Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

schermprobleem

Gestart door Willytje65, zondag 01 december 2019, 09:54:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willytje65

Ik heb 2 vaste pc's, een 3 jaar oude Windows 10, + een 13 jaar oude Windows XP, waar mijn vrouw nog o zo graag op werkt, al gaat ie traag.. Maar nu is er een probleempje, Het 4/3 scherm werkte niet meer goed, (helemaal groen). Ik weet niet of er nog 4:3 schermen te koop zijn, maar wie koopt dat nog voor zo'n oude pc.
Dan een PC scherm gekregen maar wel is dat een 16/9. Ik zit dus met een in de lengte uitgetrokken beeld, voor mails of zo is dat niet zo erg, zolang er maar geen foto's op kopen, dan heeft dat kleine dikke personen bijvoorbeeld.
Nu mij vraag: Is er bv. een instelling op die pc waar ik de beeldweergave kan zetten op 4.3 ?


John

Klik eens met rechts op een leeg stuk scherm, en kies dan scherminstellingen, kijk daar is of je wat kan veranderen :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

Vaak is het een kwestie van een stuurprogramma.
In Apparaatbeheer zal deze breedbeeld monitor ongetwijfeld als "Plug 'n Play" scherm vermeld staan ...
Je kunt bij vrijwel elke fabrikant een "driver" downloaden, een .inf bestand wat de pc informeert over de monitor en bijkomend kleur-profiel.
Kijk eens of je dat kunt vinden en probeer tevens de driver voor de videokaart bij te werken...

Ik heb hier nog wel ergens een 17 of 19 inch LCD-scherm staan in 4:3 verhouding.... dacht dat het een LG scherm is...

Willytje65

Met rechts klikken vindt ik geen oplossing, verder vindt ik wel plug en play.. maar ook geen instellingen.
Ik ben ook geen kei op de pc, ben 77 jaar, nog maar 13 jaar op de computer, Misschien zou het toch beter zijn om toch uit te kijken als 2de pc,
misschien een goedkope laptop te kopen.
Toch bedankt voor jullie moeite.

Reinier

Normaal gesproken zou je het volgende moeten doen:
re-klik op het bureaublad => beeldscherminstellingen =  resolutie
Kijk daar of er een instelling beschikbaar is die aan de 4:3 beeldverhouding voldoet zoals 800 x 600 of 1280 x 960 ?

Willytje65

Ik heb ze allemaal geprobeerd , 800 x600 stond er bij , maar op allemaal bleef het beeld over het 16:9 scherm verspreid.

Reinier

Heb je dan ook in het instellingen-menu van betreffende monitor gekeken of je daar iets kunt wijzigen..?
Soms kun je kiezen voor volledig scherm, 16:9 etc...
Als die op 16:9 staat gaat het veranderen op de pc niet helpen...
Om welk merk & type monitor gaat het..?

SMF spam blocked by CleanTalk