Hoofdmenu

USB

Gestart door kippie, woensdag 16 oktober 2019, 01:43:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kippie

Heb een Dell computer optiplex 680   op Win 7
Niks mis mee doch merk nu vreemde dingen met de usb.
Heb een USB externe  HD gekocht om er backup en bestanden op te zetten dit is gelukt.
Het is een Elements HD.
Het probleem is nu dat als ik de pc uitzet met de HD er in , hij niet opstart het eerste logo en hij stopt.
Nu had ik ook nog een installatie stick leggen met Win 10 er op.
Wat mij opviel was het volgende deze stick vroeg niet om een toets in te drukken.
Maar kwam meteen met het installatie menu.
Weet niet of deze twee dingen met elkaar verwant zijn , of los van elkaar gezien moeten worden.
Wat kan dit zijn   ??

Reinier

Het klinkt alsof je BIOS van het moederbord zo is ingesteld dat USB als 1e opstart-station is ingesteld.
Dar verklaart waarom hij niet wil opstarten als de ext. HDD is aangesloten omdat daar geen besturingssysteem op staat, de pc vindt geen windows.
De usb met Win 10 is opstartbaar dus als je de pc aanzet gaat hij automatisch de installatie starten.

De oplossing:
de opstart-volgorde ( boot-order ) in je BIOS aanpassen.
Dus op 1 zet je de SSD / HDD i.p.v. usb
Op 2 zet je de cd/dvd
Op 3 de usb.
Instellingen opslaan via F10 Save & exit en pc opnieuw opstarten.

Probleem opgelost  :icon_good:

kippie

Dank u wel voor de heldere uitleg.
Ging er van uit dat wanneer er geen Windows systeem op zou staan hij van zelf naar de HD  zou gaan

Reinier

Bij oudere pc's is dat normaal gesproken ook zo omdat de software van het moederbord ( de BIOS dus ) vaak geen optie had om van usb op te starten.
Toen was de volgorde meestal:
1) cd / dvd
2) HDD
3: netwerk

Zeker de afgelopen 10 jaar kunnen alle pc's van usb opstarten en is dat vaak zo ingesteld.
Bij pc's met UEFI ( vervanger BIOS ) en Windows 10 staat over het algemeen de Windows Bootmanager op 1 en de HDD / SSD op 2.

Je kunt altijd een ander opstart-station kiezen door direct na opstarten het "opstart-menu" op te roepen door ( meestal ) op de F12 toets te drukken.
Dan krijg je een menu met alle opstart-mogelijkheden te zien waar je er 1 van kunt selecteren met de pijltjes-toetsen. 
Dit is een 1-malige actie, je hoeft er dus niet voor naar de BIOS / UEFI om de opstart-instelling aan te passen.:icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk