Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

besturings systeem algemeen

Gestart door HELPAT5, woensdag 28 november 2018, 20:26:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

HELPAT5

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel windows 7 home als besturingssysteem.
Is dit een besturingssysteem dat gewoon nog goed zijn werk doet, ook vwb updates e.d. of zijn er adviezen om dit
eventueel te gaan veranderen.

Ik vraag dit meer in de algemene zin, aangezien men toch veel hoort/leest over bijv. windows 10..

Mvg Patrick

lucas


Reinier

Kort gezegd komt het er op neer dat je t/m 14 januari 2020 met een gerust hart Win7 kunt blijven gebruiken.
Op die datum stopt het uitbrengen van beveiligings-updates voor Win7.
Dat betekent echter niet dat Win7 dan meteen "onveilig" zou zijn, door het gebruik van een goed antivirus-pakket ( gratis of betaald ) kun je dan nog wel enige tijd vooruit.
De komende 2 jaar zou ik me geen zorgen maken....

HELPAT5

Ok...duidelijk..
Als ik nu toch Windows 10 wil gaan gebruiken, wat kan ik dan het beste doen?
Moet ik de software kopen/downloaden inc licentie?
Moet ik mijn huidige pc...eerst formatteren...en wat is de beste optie om dit te doen.
Ik heb dit jaren geleden altijd zelf gedaan maar ben ff kwijt hoe het beste te handelen 😊😊

Reinier

Win 10 installatiebestand(en) kun je gewoon hier van de website van MS downloaden.
Je kunt kiezen voor een installatie van dvd ( ISO die je daarna op dvd moet branden ) of een opstartbare usbstick ( min. 4 Gb, liefst 8 Gb ).
Een licentie koop je online, bij hier of hier.

Je kunt vanuit Win7 ook een zgn "upgrade" uitvoeren naar Win 10, dan hoef je niks te formateren,
Ik zou voordien wel backups maken van alles wat bewaard moet blijven.
Normaal gesproken verlies je bij een "upgrade" geen bestanden / data maar een upgrade kan wel eens niet helemaal jofel werken.
In dat geval is het aan te raden om Win 10 schoon te installeren en daarna je data terug te kopiëren.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een schone installatie, dan heb je geen overbodige bestanden en het risico op driver-problemen is dan ook minimaal.
Een schoon systeem levert ook de beste prestaties. :icon_good:


HELPAT5

#5
@Reinier
Ik wil idd wel een schone installatie doen dat had ik mezelf al bedacht.
Het opslaan van belangrijke onderdelen/programma's/bestanden ben ik idd mee bezig  "backup".

Op welke manier kan ik het beste de boel formatteren?

Ik heb die 2 sites bekeken waar je licentie kunt bestellen. Is er een bepaalde reden dat de ene site stuk goedkoper is dan de andere site, of heeft dit te maken met andere versie van software?
Is het relevant om 10 prof. te nemen ipv de home versie, ik weet/begrijp nml niet wat die verschillen inhoudelijk inhouden.

Hartelijk dank!!


Reinier

Wat het verschil in prijzen betreft:  dat weet ik niet, ik kan niet achter de handelswijze van betreffende verkopers kijken.
Het enige advies is : zoek via Google naar reviews / beoordelingen van betreffende bedrijf / verkoper.
Dat levert vaak voldoende informatie op.
Zelf heb ik inmiddels 3 Win 10 licenties ( 1 voor mezelf en 2 voor anderen ) aangekocht via Digitallicense en die zijn allemaal in orde, onlinekeys weet ik niet.

Ik heb zelf voor de Pro-versie gekozen omdat je daarmee, beperkt maar toch, enige controle hebt over het update-beleid ( je kunt updates 3 maanden uitstellen als er problemen zijn zoals de laatste Win 10 1809 upgrade ), iets wat  je met de Home-versie totaal niet hebt.
Daarnaast zijn er bepaalde management-functies in de Pro die de Home niet heeft zoals makkelijke toegang tot de Group Policy editor en dat soort zaken maar die zijn voor jou wellicht niet van belang.
Een overzicht van de verschillen vindt je hier bij Microsoft onder, met name, "Zakelijk – Beheer en implementatie".

SMF spam blocked by CleanTalk