Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Van Win 7 naar Win 10

Gestart door Harrie66, dinsdag 29 oktober 2019, 00:01:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harrie66

Goeden avond ;
Voorop gesteld ;   Ik ben een leek v,w,b dit gebeuren . Maar ik ben hier wwaarschijnlijk op het juiste adres voor het verwijderen en het opnieuw installeren van mijn besturingssysteem.
Ik heb het zolang mogelijk uitgesteld maar ik moet er toch aan geloven en of het moet er toch een keer van komen.  Van WIN 7 naar WIN 10.
Maar eerst een paar vraagjes.
1e) Je kunt dus nog steeds gratis upgraden naar W10. Dat download bestand heb ik +/- half 2018 binnen gehaald.
2e) Maar Ik kan  sinds enige tijd ook voor 30 € een W 10 legale versie downloden met een officiële lilentiecode erbij van MS. Op diverse site's word Win 10 nu verkocht voor die prijs,
Niet voor het gratis of ervoor te betalen maar wat is wijsheid.
Mij lijkt de 2e variant dan  (voor mij althans ) het gemakkelijkste te zijn zonder (grote / veel) problemen te verwachten.
Als ik hiervan gebruik zou maken dan heb ik ná download en installatie 2 window's versies op mijn laptop staan. Klopt dat ?
En kan dit ook zonder dat er conflicten ontstaan ???
Als er dan 2 versies op zouden staan ; hoe kan of moet ik dan Win 7 verwijderen ?
Of doet Win 10 dat automatisch voor mij ???
Enfin zo rijzen er diversen vragen op .
Graag een reactie in jip en janneke taal aub dan kan ik het nog volgen en of proberen te begrijpen .
Alvast bedankt . 
Grt Harrie

Reinier

#1
Je kunt de meest recente versie van Win 10 altijd downloaden via het hulpprogramma onder de blauwe knop op deze pagina.
Sluit een lege usbstick van minimaal 8 Gb aan, en voer na het downloaden het hulpprogramma uit.
Kies in het hulpprogramma voor "usb flashstation voor andere pc maken" en volg de aanwijzingen.
Als het proces klaar is krijg je daar een melding van en is de usbstick klaar voor gebruik.

De versie die je vorig jaar hebt gedownload is inmiddels verouderd, het betreft waarschijnlijk versie 1803, de huidige versie is 1903.

Een "upgrade" van Win 7 naar Win 10 betreft veelal de zgn. "Home"-versie, deze staat meestal standaard op laptops en desktops die je in de winkel koopt.
De Win 10 licenties die voor bedragen tussen de € 12 en € 25 kunt kopen zijn digitale licenties en in de meeste gevallen voor Win 10 Pro.

Heb je nu Win 7 Home dan wordt bij een upgrade ook Win 10 Home geïnstalleerd, ook als je een code hebt voor Win 10 Pro.
Wil je echt Win 10 Pro die bij de code hoort, dan moet je een schone installatie uitvoeren, dus de keuze is aan jezelf.

Overigens is het niet verstandig om 2 Windows-versies op 1 en dezelfde HDD / SSD te installeren, je kunt dat beter op 2 verschillende fysieke schijven doen als je dat wilt.
Overigens wordt bij een "upgrade" Win 7 vervangen door Win 10 en is er dus geen sprake van 2 Windows-versies.
Je krijgt alleen 2 Windows-versies als je Win 10 "naast" Win 7 installeert op een andere partitie van de HDD / SSD.
Je krijgt dan een boot-menu waarin je kunt kiezen welke versie van Windows je wilt starten, Win 7 of Win 10.

Aangezien je een laptop hebt is er van een 2e HDD / SSD waarschijnlijk geen sprake en zou ik er voor kiezen om Win 7 volledig te verwijderen en Win 10 dus schoon te installeren m.b.v. de gekochte licentie-code.
Dat verwijderen van Win 7 moet je zelf doen tijdens het installeren van Win 10, dat gaat niet vanzelf.

Ook is het niet zo  dat je er nu aan moet geloven hoor, Win 7 blijft gewoon werken alleen brengt Microsoft m.i.v. 6 januari 2020 geen beveiligings-updates meer uit voor Win 7.
Dat is echter geen reden tot paniek.
Met een goed antivirus-programma en gezond verstand kun je Win 7 dan nog zeker 1 jaar blijven gebruiken zonder al te veel risico. dus laat je niet gek maken.

Als het tot zover duidelijk is, laat maar horen en kom maar met de rest van je vragen  :icon_good:



SMF spam blocked by CleanTalk