Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Wie helpt mij om een Mini-itx systeem voor fotobewerking samen te stellen

Gestart door Marineman1973, zondag 20 december 2020, 16:48:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marineman1973

Beste lezers,

Ik ben nu alweer een week of drie aan het rondkijken voor een ATX systeem om foto's en video mee te bewerken.
Nu blijkt het dat ik toch voor een klein systeem wil gaan i.v.m. ruimte gebrek op het bureau.
Mijn budget is rond de € 1000,00 maar het liefst minder.
Een aantal elementen die ik graag in het systeem zou willen hebben zijn:
CPU: AMD Ryzen 5 3600 of als de totaalprijs meezit de Ryzen 7 3700x.
RAM: 2x16 Gb, ik zit zelf te denken aan de G.Skill DDR4 Sniper-X 2x16GB 3200MHz - [F4-3200C16D-32GSXKB]
Opstart HDD: 1x M.2 SSD, ik zit zelf te denken aan de ADATA XPG SX8200 Pro NVME 1TB M.2 SSD
GPU, ik zit zelf te denken aan de Gigabyte Geforce GTX 1650 Super OC 4G
Dus een mini-itx moederbord, case en voeding en cpu koeler heb ik nog nodig.
Zelf gebruik ik de programma's Adobe Lightroom, Photoshop en verschillende programma's van Topaz.

Uiteraard, mochten jullie een betere oplossing vinden en andere componenten aanbevelen, dan hoor ik dat graag. Ik mag vanaf 1 januari via het pc prive project van mijn werk een systeem aanschaffen die tot €750,00 euro ingediend mag worden voor bruto-netto teruggave.

Ik heb thuis een Synology nas staan, dus een extra HDD is niet nodig buiten de M.2 SSD om.

Ik ben benieuwd met wat voor systeem jullie komen.

Mvg,
Marc


Reinier

Zal morgenochtend e.e.a. voor je uitzoeken en een voorstel plaatsen... :Kicon_good:

Marineman1973


Reinier

Oké, komt'ie...

* Prijzen van Tweakers.net, deze zijn actueel en kunnen dus afwijken, afhankelijk van marktontwikkelingen en webshop waar je ze koopt.
* Beide Ryzen's zijn Boxed, dus incl. koeler.

AMD Ryzen 5 3600 ( boxed ) € 215
G.Skill DDR4 Sniper-X 2x16GB 3200MHz  € 130
XPG SX8200 Pro 1TB  € 130
Gigabyte Geforce GTX 1650 Super OC 4G  € 215  ( slecht verkrijgbaar )
Gigabyte Aorus B550I PRO AX  € 168         ( moederbord )
Seasonic Focus SGX Gold 650  € 125  ( SFX voeding )
Fractal Design Node 202  € 79   ( mini ITX behuizing )

Totaal:  € 1062

AMD  Ryzen 7 3700x  € 308
G.Skill DDR4 Sniper-X 2x16GB 3200MHz  € 130
XPG SX8200 Pro 1TB  € 130
Gigabyte Geforce GTX 1650 Super OC 4G  € 215  ( slecht verkrijgbaar )
Gigabyte Aorus B550I PRO AX  € 168         ( moederbord )
Seasonic Focus SGX Gold 650  € 125  ( SFX )
Fractal Design Node 202  € 79   ( mini ITX behuizing )

Totaal:  € 1155

Je kunt hier echter nog op besparen door bijv. voor de Crucial P1 1TB  € 107  ( M2 SSD ) te kiezen, scheelt  € 23
Ook de keuze voor een grotere behuizing ( midi tower i.p.v. ITX ) scheelt behoorlijk i.v.m. de prijs van de voeding.
Kies je bijv. voor de Fractal Design Define Mini C van  € 78, dan kun je met een goedkopere voeding uit, bijv. de Seasonic Focus GX-550  € 85  ( ATX ), dat scheelt € 40

Indien je beide zou doen scheelt dat dus €  63 op de totaalprijs en in dat geval kom je exact op de € 1000 voor het Ryzen 5 systeem....
Een nieuwe Win 10 licentie koop je eenvoudig online voor rond de € 20  ( link ).

Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van dit soort mini ITX systemen omdat ik koeling ( luchtstroom ) in de behuizing van groot belang vind en het plaatsen van zoveel warmte generende componenten op zo'n klein oppervlak en in zo'n kleine behuizing niet bevorderlijk vind voor de levensduur van het systeem.
Daarbij komt dat het gebruik van zware programma's voor foto- en videobewerking er toe leidt dat dit eerder regel dan uitzondering zal zijn.

