Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Een Game PC samenstellen

Gestart door MarwanMaron, woensdag 11 juli 2018, 00:45:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarwanMaron

Wat wil ik doen met mijn nieuwe systeem?
Ik wil graag moeiteloos gamen, graag zou ik games zoals LoL en Fortnite moeiteloos willen spelen op hoge al dan niet de hoogste settings. Met mijn systeem zou ik ook graag de nieuwe games zoals COD BO4 willen spelen. Verder zou ik er ook mee willen streamen voor als ik op de PS4 speel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale wat ik all inclusive aan het systeem wil uitgeven is €900.

Wat denk ik allemaal nodig te hebben?
Natuurlijk de basis-componenten haha.
Ik zou in ieder geval een SSD willen voor mijn besturingsysteem en een HDD tussen de 500-1000 GB voor mijn media, downloads en games.

Heb ik nog bepaalde eisen/wensen?

Graag zou ik een stille PC willen, naast dat ik het irritant vind ben ik ook bang dat je het geratel goed kan horen bij het streamen/opnemen waarbij ik een microfoon gebruik. Het moet dus een systeem worden die het streamen van de PS4 aankan en games zoals Fortnite/LoL op de hoogste settings moeiteloos kan spelen.

Ga je overklokken?
Ik houd niet van overklokken, ik weet wel dat je er betere prestaties van krijgt, maar ik wil de levensduur van mijn onderdelen zo lang mogelijk houden.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of ik met mijn systeem icm met een capture card en PS4 kan streamen en of ik games zoals LoL/Fortnite kan opnemen op high/max settings kan spelen zonder lag. Zijn er daarnaast componenten die ik kan vervangen voor een niet te grote prijsverhoging(+/- €30) maar wel aanzienlijk veel meer prestaties zullen leveren? Of juist voor een prijsverlaging maar wel hetzelfde resultaat geven.
—————————————
Mijn prototype systeem:
Moederbord: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) €81,95
Processor: Intel i5 8400 Boxed €175,90
Processorkoeling: Cooler Master MasterAir MA410P €34,99
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6GB €295
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 8 GB €79,90
SSD: Kingston A400 120GB €28,95
HDD: Western Digital Blue 2TB €59,51
Voeding: Cooler Master MasterWatt Lite 500W €42,50
Behuizing: Sharkoon VG5-W Rood €39,04
----------------
Totaal: €837,74

Reinier

#1
Videokaart kan niet kloppen, je koopt geen GTX 1080 voor € 295  als een GTX 1070 Ti al € 498,48 kost...
Waarschijnlijk doel je op een GTX 1060..?

Als voeding zou ik deze Seasonic kiezen..
Waarom ?
Prijsverschil = nihil.
Deze is volledig modulair ( dus minder kabels in je kast => betere luchtstroom / beter kabelmanagement ) en een betere certificering ( 80+ Bronze i.p.v. 80+ )

Als SSD zou ik voor deze Samsung gaan met als voornaamste redenen dat 120 Gb voor gamen te weinig ruimte biedt ( je zou voor het mooie voor een 500 Gb moeten gaan ) en die Kingston gewoon traag is, vooral met schrijven.

Bij de keuze voor de HDD valt weinig voordeel te behalen, het prijsverschil tussen een 1 en een 2 Tb schijf is te verwaarlozen...

Als cpu-koeler toch de keuze voor deze be quiet! i.p.v. de door jou gekozen Coolermaster.
Koelprestaties gaan altijd boven feestverlichting in de vorm van RGB-leds ! Lees ook de reviews... de Coolermaster wordt aangeduid als een koeler met "acceptabele" prestaties.
Dat zegt voor mij alles, ik wil goede prestaties, geen acceptabele, ik wil geen compromissen sluiten als het op prestaties en behoudt van de hardware aan komt.

