Nieuwe PC gaat uit na opslaan BIOS instellingen of booten vanaf USB (no-signal)

Gestart door DaniëlFromTheNL, dinsdag 24 november 2020, 12:42:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaniëlFromTheNL

Mijn vraag:

Ik heb mijn nieuwe PC samengesteld en loop tegen problemen aan in het opstarten van mijn PC. Ik kom wel in mijn Bios scherm maar na het wijzigen van bios instellingen (bijv. DRAM frequency) en/of het booten vanaf mijn Windows 10 USB stickje slaat de PC af. Na het opnieuw opstarten krijg ik 'no-signal' op mijn scherm te zien via HDMI / Displayport.

Om weer in mijn Bios te komen moet ik de cmos jumper (cmos reset) omzetten om weer beeld te krijgen.
Booten vanaf mijn USB stick waar de Windows 10 installatie opstaat resulteert in hetzelfde --> PC gaat uit en daarna no-signal.

Als ik in de bios blijf dan draait die stabiel en kan ik hem uren aan laten staan. Op mijn MSI moederbord heb ik debug LED indicatoren maar hier brandt geen enkel lampje van. Mijn voorgeïnstalleerde bios build is vrij recent (29/05/2020) dus ik verwacht niet dat ik mijn moederbord moet updaten.

Ik gebruik nu nog mijn oude MSI GTX 970 terwijl ik wacht op de 3070 die nog moet binnen komen. In mijn oude pc geeft de GTX 970 gewoon beeld dus het is niet dat de videokaart kapot is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#   Category   Product   Prijs   Subtotaal
1   Processors   AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed   € 189,-   € 189,-
1   Moederborden   MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi   € 178,05   € 178,05
1   Videokaarten   MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC   € 0,-   € 0,-
1   Behuizingen   Fractal Design Define 7 Wit   € 138,90   € 138,90
1   Processorkoeling   Cooler Master Hyper 212 Black Edition   € 30,65   € 30,65
1   Geheugen intern   G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC   € 154,90   € 154,90
1   Voedingen   be quiet! Straight Power 11 650W   € 108,65   € 108,65
1   Solid state drives   Kingston A2000 1TB   € 105,90   € 105,90

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- RAM sticks geplaatst in verschillende DIMM Slots, 1 RAM stick geprobeerd.
- Alle kabels opnieuw aandrukken.

Reinier

CiteerOm weer in mijn Bios te komen moet ik de cmos jumper (cmos reset) omzetten om weer beeld te krijgen.
Booten vanaf mijn USB stick waar de Windows 10 installatie opstaat resulteert in hetzelfde --> PC gaat uit en daarna no-signal.
Wat ik mij hierbij voorstel:
blijkbaar worden de wijzigingen van de instellingen niet geaccepteerd.
Ik stel dus voor dat je in de UEFI / Bios kies voor Load failsafe defaults o.i.d. en dan deze opslaat via F10 Save & exit.

Als je de installatie-stick gemaakt hebt m.b.v. de MediaCreationTool dan moet de UEFI zijn ingesteld op Secure boot  en Legacy on.
Je moet in de BIOS overigens ook niet wijzigen om van de stick te booten, gebruik het boot-menu na het aanzetten door direct op F12 ( meestal ) te drukken.
Dit kan echter ook een andere F-toets zijn, dat verschilt per fabrikant.
In het boot-menu kies je vervolgens de stick als opstart-station.

Heb je de processor-koeler correct aangesloten..?
Het afslaan van de pc kan nl. ook een temp. beveiliging zijn...

DaniëlFromTheNL

Citaat van: Reinier op dinsdag 24 november 2020, 13:50:33
CiteerOm weer in mijn Bios te komen moet ik de cmos jumper (cmos reset) omzetten om weer beeld te krijgen.
Booten vanaf mijn USB stick waar de Windows 10 installatie opstaat resulteert in hetzelfde --> PC gaat uit en daarna no-signal.
Wat ik mij hierbij voorstel:
blijkbaar worden de wijzigingen van de instellingen niet geaccepteerd.
Ik stel dus voor dat je in de UEFI / Bios kies voor Load failsafe defaults o.i.d. en dan deze opslaat via F10 Save & exit.