De Nvidia videokaarten van de laatste generatie zijn slecht verkrijgbaar, wat leidt tot idioot hoge prijzen en de komst van de nieuwe generatie Ryzen's zorgt voor kleine voorraad van de oudere types zoals de 3600 en 3700 modellen waardoor ook deze duurder zijn als normaal.
Anders gezegd:  het is niet echt de juiste tijd om op dit moment een nieuw systeem te bouwen, ik zou er minimaal nog een half jaartje mee wachten  :Kicon_good:

Marineman1973

Hallo Reinier,

Toch nog nachtwerk geworden zie ik..  :Kicon_good: bedankt !

Als behuizing heb ik nog twee andere soorten gezien.
De NZXT H1 White (€341,08) met geïntegreerde voeding, waterkoeling en fan's. duur maar daar zitten al wel onderdelen in die dan niet meer aangeschaft hoeven worden. En hij is qua oppervlakte erg klein waardoor het wel op mijn bureau past.
Of de geteste en als beste mini-itx case bevonden(mede door de koelmogelijkheden) H210i (€116,88) Die is ook mooi maar past weer niet helemaal op mijn bureau, wel in de breedte.
Wat vind jij daarvan?

De door mij genoemde andere componenten heb ik via een benchmark site gekozen vanwege de prijs, snelheid, grootte(gb) verhouding. Heb je hier op of aanmerkingen over? of heb je misschien een beter idee?

Mocht een mini-itx systeem toch af te raden zijn en een atx systeem beter zijn, dan zou ik een gesloten kast willen gebruiken i.v.m. dat hij op de grond komt te staan en al die toeters en bellen met verlichting niet zo nodig zijn om het mooier en duurder te maken.

Een simpel systeem voor de genoemde programma's i.c.m. gamen zou mooi zijn als dit binnen de €1000 valt

Ik heb trouwens de Cooler Master HYPER TX3 EVO op mijnj huidige processor zitten, die zou ook overgezet kunnen worden. Dit geld ook voor mijn voeding, dat is momenteel de Cooler Master G550M

Reinier

Werd vannacht om 03.10 uur wakker door de pijn, vandaar...dat gebeurd zo'n 4x per week en is een gevolg van permanente zenuwschade helaas.

Het grote voordeel van de H210i  is dat er een "normale" ATX voeding in gaat i.p.v. SFX wat dus flink goedkoper is.

Naar vloeistof-koeling heb ik niet gekeken en wel vanwege het volgende:
* een vloeistof gekoeld systeem is niet per definitie stiller dan een lucht gekoeld systeem en hoeft ook niet koeler te blijven.
   Dit is o.a. afhankelijk van het type fans wat op de radiator zit en of er geluidsisolatie in de behuizing zit of niet.
* vloeistof koeling is relatief duur dus met het oog op het budget.....

Wat betreft de behuizing:
Vandaar dat ik, als alternatief, de Fractal Design Define Mini C tipte.
Daar heb ik 2 jaar geleden de upgrade van de pc van mijn vrouw ingebouwd. Fijne, strakke en goed uitziende gesloten behuizing in midi-tower formaat.
Goed kabelmanagement, goede geluidsisolatie, geen overbodige fratsen, echt een toppertje naar mijn idee.
1 nadeel : geen plek voor een dvdrom station !

De wijze waarop je je onderdelen hebt gekozen is een goede leidraad, echter zul je de minimale prestatie-verschillen tijdens jouw gebruik nooit merken maar je betaalt wel de hoofdprijs
voor alles wat iets beter presteert zoals bijv. de M2 SSD.
Zo zou je ook voor het ASUS TUF Gaming B550-PLUS moederbord kunnen kiezen ( € 132 ), scheelt ook weer € 36.
Kies wel voor een moederbord met een B550 chipset en niet de oude en goedkopere B450 want die hebben allemaal warmte-problemen met de VRM's !

En ja, de Cooler Master HYPER TX3 EVO past ook op een AM4 socket, maar dan moet je nog wel de juiste bevestigingsmiddelen bewaard hebben, dan kun je die gewoon opnieuw gebruiken  :Kicon_good:

Marineman1973

Beste Reinier,

Vervelend om te horen dat je wekelijks zo wakker wordt. Zo te horen gaat het ook niet beter worden. Helaas..

Als het om ruimte gaat, ben ik op het volgende gekomen met deels jouw advies: totaalbedrag € 786,70 exclusief GPU!!
Fractal Design Node 202 Mini ITX Behuizing
Asus TUF GAMING B550M-PLUS moederbord
AMD Ryzen 5 3600 processor (boxed)
Fractal Design ION SFX 500W Gold PSU / PC voeding
ADATA XPG SX8200 Pro NVME 1TB M.2 SSD
G.Skill DDR4 Sniper-X 2x16GB 3200MHz

Ik zou nog een videokaart moeten hebben maar die Gigabyte Geforce GTX 1650 Super OC 4G is inderdaad nu niet verkrijgbaar bij die zaak.

En dan moet alles ook nog passen in de case...pffft dat jij dit iedere dag kan doen.. wordt er helemaal  :Kspit: van, hahaha
En dan geef je ook nog aan dat hoogstwaarschijnlijk ook nog eens het systeem te warm gaat worden...dat is niet goed natuurlijk bij onvoldoende ventilatie en koeling..

misschien dan toch beter een atx midi...zucht..

Vind het wel fijn dat je zo meedenkt :Kyay:




Reinier

Nee, het zal inderdaad niet beter worden, eerder slechter en dat is al 17 jaar zo....het is niet anders.

Hoe de temp. in de behuizing uiteindelijk gaat worden is niet goed te voorspellen, idle, dus in rust, is het geen probleem.
Als het systeem moet gaan werken met renderen wordt het anders, niet elk programma maakt evenveel gebruik van de processor of videokaart.
Dat hangt ook af van de instellingen in het programma zelf ( multi-core gebruik, hardware versnelling o.a. ).

Van huis uit ben ik elektro-technisch en installatie technisch opgeleid en heb ook nog 2 jaar elektronica gestudeerd.
Daarom ben ik geen voorstander van dat soort kleine behuizingen en moederborden waar de componenten zo dicht op elkaar zitten.
Bij elektronische componenten treedt weliswaar geen slijtage op zoals bij mechanische onderdelen maar het is er wel degelijk.
Daarbij treedt er bij sterk wisselende temperatuur ook veroudering van materialen op ( denk aan scheurende soldeerverbindingen door uitzetten en krimpen ).

Het is daarom van groot belang dat je bij een kleine behuizing de airflow ( luchtstroom ) in de behuizing op orde en voldoende is.
Je moet dus, naast de koelers van cpu en gpu, zorgen voor extra case-fans indien deze niet meegeleverd worden.
Het is het behoud van je systeem, de levensduur en stabiliteit van het geheel.

Ik weet niet bij welke zaak jij gekeken hebt naar beschikbaarheid en prijzen ?
Zelf gebruik ik altijd de pricewatsch van Tweakers.net omdat die er actueel is en een goed overzicht biedt van de beschikbaarheid bij meerdere webshops.
Daaruit blijkt dat vrijwel alle kaarten uit de GTX 16xx serie slecht leverbaar zijn, o.m. door tekort aan productie-capaciteit en de Corona-crisis.
Wat er wèl is, is een stuk duurder dan onder normale omstandigheden.

Marineman1973

Beste Reinier,

Ik heb prijzen vergeleken via Tweakers.net en google

Ik ben nu tot de volgende samenstelling gekomen:
Behuizing, NZXT H200i
Processor, AMD Ryzen 5 3600 (allen de cpu)
Processor koeler, NZXT Kraken X53
Moederbord, ASUS TUF GAMING B550M PLUS
Werkgeheugen, G.Skill DDR4 Sniper-X 2x16GB 3200MHz
Grafische kaart, Gigabyte Geforce GTX 1650 Super OC 4G Videokaart
Opstart HDD, ADATA XPG SX8200 Pro NVME 1 TB M.2 SSD
Voeding, NZXT C650 watt modulair

Verschillende winkels, totaal € 869,15 en verzendkosten € 8,90 op dit moment...

Volgens mij werkt alles samen en past alles in de case en is er voldoende koeling..2x 120mm fan's en watergekoelde cpu koeling.
Zou jij nog eens willen kijken of dit klopt? Zo ja, dan wordt dit mijn systeem en zal ik in 2021 de meest recente prijzen opzoeken en bestellen.

Of... je moet nog een aanvulling hebben en een beter alternatief voor iets willen opperen, ik sta overal open voor...

Reinier

Ik kom daar morgenochtend op terug...
Nu ga ik een tijdje slapen, moet morgenochtend om 9 uur in het UMC Utrecht zijn...

Marineman1973

Succes en sterkte morgen Reinier.
Hoop dat de drukte mee zal vallen mogen voor je.

Reinier

#11
Volgens mij zou alles probleemloos moeten passen en werken.
De  GSkill geheugenmodules staan op de moederbord QVL lijst, videokaart past wat lengte betreft...
Voeding levert ruim voldoende vermogen, koeling is voor elkaar dus ik zie geen problemen...

Wat ik niet terug kon vinden is of de Kraken X53 wordt geleverd met een thermal pad of dat iets van koelpasta bij zit.
Voor alle zekerheid zou ik een verpakking Arctic Silver 5 koelpasta ( de beste die er momenteel is ) mee bestellen, voor het geval dat...
Kost rond de € 8 ofzo maar komt altijd een keer van pas....ik heb het standaard in huis.

