Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

RAM Geheugen

Gestart door Meesters, woensdag 15 augustus 2018, 13:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Meesters

Hallo,

Ik heb een PC en ik heb refurbished Kingston 8gb gekocht.
Er zat al 2x 2gb in.
Dus nou in totaal 12gb.
Maar nou de vraag: Tast mijn oude geheugen (2x 2gb) mijn nieuwe geheugen (8gb) aan qua snelheid.
Dus moet ik die 2x 2gb eruit halen zodat de snelheid van mijn nieuwe geheugen is zoals die is.
Ik heb fotos erbij gedaan.
Graag mij vertellen wat te doen.

Alvast bedankt!
Roel Meesters

lucas

Voorzover ik kan overzien is het geheugen niet gelijk je hebt dual Chanel en single Chanel bijelkaar geplaatst met ook nog verschillende frequenties  :icon_eek1:

Meesters

Ja klopt, het zijn 2 verschillende type geheugens.
Maar maakt het uit als ik die bij elkaar plaats?

Meesters

of zeg je haal die 2x 2gb eruit, en 8gb is voldoende.

lucas

Tja altijd geheugen bij plaatsen van dezelfde soort en frequentie anders gaat het niet werken. Dus haal die 2*2 GB er uit, aangezien je 2*2 GB had neem ik aan dat je genoeg geheugen hebt. Of had je juist problemen?

Meesters

Citaat van: lucas op woensdag 15 augustus 2018, 18:56:50
Tja altijd geheugen bij plaatsen van dezelfde soort en frequentie anders gaat het niet werken. Dus haal die 2*2 GB er uit, aangezien je 2*2 GB had neem ik aan dat je genoeg geheugen hebt. Of had je juist problemen?

Ja die 2x 2gb was net te weinig, vooral met gamen, dat merkte ik wel.
Misschien in de toekomst nog een Kingston 8gb kopen, dan heb ik wel 1600mhz, heb nu maar 800mhz met enkele 8gb.
Merk je dat trouwens, van 800mhz naar 1600mhz?

lucas

Er vanuitgaande dat games veel gebruik maken van het geheugen zou ik liever die 1600mhz willen hebben is immers een keer sneller. Misschien kun je nu al merken dat het gamen trager gaat?

Meesters

Ik heb nu maar 1x 8gb he, dus dat is 800mhz per bus toch?
Zou ik 1600mhz willen hebben, moet ik zo'n zelfde 1x8gb aanschaffen, dan heb ik 2x 8gb dus dan wel 1600mhz.

Meesters

Citaat van: lucas op woensdag 15 augustus 2018, 19:07:14
Er vanuitgaande dat games veel gebruik maken van het geheugen zou ik liever die 1600mhz willen hebben is immers een keer sneller. Misschien kun je nu al merken dat het gamen trager gaat?
Ik kan niet vergelijken met elkaar, 800mhz of 1600mhz, dus ik zou het echt niet weten of het veel scheelt.

Reinier

Voor de goede orde: bij geheugensnelheid praat je over MT/s, niet over Mhz.
Die geheugenbanken hebben verschillende snelheden, 667 MT/s t.o.v. 800 MT/s.
Daarbij is ook de CL-waarde niet gelijk, de oude van 2 Gb hebben een CL van 9, die van 8 Gb heeft een CL van 11.

Je kunt er dus op wachten dat je BSOD's ( blauwe schermen ), vastlopers of andere wazige problemen krijgt bij het gebruik van deze verschillende bankjes ( tot aan fouten die wijzen op een defecte voeding aan toe ).
Overigens is het voor mij voor het eerst dat ik hoor over "refurbished" geheugen...
Ook niet slim om dat te kopen, je hebt nl. geen enkele garantie.
Je had er beter aan gedaan om 2x 4Gb te kopen i.p.v. 1x 8 Gb.
Met 2 bankjes kun je nl. "dual-channel"-opstelling van het geheugen gebruiken waardoor de bandbreedte van het geheugen 2x zo groot wordt en het geheugen dus sneller werkt als met 1 enkele bank ( single channel ).

Ik zou dus die enkele bank van 8 Gb gebruiken en die oude van 2 Gb eruit mieteren.

Als je nog naar 16 Gb wilt moet ook een nieuwe 8 Gb bank exact hetzelfde zijn als dat refurbished geval wat je er nu in hebt zitten, anders krijg je hetzelfde probleem nog een keer.

Meesters

#10
Ok thx voor de goede uitleg!
Mssn dat ik dan nog een 2e 8gb ga bestellen.
Er zit immers 12 maanden garantie op en ik heb memtest gedaan, 0 fouten.
En ja ik heb de 2x 2gb eruit gehaald.

https://www.ram-geheugen.nl/refurbished/

Reinier

Hi,hi,hi....is een leuk verhaaltje wat ze daar afsteken op die website maar het gaat uiteindelijk nergens over die 12 maanden garantie.
Nieuw geheugen kent garantie-termijnen van, meestal, levenslang of 10 jaar.

Overigens wordt de term "refurbished" op de site verkeerd uitgelegd.
Het gaat bij "refurbished" apparatuur om onderdelen of apparatuur die na of tijdens gebruik beschadigd zijn ingenomen / ingeruild en gerepareerd zijn.
D.w.z. dat er onderdelen vervangen zijn zoals een condensator in een voeding, een scherm in een smartphone of laptop, etc.

Bij zakelijke onderdelen, zoals werkstations, die ( voornamelijk uit faillissements-partijen via een veiling ) worden verkregen en gestript is er geen sprake van "refurbishen", het gaat dan gewoon om 2e hands onderdelen.
Ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen die op een geheugenbank 1 of meerdere ram-chips vervangt, dat kost nl. meer als een nieuwe bank.
Kortom, een onzin-bewering.

Dat ze er vervolgens 12 maanden garantie op geven is ook niet vreemd want zoals eerder opgemerkt: de meeste fabrikanten geven levenslang garantie.
Het is dus gewoon een slim gebruikt garantie-argument ( wat hun niks kost ) om de verkoop te stimuleren, meer niet.

Meesters

#12
Ik heb mijn 2e 8gb geheugen vandaag ontvangen.
Maar het blijft echter 800mhz, ipv 1600mhz. (zie foto)
Moet ik softwarematig nog iets doen om er 1600mhz van te maken?

Dit is mijn moederboard.
https://tweakers.net/pricewatch/277915/msi-890fxa-gd65/specificaties/

Reinier

Uiteraard blijft de geheugensnelheid 800 MT/s en geen 1600.
De geheugenbankjes zelf hebben die snelheid dus dat zal nooit hoger worden.
Als je het geheugen op 1600 MT/s wilt hebben draaien had je 1600 MT/s geheugenbanken moeten kopen maar dan is het nog de vraag of het moederbord geheugen van die snelheid ondersteunt.
In geval van jouw moederbord gaat dat dus niet, in de handleiding staat het volgende:
Memory Support
DDR3 1600 *(OC)/ 1333/ 1066/ 800 SDRAM (total 16 GB Max)
Je kunt dus max. 1333 MT/s geheugen gebruiken.

In de handleiding van het moederbord kun je zien welke geheugensloten van het moederbord je moet gebruiken om dual-channel opstelling te gebruiken.
In dit geval gaat het om dimm-slot 1 & 2 ( staat op het moederbord gedrukt ).
Dimm-slot 1 moet altijd een geheugenbank hebben, anders wil het systeem niet opstarten.

Dual-channel wordt door de BIOS automatisch gebruikt als de bankjes in dimm-slot 1 & 2 zitten, daar hoef je verder niets voor te doen.
De geheugensnelheid veranderd dus niet maar de bandbreedte ( doorvoer-snelheid ) van de data verdubbelt wel, dus is dual-channel sneller als single-channel.

Meesters

Bedankt voor de snelle reactie alvast!

Maar ten eerste deze geheugenbankjes zijn 1600mhz, dus ze zouden ook als 1600mhz moeten functioneren als ik er 2 van heb, en dat heb ik.

Te tweede heb ik ook even naar moederboard specs gekeken, maar zag ik toch andere waarde wat u net zei. (zie foto)

SMF spam blocked by CleanTalk