Als je de installatie-stick gemaakt hebt m.b.v. de MediaCreationTool dan moet de UEFI zijn ingesteld op Secure boot  en Legacy on.
Je moet in de BIOS overigens ook niet wijzigen om van de stick te booten, gebruik het boot-menu na het aanzetten door direct op F12 ( meestal ) te drukken.
Dit kan echter ook een andere F-toets zijn, dat verschilt per fabrikant.
In het boot-menu kies je vervolgens de stick als opstart-station.

Heb je de processor-koeler correct aangesloten..?
Het afslaan van de pc kan nl. ook een temp. beveiliging zijn...

Hallo Reinier!

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb zojuist getest of de cpu koeler goed aangesloten zit op de cpu, dit is wel echt het geval. Voor de zekerheid heb ik extra thermal paste toegevoegd maar de cpu blijft ook relatief koel op 29 graden in de bios.

Qua bios instellingen heb ik geen 'load failsafe defaults', hooguit geoptimaliseerde defaults (zie bijgevoegde foto)
Als ik deze optie probeer te selecteren en op te slaan geeft die aan dat er niks wordt gewijzigd. Hierin staat die dus al.

Je opmerking m.b.t. booten moet ik nog proberen.

Reinier

Een foto tref ik niet aan maar geoptimaliseerde defaults ( Optimized Defaults ) is hetzelfde, vandaar dat is schreef "o.i.d."  :icon_biggrin1:
Maar het kan geen kwaad om dit alsnog te kiezen en op te slaan, je weet maar nooit, heb al veel rare dingen gezien..

Zou proberen de GTX 970 eruit te halen en het scherm op HDMI of DP uitgang in het I/O shield aan te sluiten en ook maar 1 bankje geheugen erin.
Kijk in de handleiding van het moederbord welk slot je dan moet gebruiken, anders werkt het bord niet.

Probeer het dan nog eens....?

DaniëlFromTheNL

Hallo Reinier.

Bedankt voor je tips. Vanavond heb ik alle thermal paste weggehaald met 96% alcohol en opnieuw aangebracht. Het lijkt erop alsof die nu niet direct afslaat maar daadwerkelijk windows installeert. Hopelijk houdt die dit vol

Reinier

Het aanbrengen van de koelpasta op zich komt niet heel precies, ECHTER is de hoeveelheid wèl belangrijk.
Ik hanteer altijd 1 middelgrote druppel op het midden van de processor.
Deze druppel verdeel ik vervolgens met een zeer dunne flexibele kunststof spatel over de processor.
Meestal gebruik ik daarvoor een stukje plastic van zo'n doorkijk-venster van een gebak-doos.

Koelpasta koelt nl. niks, dat is een veel gehoord misverstand.
Het is warmte geleidende pasta die bedoeld is om eventuele oneffenheden van de processor heatsink en de koeler op te vullen voor een optimale warmte overdracht.
Uit jouw reactie concludeer ik dat er teveel van deze pasta op gezeten heeft en het dus toch de temp. beveiliging is geweest die het systeem afschakelde.

Ik hoop dat het systeem nu blijft draaien en de installatie wordt voltooid.
Controleer daarna, als Windows draait, de temp. van je processor, deze zou idealiter ergens rond de 37 - 38 graden moeten zijn ( als het systeem ïdle is ).
Een verschil van een paar graden naar boven of beneden is in orde maar als de temp. boven de 42 graden ligt is er iets niet optimaal wat betreft de koeling.
Dit kan de processor-koeler betreffen maar ook onvoldoende luchtstroom in de behuizing.
In de behuizing heb je, voor een goede luchtstroom, minimaal 2 kast-ventilatoren nodig ( 1x kast in en 1x kast uit ).

Laat maar horen of het gelukt is en hoe het draait / wat de temp. is... :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk