Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

hdd ineens raw

Gestart door piet1, donderdag 30 april 2020, 11:27:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Huidige wachtende sectoren betekent zoveel als data die nog in de buffer van de HDD zit maar nog niet op schijf is weggeschreven.
Normaliter houdt dit direct verband met de daaronder staande melding "Niet corrigeerbare sectoren"
Die laatste heeft dan ook vaak een gele kleur ten teken dat de reserve-sectoren op de schijf verbruikt zijn en dan is het foute boel.
Dit is echter bij jou niet het geval.
Bovenin het beeld zie je ook een gele waarschuwing bij Gezondheidsstatus, deze zou blauw moeten zijn.
Als deze rood zou zijn staat de schijf op punt van overlijden.

Je merkte eerder op dat deze schijf nog helemaal niet zo oud was...hoe oud dan..?
Je krijgt via de verkoper 2 jaar garantie maar via WD soms 3 of 5 jaar dus het is de moeite om dat even na te kijken.

Via deze link kun je een test-tooltje downloaden om de schijf te testen.

Via deze pagina kun je de garantie status van deze schijf controleren aan de hand van het serienummer van de schijf.

Zelf heb ik begin dit jaar een 3 Tb schijf uit m'n NAS op garantie vervangen gekregen via WD zelf, was net 2,5 jaar oud.
Moest deze, na RMA goedkeuring wel opsturen naar Duitsland meen ik, kreeg de nieuwe schijf daarna uit Polen toegestuurd.

Advies:  test de schijf eerst met het tooltje wat ik hierboven gelinkt heb.
Als deze niet goed blijkt, serienummer controleren en indien er nog garantie is, de RMA aanvraag invullen en versturen.
Ben benieuwd naar het resultaat..?

piet1

hoi reinier dankje voor je uitgebreide uitleg super

toen ik de pc vanmorgen opstarte was de desbetreffende schijf ineens helemaal goed .dat is raar toch .nu geeft die weer geel met de betreffende sectoren .ik kijk vandaag of morgen ff uitgebreid dan kom ik erop terug

moet namelijk zo weg en haastwerk word niet wat

bedankt dat je er zoveel werk aan besteed maar vrees dat ik de garantiebon niet meer heb .ook daar zal ik dan ff naar zoeken

fijne dag en je hoort van mij

grt piet

Reinier

Garantie- of aankoopbon heb je niet nodig Piet, als het serienummer bij WD boven komt als zijnde nog onder garantie is dat voldoende.  :icon_good:

Doe rustig aan, wij lopen niet weg. :ohyeah:
Eerst doen wat je moet doen, de rest komt vanzelf.
Pas goed op jezelf en blijf gezond, we wachten rustig af wat de test oplevert  :icon_good:

piet1

hoi reinier welke test moet ik hebben de quick test of de extended test

grt piet

Reinier

Ik zou voor de extended test gaan want die levert meer zekerheid op.
Kijk of er aan het eind van de test een log wordt weggeschreven ergens of maak desnoods een screenshot van het resultaat...
Soms wordt er naar zo'n uitslag gevraagd.. :icon_good:

piet1

hoi reinier

dankje is heb de snelle gedaan nu met de uitgebreide .staat nog 48 uur dus dan hoor je me weer :ohyeah:

fijne avond en kalm an

grt piet

Reinier

We hebben tijd Piet, onder de huidige omstandigheden zijn alle dagen hetzelfde, tenminste, hier wel...
Weet onderhand niet meer op welke dag ik leef...dus ik wacht geduldig af  :sleep: :sleep:
Als ik je resultaat zie verschijnen weet ik in elk geval dat er weer 2 dagen voorbij zijn  :bedankt: :bedankt: :bedankt:
:zwaai: :zwaai:

piet1

ojee is t al zo erg reinier  :icon_rolleyes:niet best volgens ,mij is het vandaag zaterdag :yess:
haha goeie en heel slim opgemerkt ook  :icon_biggrin1:

kalm an

piet1

hoi reinier

we zijn nu maar 1 dag verder hoor dat je niet in de war komt.de grote test is spontaan afgebroken wat dat nou was weet ik ook niet .hierbij doe ik de korte test en weer een van disk info die geeft ook weer wat anders :icon_o_O:heb de schijf laten testen bij eigenschappen en daar geeft die aan dat alles goed is .techniek mooi spul ai er verstand van hebt.bij deze

grt piet

Reinier

#24
Op de 1e screenshot laat hij toch de waarschuwing Her-ingedeelde sctoren zien, dat betekent dat reserve sectoren zijn of worden gebruikt...
Blijkbaar zijn ze nog niet allemaal gebruikt, anders was de waarschuwing rood i.p.v. geel geweest.
Maar omdat er nog 200 sectoren wachten is er iets flink mis, of de reserve sectoren zijn op of er kan iets niet gelezen worden...( wachtende sectoren )..
Toch zou ik deze schijf vervangen, hij is niet langer betrouwbaar.

Zoals reeds eerder opgemerkt: bij mij is exact eenzelfde schijf in mijn NAS na 2 jaar gesneuveld en op garantie door WD vervangen...
Zijn niet de beste van WD, deze 3Tb EZRX types..

Maak een foto van de sticker op de schijf, daarop staat het serienummer en controleer deze op de site van WD of er nog garantie op zit.

De fout waar je tegenaan loopt kun je niet herstellen, ook formatteren gaat het probleem niet verhelpen.
Je moet deze schijf echt vervangen...

piet1

goedemorgen reinier

bedankt voor je uitgebreide verhaal ,dan moet ermaar een nieuwe komen ,wat raad jij aan als goede betaalbare schijf .want wat dat betreft ben ik wel leek

ik heb gedaan wat jij hebt gezegd en de garantie is eral een paar jaar af .dus toch ouder dan ik dacht.kan 2 dingen betekenen of de tijd gaat snel of ik ben een stuk van de film kwijt :yess:

maar wel super dat je dan als leek hier terecht kunt

mvg piet

Reinier

#26
Tja, wat raad ik aan....da's een goeie...
In mijn oudste NAS zaten 4 WD Green schijven van 3 Tb, die hebben het tot 2 jaar geleden perfect gedaan sinds 2012, 24/7 in gebruik.
Dus zeg maar 6 jaar, tot er 1 stuk ging, die vervangen door een nieuwe 3 Tb van het EZRX type en die ging na 2 jaar stuk.....
De andere 3 in die NAS van 2012 doen het nog steeds, 8 jaar dus inmiddels..
Probleem is dat deze niet meer te krijgen zijn, anders was dat een absolute aanrader geweest.

Ik bedoelde dus deze schijf: https://tweakers.net/pricewatch/281295/wd-green-hdd-3tb.html
Alleen nog verkrijgbaar via Amazon.nl, verder is er geen enkele webshop meer die deze schijf in huis heeft..
Met Amazon.nl heb ik geen ervaring wat betreft garantie etc, wel met amazon.de en daar is het goed geregeld..

Bij twijfel kun je deze overwegen: https://tweakers.net/pricewatch/459757/wd-blue-3-komma-5-inch-64mb-cache-5400rpm-3tb.html
Zijn over het algemeen ook goed maar zoals met alles, je moet er ook een klein beetje geluk mee hebben  :icon_good:

Naar mate je ouder wordt vliegt de tijd 2x zo snel aan je voorbij....daar heb ik ook last van maar niet van blanco film... :icon_tongue:

piet1

hoi reinier

kijk daar kan ik wat mee dan komt er wel een wd en zoals je zegt je moet erwel een beetje geluk mee hebben
nu ik dat zo heb bekeken moet de schijf die k nu heb toch wel aardig lang gedraaid hebben ,dus het zou een keer kunnen

ja dat geloof ik ook dat de tijd dan 2x sneller gaat .en ik heb ook vaker dat vrogger alles beter was hahaha .wees er blij van dat je de film nog compleet hebt ,volhouden hoor :icon_good:

ik ga van de week is met een nieuwe schijf bezig .mag ik je (jullie) heel hartelijk danken voor de hele goede service  :respect:toch super dat er zon forum is

kalm aan en een hele fijne avond hol t virus buuten de deur

bedankt mvg piet :icon_good:

Reinier

Ik / wij doen ons best Piet...tot nu toe alles nog gezond dus hopelijk blijft dat zo.
In elk geval doe ik er alles aan....heb wel wat ontbrekende stukjes in de film als gevolg van hersenbeschadiging door een ongeluk en het korte termijn geheugen is flink achteruit gegaan.
Maar onder de hersenpan werkt alles verder nog prima.

Wij bestaan door mensen als jij, die hulp vragen, informatie en advies zoeken en hier krijgen....door het drijvende team achter het forum èn andere leden met de nodige ervaring.
We worden allemaal ouder en met name die groep is niet met computers en smartphones opgegroeid maar worden door de digitalisering wèl gedwongen mee te doen.
Wij delen graag onze ervaring en kennis als we daarmee voor een ander iets kunnen betekenen.
Zolang als er mensen zijn die dit soort zaken van ons vragen zal het forum blijven bestaan.

Ik wens je, namens het team, wijsheid in je keuze en veel plezier met je nieuwe schijf en graag tot een volgende keer op het forum.
Iedereen is hier welkom, met problemen of gewoon voor advies of informatie.  :icon_good:

Blijf gezond  :icon_good: :icon_good: :zwaai: :zwaai:

piet1

hoi reinier

nou meer dan je best ,en volhouden met gezond blijven ,het is al erg genoeg van de hersenbeschadiging hopelijk blijft het stabiel .vind het wel heel knap dat je er zo positief onder blijft  :respect:

chapeau hoor ook het geduld dat jullie op kunnen brengen .en ouder worden is niet erg maar de techniek gaat o snel dat is gewoon niet meer te volgen .ik verlang wel weer naar een gewone telefoon met draaischijf haha en nu ben ik eingelijk nogwel jong .maar mooi dat jullie het allemaal zo bij houden en dan de kennis ook nog willen delen :icon_good:

hartelijk dank dat gaat wel lukken en ik vrees dat ik nogwel een keer aankom hier

ook allemaal het allerbeste en houd de ellende buiten de deur

super bedankt

mvg piet

SMF spam blocked by CleanTalk