Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Netwerkreferentie invoegen: geen toegang tot LG-NAS

Gestart door RKeijzer, maandag 14 september 2020, 19:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RKeijzer

Beste lezers,

Ik ben kennelijk niet de enige die kampt met problemen om toegang te krijgen tot zijn NAS. Bij het benaderen van de NAS via windows verkenner krijg ik de melding om netwerkreferenties in te voeren. Via windows verkenner wordt in het netwerk de NAS niet herkend, iets wat normaal gesproken altijd wel lukt.

LG NAS N2R1, windows 10 home up to date. Twee sata-schijven die 'gemirrord' staan.

Als ik het IP-adres van NAS in de browserregel invoer kan ik de NAS wel benaderen met mijn eigen admin-wachtwoord. Eenmaal in het webmenu van de NAS zie ik wel dat er data op de schijven staat. In het menu is de mogelijkheid om fileviewer aan te klikken, maar ook daar kan de inhoud van de schijven niet bekeken worden.

Op meerdere topics op internet staan oplossingen ivm de netwerkreferenties. Ik heb mijn admin-wachtwoord van de NAS geprobeerd, mijn windowswachtwoorden en diverse mailadressen en gebruikersnamen van gmail, outlook etc. Alles helaas zonder resultaat.

lucas

Wat is er veranderd sinds je dit probleem hebt  :icon_confused: kun je met systeemherstel even terug gaan naar het moment dat het nog wel functioneerde? Heb je misschien Windows updates geladen? Of s dit de eerste keer dat jij je NAS benaderen wilt?

Reinier

Controleer in Windows de beschikbaarheid en instellingen van het SMB v1 protocol.
Deze worden nl. bij elke grote Windows Update teruggezet op de standaard instelling ( SMB v1 uitgeschakeld ).
Hoe je dat doet: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-krijg-je-in-windows-10-weer-toegang-tot-je-nas/

RKeijzer

Beide oplossingen (systeemherstel naar eerder punt en SMB server aanvinken) echter helaas zonder resultaat.

Ik weet niet meer precies wanneer de NAS nog werkte, aangezien ik niet dagelijks er bestanden op plaats.

Iemand nog andere ideeën?

alex


Wil u een bericht om wat voor reden weer open hebben.... stuur ff een PM naar één van de admins

Statistieken oude forum (48119 onderwerpen / 396784 reacties / 20911 leden)

RKeijzer

Wachtwoord beveiligen uitschakelen heb ik aangevinkt...

Reinier

#6
Het moet een instelling in de NAS zijn die niet goed staat als ik zo naar de screen in je start-post kijk.
Blijkbaar heeft de gebruiker geen toegangsrechten tot de map volume1_public.

In de bijlage vindt je een pdf-bestand m.b.t. het delen van mappen in o.a. Windows.
Kijk hierbij specifiek naar het toevoegen van een gebruiker met de naam Iedereen.
Als je de aanwijzingen volgt moet dat lukken.
Vervolgens log je als Admin in op je NAS.
Ga naar gebruikers / accounts ( ik ken de LG niet, ik gebruik Synology NASsen ) en voeg de gebruiker Iedereen daar toe als gebruiker en wijs deze volledige rechten toe.
Voeg voor deze gebruiker een simpel wachtwoord toe wat je later, als alles werkt, kunt aanpassen.
Geef deze gebruiker toegang tot de map volume1_public.

Herstart zowel pc als NAS na deze wijzigingen.

Als je zeker bent dat het smb v1 protocol ingeschakeld is op Windows, dan zou je nu zonder problemen toegang tot betreffende map moeten hebben via de verkenner.
Desnoods kun je deze map als netwerkstation toewijzen in Win 10 en wel zo:
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-netwerkstation-toewijzen-in-windows-10-29ce55d1-34e3-a7e2-4801-131475f9557d

Met deze aanwijzingen zou het moeten lukken, tenzij de software op de NAS corrupt is, danwel niet juist is geconfigureerd.
Succes maar weer  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk