Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

PC koop advies

Gestart door BasiaanBarf, donderdag 27 augustus 2020, 16:07:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BasiaanBarf

Ik ben van plan een nieuwe te gaan samen stellen omdat de huidige hopeloos is verouderd. In hoofdzaak zal hij gebruik gaan worden voor videobewerking en Photoshop werkzaamheden. Bij de aanschaf zou ik graag wat advies willen hebben m.b.t. de de keuze van processor. Op internet spreekt de één z'n voorkeur uit naar Intel terwijl de ander het juist weer de voorkeur heeft voor de AMD processor.

Omdat m'n budget niet oneindig is wil ik proberen om rond de € 1000,- klaar te zijn.

Als budget alternatief (goedkoopste optie) dacht ik aan:
Moederbord: Gigabyte B450 Aorus Pro
Porcessor: AMD 5 3600 met Cooler Master Hyper 212 processor koeler
Voeding: Sasonic Focus GX-650
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G of de MSI Geforce GTX 1660 Super Gaming X 6G
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4-3200
Behuizing: Be Quiet Pure Base 500 of 600

Zou dit voldoende zijn voor hetgeen ik met de PC wil gaan doen, of moet ik toch wat dieper in de buidel tasten en kiezen voro de AMD Ryzen 7 3700X?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
         

Reinier

Mooie setup.
Weinig op aan te merken, de voeding kan met gemak een trapje lager want die is zwaar overbemeten.
Als je persé een GOLD certificaat voeding wilt, dan kun je ook probleemloos voor de 550 Watt versie van de Focus kiezen, scheelt € 12.

Verder heeft het geen zin om voor een Ryzen 7 te kiezen, het verschil in prestaties met jou beschreven gebruik ga je in de prijs niet terug zien.
Denk dat je dit met het budget wel moet kunnen redden. :icon_good:

Gerrit

het moederbord gaat de cpu nooit optimaal draaien =baggerbord
https://www.youtube.com/watch?v=3IjWCOXSuKU

BasiaanBarf

Bedankt voor je antwoord en advies Gerrit.

Dus het verschil in gebruik van tussen AMD 5 3600 en AMD 7 3700X is niet merkbaar beter voor mijn doeleinden (video en fotobewerking)?

Dan moet ik dat moederbord snel vergeten en wat anders zoeken. Ik heb al wel even gekeken op een aantal sites maar blijft het een lastig dingetje vinden. Ik kwam de Gigabyte B450 Aorus Pro tegen, maar die heeft niet veel USB aansluitingen. Heb jij misschien nog een tip m.b.t. moederbord?

Reinier

Voeding en moederbord zijn de basis-onderdelen voor een stabiel en goed werkend systeem.
2 zaken waar je, naar mijn mening, nooit op moet bezuinigen.

Alternatief moederbord: https://tweakers.net/pricewatch/1225305/asus-tuf-b450-plus-gaming/specificaties/
Kost € 92
Of je kiest voor een bord met een B550 chipset maar dan ben je meteen een kleine € 30 duurder uit, bijv. https://tweakers.net/pricewatch/1571860/asrock-b550-phantom-gaming-4.html


BasiaanBarf

Dankjewel Gerrit, ik ga eens kijken wat ik bij elkaar kan sprokkelen.

Reinier

Gerrit... :icon_eek1: :icon_eek1: ???
CiteerDus het verschil in gebruik van tussen AMD 5 3600 en AMD 7 3700X is niet merkbaar beter voor mijn doeleinden (video en fotobewerking)?
Nee, dat verschil ga jij niet merken...zelfs niet als je voor nóg sneller geheugen zou kiezen...
Renderen via de GPU is zo wie zo veel sneller als via de CPU dus in dat opzicht zou je meer baat hebben bij een snellere videokaart maar dan ga je het met je budget waarschijnlijk niet redden.

BasiaanBarf

Dankjewel voor de aanvulling Reinier.

Naar aanleiding van jullie advies Ik heb uiteindelijk de volgende componenten bij elkaar verzameld:

Behuizing: Be quiet! Pure Base 500 Zwart   
Processor: AMD Ryzen 7 3700X   
Processor koeler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition   
Moederbord AMD AM4: Asus ROG Strix B450-F Gaming   
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) DDR4 3200Mhz   
Videokaart: Gigabyte Geforce GTX 1660 Super OC 6G   
Opslag: Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 SSD   
Voeding: Be quiet! Pure Power 11 600W   
Besturingssysteem: Windows 10 Pro

Ik heb de AMD 7 gekozen zodat ik in de toekomst met een andere videokaart nog meer uit het systeem kan halen, maar eerst maar weer even sparen  :ohyeah:

Ik ben met deze set-up net(jes) binnen het budget gebleven (€ 999,-) dat ik in gedachten had.

En het leukste is ik hoeft het zelf niet eens in elkaar te zetten  :yay: Ik kan het kant en klaar ophalen.

Reinier

Ziet er goed uit maar ik zou voor 32 Gb ram gaan i.p.v. 16, vooral voor het renderen...

Win 10 Pro koop je hier voor weinig...: https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-retail/
Bij een webshop betaal je dik € 120, voor het verschil heb je die extra 16 Gb...  :icon_good:

BasiaanBarf

Dankjewel voor de tip Reinier.

De 16GB wordt nu 32GB en met jou tip een voordelige Windows versie.

Reinier

 :icon_good: :icon_good:
Ben benieuwd van je te horen hoe het presteert en bevalt als je het systeem binnen hebt  :yess: :yess: :icon_good: :icon_good:

BasiaanBarf

Vandaag de nieuwe PC opgehaald. Ik wist niet dat een PC zo verbazingwekkend stil kan zijn,  :eusa_dance: mijn oude systeem was net een continu opstijgend vliegtuig.

Het opstarten gaat lekker vlot.

Ik heb nog geen programma's geïnstalleerd, dat ga ik dit weekend allemaal in orde maken.

Voor een kijkje in het systeem: http://speccy.piriform.com/results/SyO8zIljCO2SvshxuHE8WsJ   

Zodra ik de nodige programma's erop heb staan zal ik mij weer melden met mijn bevindingen.

Renier en Gerrit, hartelijk dank voor jullie tips en hulp bij het samenstellen.   

Reinier

Dat straaljager geluid is een kwestie van een standaard koeler, met name de Intel koelers staan bekend om die takke herrie...
En de Samsung M2 is een high-end SSD.....
Wat dat betreft zit je met de gekozen setup, op de videokaart na, in de high-end onderdelen, dan mag je ook wel wat verwachten, toch...?

Wat je nú moet doen is een schijf-image maken van de kale, schone Win 10 installatie.
Dan kun je, in geval van problemen, deze image terug zetten i.p.v. het hele installatie-proces opnieuw te doorlopen.
Dat scheelt je erg veel tijd.
Zelf doe ik dat ook altijd.
1 image van de schone installatie en daarna nog een image als alle programma's etc geïnstalleerd en ingesteld zijn.
Dan heb je 2 keuzes, altijd makkelijk.

Schijfimage kun je o.a. maken met Minitool, Macrium Reflect free of Aomei Todo backup, allen gratis!

Succes met installeren, op naar de volgende update  :bedankt: :icon_good: :icon_good:

BasiaanBarf

Ik heb van de leverancier er een 120 GB Kingston SSD schijfje bij gekregen met daarop een image van de kale Windows installatie, het enige wat ik dus nog hoeft te doen is straks een toevoeging met daarbij ook nog alle programma's.

Reinier


SMF spam blocked by CleanTalk