De reviews van de Sharkoon VG5-W Rood is ook niet echt iets waar ik vrolijk van wordt...voor € 30 heb je een veel betere, mooiere en stillere kast...
Daarnaast blinkt deze kast niet uit in koel-mogelijkheden, kabelmanagement en stille werking maar dat kan ook niet voor zo'n prijs.
Verder vraag ik mij af wat de meerwaarde van een raam is als je voor gamen toch op je scherm kijkt en niet naar je kast zit te staren.., al helemaal als je voor een niet modulaire voeding kiest ( dus een flinke kluwe kabels in je kast ) wat het zicht er niet mooier op maakt.
Aangezien een stille Pc voor jouw hoog op je verlanglijstje staat is deze Sharkoon-kast voor jou, naar mijn mening, een NO GO en zou je de voor deze Define S moeten gaan, dan maar geen window.

Met 8 Gb geheugen kun je voorlopig wel vooruit maar daarmee ga je niet alle huidige games op High of Ultra spelen.
Kies wel een set van 2x 4Gb zodat je het geheugen in dual-channel kunt draaien en je dus de dubbele bandbreedte ter beschikking hebt, niet 1 bank van 8 Gb kopen.
Met het oog op toekomstige games zou ik ervoor kiezen om er toch, in 1e aanleg, 16 Gb geheugen ( 2x 8 Gb ) in te stoppen, ook met het oog op het streamen wat je van plan bent.
Er zijn nu al games die meer dan 8 Gb vragen en wat extra bufferruimte is nooit verkeerd.
Het systeem op zich wordt er echter niet sneller van....

Al met al is jouw setup niet slecht maar het kan beter.
Daarbij zul je het budget van € 900 wel iets overschrijden maar dan denk ik op mijn beurt, spaar een maandje langer en doe het meteen goed.
Wat schiet je ermee op als je je straks ergert aan een luidruchtige koeler o.i.d die je dan later alsnog gaat vervangen..?

Bovenstaande is geen kritiek maar stof tot nadenken / her-overweging.
Het moederbord en voeding zijn 2 essentiële onderdelen waar je nooit op moet bezuinigen, ze zijn de basis voor een stabiel, vlot en goed werkend systeem.

MarwanMaron

#2
Wow, thanks voor de reactie. Heel erg bedankt voor je uitgebreide feedback.

Ik bedoelde inderdaad de 1060. Sorry voor de verwarring.

De voeding zal ik nog even nader moeten bekijken.

Wellicht heb je het over het hoofd gezien. Maar ik wil op mijn SSD alleen maar mijn besturingssysteem neerzetten. Dus ik dacht, dan heb ik wel genoeg voor 120GB, of is het echt een wereld van verschil?

Ik had gekeken naar de processorkoeling die je mij suggereerde en kwam daarbij ook nog uit op een processorkoeling die iets beter is, voor ongeveer €5 meer. Ik heb het over de Cooler Master Hyper 612 Ver. 2.

Ik zal ook even de kast nader moeten bekijken, heb namelijk weinig tijd op het moment van schrijven haha.

Je hebt inderdaad gelijk over het geheugen, ik zal kijken welk soort van de 16 Gig ik er in ga stoppen.

Edit Reinier: quote verwijderd om de leesbaarheid te verbeteren. Quoten is niet nodig als je direct op bovenstaand bericht reageerd.

Reinier

120 Gb is voldoende om je OS op te zetten maar je moet er rekening mee houden dat dat de niet geformatteerde grootte is.
Als de schijf geformatteerd is zal Windows iets van 110 Gb aan daadwerkelijke ruimte laten zien.
Daarbij is het zo dat een SSD flink trager wordt naarmate hij voller raakt en Windows heeft graag 20 - 30 Gb vrije schijfruimte.
Als je dat in je achterhoofd houdt zul je begrijpen dat er van de daadwerkelijke 110 Gb minus zeg, 25 Gb vrije ruimte, maar 90 Gb beschikbaar overblijft.

Installeer je 64 bits Windows 10, een MS Office-pakketje en nog 1 en ander, dan ben je zo 50 Gb verder..
Dan komen er elke maand updates waar Windows ook een backup van bewaart dan zul je merken dat je SSD snel vol loopt.
En om nu elke 2-3 maanden schijfopruiming te gaan draaien...

Deze Crucial van 250 Gb is maar € 20 duurder als die Kingston 120 Gb maar wèl 2x zo groot en sneller en heeft 5 jaar garantie i.p.v. 3 jaar voor die Kingston....
Dan lijkt de keuze mij niet erg moeilijk.

MarwanMaron

Ik ben denk ik toch van plan om inderdaad een 16GB RAM te halen. Welke zou jij mij adviseren?

Je verhaal over de SSD klinkt logisch, ik zal kijken of ik misschien met wat meer onderzoek een betere optie kan vinden i.p.v. de Crucial die jij suggereerde. Al is die SSD zeker een goede optie. Maar omdat het voor mij best wel een grote uitgave is probeer ik mijn systeem zo fine mogelijk te tunen.

Is de 1060 wel een videokaart die het allemaal aan zal kunnen of is er een betere (en iets duurdere/goedkopere) optie?

Is deze voeding misschien niet iets beter voor mijn systeem? Hij levert 130W extra, of is dat gewoon overbodig voor mijn systeem? Of is hoe meer, hoe beter?

Is deze processorkoeling van Cooler Master niet beter? €5 extra voor iets betere prestaties?

Is er misschien niet een goedkopere optie die vrijwel dezelfde mogelijkheden aanbiedt als de Define S? Ik vind het een leuke behuizing met niet al te veel toeters en bellen, lekker strak, maar is misschien iets aan de duurdere kant. Mocht er geen betere optie zijn dan ga ik wel gewoon voor de Define S denk ik.

Is mijn moederbord goed genoeg voor mijn systeem?

Reinier

#5
Je gekozen cpu, de i5 8400 ondersteint DDR4 2666 geheugen volgens de specificaties van Intel op deze pagina.
In de regel is sneller geheugen duurder als iets langzamer geheugen.
Ik heb gefilterd op 8 tot 16 Gb geheugen, 2 tot 4 bankjes ( i.v.m. dual-channel opstelling ) en de snelheid op 2666 MT/s ingesteld.
Dan krijg je dit overzicht van de beschikbare modules.
Let bij je keuze wel op de hoogte van de modules i.v.m. de ruimte onder je processorkoeler !

In geval van 8 Gb zou ik voor deze set kiezen, kun je ineens 16 Gb aanschaffen zou ik deze set nemen ( deze modules zijn er in verschillende kleuren, ik heb rode ).

Wat de voeding betreft:

Chieftec staat niet echt bekend om z'n kwaliteit, met name de kwaliteitscontrole en opbouw, ondanks het Bronze-certificaat.
Over-capciteit van een voeding levert je niks op, hooguit met het oog op toekomstige upgrades maar als dit systeem al zo'n uitgave is zie ik dat in de nabije toekomst niet gebeuren.
Maar ook op dat punt is het een twijfelachtig argument aangezien componenten ( cpu's en videokaarten ) die de meeste stroom verbruiken, steeds zuiniger / efficiënter worden.
De vraag naar vermogen van de voeding zal dus eerder lager dan hoger worden.

Ik zou een A-merk voeding kiezen, dat zijn o.a. EVGA, Seasonic, Antec, be quiet!....
Zoals reeds eerder opgemerkt :
het moederbord en de voeding zijn de meest belangrijke onderdelen voor een stabiel, snel en goed werkend systeem waar je niet op moet bezuinigen, daar krijg je spijt van.

Gefilterd op vermogen en (A)merk krijg je dan deze potentiële kandidaten.
Modulaire voedingen zijn uiteraard duurder als de niet-modulaire maar die keuze is aan jezelf.

Processor heeft een TDP van 65 Watt, de Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6GB zit op een TDP van 120 Watt...
Onder volle belasting zal deze combinatie de 300 Watt vermogen zelden tot nooit onverschrijden dus een 750 Watt voeding van een twijfelachtig merk is complete onzin.

Die Coolermaster cpu-koeler wordt in de reviews beoordeelt als "vrij luidruchtig" en lomp....controleer dus of hij wel in de behuizing past ( hoogte ) en of je geheugen er onder past.

Behuizing is een kwestie van smaak, ik heb zelf ook een Fractal Design , de Define R5, deze dus.
Groot en zwaar, maar strak, veel ruimte, geen fratsen, goed kabelmanagement, stil ( goede geluidsisolatie ), stof-filters en uitstekende bouwkwaliteit.
In mijn kast draaien 7 fans en ik hoor bij bedrijf alleen een zacht gesuis...

Wat betreft het moederbord:

tja, is ook vrij persoonlijk....bord heeft alles wat je van een modern bord mag verwachten alleen zou ik zelf nooit een micro-ATX bord kopen.
Dat heeft te maken met het feit dat componenten vrij dicht op elkaar gepropt zitten, waardoor warmte-invloeden meer spelen ( tenzij je de luchtstroom in de kast goed voor elkaar hebt ) en de montage van het systeem soms priegelig is ( denk aan kabels front-panel, geheugemodules ).
Ik kies zelf altijd voor een ATX bord als de behuizing daarvoor geschikt is....Meer ruimte tussen de componenten is naar mijn mening beter voor de warmte-afgifte, luchtcirculatie, stof-ophoping etc.
Maar nogmaals: dat is mijn ervaring, gevoel erbij.

Er is bij mij, gedurende 25 jaar, nog nooit een moederbord defect geraakt.
Mijn huidige systeem dateert van feb. 2017 ( i7 6700K / 16 Gb ram / GTX 960 / Gigabyte Z170 Gaming 5 EU moederbord /1x M2 SSD 250 Gb / 3x SATA SSD ( 1x 275 Gb Crucial, 2x 500 Gb Samsung ) draait een triple-boot met Win 7 Pro / Win 7 Ultimate en Win 10 Pro )
Het "oude" systeem uit 2009 draait ook nog steeds als een speer: i7 870 / 8 Gb ram / HD 5770 videokaart / OCZ 120 Gb SSD / div HDD's ( totaal 4 Tb ) Win 10 Home op een Asus  P7P55D EVO moederbord.Beide hebben een Seasonic voeding aan boord...

De chipset op een moederbord is belangrijk, deze bepaalt of je wel of niet kunt overklokken ( als de processor daarvoor geschikt is ) en wat er aan aansluitingen beschikbaar is ( Usb3, 3.1, usb c etc ).
De i5 8400 kun je niet overklokken..dus is de chipset op dit bord prima, wil je meer of andere aansluitingen op je moederbord, dan moet je kijken naar meer high-end chipsets die dat bieden maar dan gaat de prijs van het bord uiteraard ook omhoog.

De Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6GB is een uitstekend presterende kaart voor een fatsoenlijke prijs, daarmee kun je de komende 3 jaar zeker alle games op high spelen,de meeste waarschijnlijk ook op Ultra.
BF1 wordt wel lastig op Ultra want daarvoor wordt een i7 cpu en een GTX 1070 / 107- Ti / 1080 geadviseerd met meer als 16 Gb ramm...
Dat heb je zeker nodig als je die game op 4K wilt spelen.

MarwanMaron

Hoe kan ik ongeveer schatten of uitrekenen hoeveel ruimte ik nodig heb en of alles gaat passen?

Ik heb gekeken naar de mobo en kwam uit op deze. De MSI B250 PC Mate. Een verbetering tegenover de Gigabyte mobo?

Verder als ik naar testresultaten kijk, zie ik dat de Cooler Master Hyper 612 Ver. 2 wel wat minder geluidsproductie produceert.

Ik stuitte ook nog eens op deze videokaart, de EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB. Is ietsjes beter voor een tientje extra. Is deze verbetering te verwaarlozen en kan ik beter een tientje minder uitgeven of is het inderdaad beter zo?