Verder geen vragen of opmerkingen, moet een mooi en bovenal krachtig en snel systeem opleveren...
Vergeet je de Win 10 licentie niet..?

Tot slot nog een review van de NZXT H200i , wellicht ter voorbereiding wat je kunt verwachten...
https://tweakers.net/productreview/180419/nzxt-h200i-zwart.html
Daarbij de review van de Kraken x53:
https://tweakers.net/productreview/252216/nzxt-kraken-x53.html


Succes met bestellen, en uiteraard veel plezier met bouwen, dat is voor mij altijd het mooiste FUN-moment  :Kicon_good: :Kicon_good:

Marineman1973

Hallo Reinier,

Heel erg bedankt voor je geduld, hulp met uitzoeken en controleren van de samenstelling :Kyay:
Zonder jou was het een eindeloze zoektocht geworden.
Ook erg fijn dat je de reviews erbij hebt gezet. Met name die van de kraken is erg belangrijk om het systeem te tweaken, al weet ik nog niet precies hoe ik dat moet doen, maar daar kom ik dan wel op terug als het zover is  :Kicon_wink:
Zou je het leuk vinden als het systeem in elkaar zit dat ik er een terugkoppeling over schrijf?

Mvg,
Marc

Reinier

Uiteraard hoor ik graag van je hoe het systeem werkt en presteert....daar ben ik erg benieuwd naar.
Zelf koos ik in het verleden altijd voor een Intel processor maar sinds de komst van de Ryzen-serie gaat mijn interesse vooral uit naar het bouwen van zo'n Ryzen systeem.
Voorlopig gaat dat er niet van komen...mijn huidige pc is van januari 2017 en moet nog een jaartje of 5 mee.
Om dan, gewoon voor de lol en hobby, weer een nieuw systeem in elkaar te schroeven wat toch al snel weer tegen de € 1500 - € 1800 kost, puur voor de ervaring, gaat me iets te ver.
Daarbij doe ik de laatste jaren niet veel meer met foto of videobewerking en gamen heb ik nooit gedaan.
Het ontbreekt me dus aan een gerechtvaardigd excuus om zoveel geld uit te geven  :Kbiggrin1: :Kbiggrin1:

Ook ben ik benieuwd naar welke mogelijke problemen / obstakels je tegen gekomen bent tijdens het bouwproces....
Dat zijn zaken waar een ander ook zijn / haar voordeel mee kan doen dus ja, graag ! :Kyay: :Kyay:

Marineman1973

Reinier,

Ik heb de onderdelen zojuist besteld voor de nieuwe pc.
De samenstelling is toch iets afwijkend aangezien ik tijdens het optellen van het totaalbedrag(Excel auto som functie) een foutje had gemaakt (regel vergeten toe te voegen) en het begrootte bedrag werd overschreden  :redface: Ik moest dus wat aanpassen...

Dit is de opstelling geworden:
NZXT H210i White - Black Mini ITX Behuizing
NZXT C-Serie 650W PSU / PC voeding
NZXT Kraken X53 CPU koeling
Gigabyte B550M AORUS ELITE moederbord
AMD Ryzen 5 3600 processor met een tube Arctic Silver 5 compound koelpasta
Gigabyte 512GB NVME M.2 SSD
Kingston DDR4 HyperX Predator 2x8GB 3000 Geheugenmodule
Gigabyte GeForce GTX 1650 D6 OC 4G Videokaart

Ik heb alle onderdelen die op het moederbord geplaatst worden gechecked op de website van Gigabyte of ze op hun lijst voor komen. Zodoende heb ik toch ook daar weer het RAM geheugen en de M.2 SSD moeten wijzigen voor een juiste soort.
Zoals je ziet is ook de videokaart anders geworden. Veel filmpjes gezien en verwacht dat het wel voldoet naar wat ik er mee ga doen. Er was eigenlijk ook niet echt veel anders te koop voor die prijsklasse.. althans de Gigabyte Geforce GTX 1650 Super die ik had willen aanschaffen kon ik nergens meer krijgen.

Ik heb zelf nog een 4GB HDD die ik er in ga proberen te proppen, hahaha
Ook zal ik een verloopstekkertje moeten aanschaffen omdat mijn monitor nog een VGA aansluiting heeft.

Vrijdag a.s wordt als het goed is alles geleverd :yay:
Dan gaat het spannende avontuur beginnen...bouwen zonder ervaring..goed lezen :read4: dus die handleiding

Ik dacht breng je even op de hoogte, misschien dat er andere mensen ook zijn geïnteresseerd in de werking van de setup


SMF spam blocked by CleanTalk