Als ik kijk naar het systeem van ik op dit moment zou hebben(buiten de behuizing en nog zonder feedback op de nieuwe onderdelen) kom ik op het volgende uit:

Moederbord: MSI B250 PC Mate €73,95
Processor: Intel i5 8400 Boxed €175,90
Processorkoeling: Cooler Master Hyper 612 Ver. 2 €35,01
Videokaart: EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB €305
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 16GB €166,71
SSD: Crucial MX300 2,5" 525GB €97,32
HDD: Western Digital Blue 2TB €59,51
Voeding: Seasonic M12II Evo 520W €61
--------------------
Totaal(zonder behuizing): €974,40

Hoe vinden jullie het systeem tot nu toe? Zou ik het meeste er vlekkeloos mee kunnen draaien voor een tijdsduur van 3-6 jaar?

Voor mijn gevoel is het een hele verbetering tegenover wat ik eerst had voor een nog niet grote prijsverhoging. Ik ben dan ook van plan om een case te kopen van max €80. Dan spaar ik maar 2/3 maanden langer. Dan heb ik er hopelijk ook meteen meer profijt van.

Reinier

Ruimte is een kwestie van alle specificaties vergelijken en t.o.v. elkaar op papier zetten.
Dat betekent dus hoogte, , lengte, breedte, diepte van de kast, , lengte van de videokaart, hoogte van de processor-koeler en het ram-geheugen.

Tja, moederbord blijft iets persoonlijks maar uitermate belangrijk..... ik vind dat je er niet op moet bezuinigen.
Jij ziet dat anders, jij stapt van een top-merk naar een veel verkocht B-merk, moet je uiteraard zelf weten maar voor die paar Euro... :icon_confused:

De top-merken voor mij, en velen met mij, zijn Asus, Gigabyte en ASRock, in deze volgorde.
MSI komt er bij mij niet in, voor niks nog niet en het is zeker geen verbetering t.o.v. het eerdere Gigabyte bord.

Zelf kies ik veelal voor Noctua koelers omdat deze vrijwel altijd erg stil zijn. Je kunt, indien het geluid storend is, ook een andere fan op die Coolermaster zetten.

Videokaarten doen vrij weinig voor elkaar onder als het op prestaties aan komt, de ene is iets stiller als de ander ( fans ) en soms iets sneller, afhankelijk van de base-clock en de max. overclock die de fabrikant erin zet.
Zou me daar niet al te druk over maken, de gpu's hebben allemaal hetzelfde aantal cuda-cores etc. maar dat de 6 Gb aanzienlijk beter presteert als de 3 Gb is puur de hoeveelheid Vram die de gpu ter beschikking heeft.
Daarbij denk ik dat je het prestatie-verschil tussen beide kaarten nooit zult merken...

M.u.v. dat MSI moederbord en die cpu-koeler zou het iets zijn wat ik zelf ook zou bouwen.
Of je de 6 jaar gamen op high / Ultra hiermee gaat halen durf ik niet te zeggen, in de toekomst kijken kan niemand.
Feit is wel dat de game-studio's steeds meer en beter gebruik gaan maken van de technische vooruitgang, d.w.z. meer profijt halen uit multi-core processorgebruik, meer ram / Vram etc.

Ik verwacht op het grafische gebied geen grote ontwikkelingen de komende 2 jaar dus ik verwacht dat het wel safe is te stellen dat je met deze setup zeker 3-4 jaar probleemloos kunt gamen.
Die Seasonic voeding en een kwalitatief goede behuizing kun je altijd her-gebruiken bij een nieuwe build en/of upgrade.
Het is zeker geen weggegooid geld.  :icon_good:

Gerrit

vind persoonlijk dat de voeding aan de krappe kant is met oog op eventuele toekomstige uitbreidingen.....80%van 520 watt = 416 watt werkelijk lijkt mij erg gierig :icon_rolleyes:

Reinier

Heb je voorgaande berichten ook gelezen Gerrit..?
Totale vermogensvraag op vollast zal de 300 Watt vrijwel nooit overstijgenen deze voeding kan zelfs een GTX 1080 nog hebben i.c.m. deze processor..
Ben benieuwd te horen welke stroom vretende toekomstige uitbreidingen jij dan op het oog hebt...

SMF spam blocked by CleanTalk