Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop blijft automatisch herstel voorbereiden

Gestart door Nol, zondag 23 mei 2021, 13:46:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Ik heb de Acer Aspire 5736Z laptop van mijn dochter hier liggen omdat die niet meer wil opstarten.
Hij start met het W10 logo, dan gaat de voortgang draaien en daarna de melding automatisch herstel voorbereiden waarna ik een blauw scherm zie met unmountable bootsector of zo iets.
Een andere keer is het weer een andere melding bv driver irql not less or equal
Daarna start die weer opnieuw op en weer automatisch herstel voorbereiden en als dat verdwijnt dan doet die niets meer.
Belangrijkste is het veiligstellen van de documenten want helaas heeft ze geen backup gemaakt.
Ik heb geprobeerd in veilige modus op te starten maar dat is me niet gelukt, ik weet niet hoe dat gaat bij deze laptop maar F8 en F4 en F5 werken niet.
Hopelijk kan iemand mij helpen ?
Namens mijn dochter alvast bedankt  :bedankt:

Reinier

Als je de laptop tot 4x toe start en daarna afsluit door de Aan / Uit knop ingedrukt te houden moet deze daarna automatisch opstarten in Veilige Modus en de Herstel-console starten.
Ik zou dit echter niet doen, de klachtomschrijving wijst op een harde schijf die op het punt staat te overlijden.

Mijn advies is:  harde schijf verwijderen en deze in een ext. schijfbehuizing plaatsen en aansluiten op een andere pc ( via usb ) of de schijf als 2e schijf in een desktop-pc erbij hangen.
Vervolgens de schijf analyseren met CrystalDisklnfo

Maak een screenshot van het resultaat en plaats die.
Als de kleur van de "Gezondheids status" geel of rood is, is het foute boel.
Probeer niet teveel met de laptop totdat je daar uitkomst over hebt want het gebruik van zo'n schijf in slechte conditie verergert de situatie alleen maar.
Het kan zelfs zijn dat de data daarna niet meer gered kan worden.


Nol

Ik had dit al gelezen en heb hem al enkele keren opgestart maar geen veilige modus gezien.
Dus moet ik de HDD er uit halen en aan de PC hangen maar voor ik dat doe nog even een vraag.
In het verleden had ik een CD waar ik van op kon opstarten en waar total commander op stond waarmee ik data kon benaderen en overzetten naar een usb sticky
Is zoiets nog ergens te downloaden ?

Reinier

Hiren's BootCD of bijv. Ubuntu, maar dat is een Linux omgeving.
Als je daar geen ervaring mee hebt zou ik daar niet aan beginnen...

Nol

Ik heb eerst even de Hirens dvd gedownload en daarvan opgestart, ik zie de systeem C: staan waar ik in kan komen en de local disk D: wat de originele C: zal zijn.
Daar kan ik niet in komen en blijft het draaien. Na het draaien krijg ik de melding dat de schijf geformatteerd moet worden om te kunnen gebruiken maar omdat ik dat niet gedaan heb en op cansel heb geklikt krijg ik de melding dat D: niet toegankelijk is.
Ik ben dan bang dat die ook niet als externe HDD toegankelijk is en de data niet meer terug te halen is.
Wat denk jij en wat adviseer je te doen ?

Reinier

Schijf eruit halen en als 2e schijf op een andere pc aansluiten zoals eerder gemeld.
Dan kun je CrystalDiscinfo gebruiken op die pc of TestDisk in geval de partitie-tabel corrupt blijkt te zijn of bestanden door kopiëren naar een andere schijf.

Nol

Crystal gedaan en ik kreeg de melding dat station K eerst geformatteerd moest worden en daarna K: niet toegankelijk
Op het einde dit scherm, geel dus.
Is het nog mogelijk om de data er af te halen ?

Pearl

#7
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL
Kijk eerst eens met die Testdisk of er op de diverse partities gekomen kan worden, daarnaast kun je de bestanden die via list worden getoond ook naar een andere locatie kunnen worden gekopieerd.

Schijf is aan het begeven dus als het notebook verder gebruikt gaat worden is het advies om er een SSD in te plaatsen.

Nol

De HDD hangt in mijn PC en de PC start heel langzaam op omdat die blijkbaar de HDD aan het scannen is want na een paar minuten geeft die de melding dat ik een toets moet drukken om het scannen en repareren af te breken. Ik heb het één keer laten doen maar na een half uur stond de PC vast.
Na weer opstarten heb ik het afgebroken en testdisk opgestart maar programma start wel maar als ik op testdisk win.exe klik gebeurt er niets, blijft wel draaien maar kan niets meer doen.
Dus weer stroom er af en opnieuw opstarten.
Via mijn computer zie ik dat de HDD van de laptop, een WD3200BPVT bestaat uit systeem (E:) waarvan 67,8MB vrij is van de 99,9MB en een lokale schijf (K:) hier staat niets bij en een Windows RE tools (L:) waarvan 88,7MB vrij is van de 449MB
Ik denk dat ik eerst even een andere HDD in de laptop gaat zetten en daar W10 op ga zetten en dan een externe behuizing gaat vinden voor de defecte sata HDD
Dan kan ik mijn PC op een normale manier opstarten en de externe HDD gemakkelijker op een USB poort aansluiten.

Reinier

Aan die screen heb je niet veel omdat je niet kunt zien welke partities er op welke fysieke schijf staan.
Plaats eens een screen van Schijfbeheer..?
De K-schijf is waarschijnlijk de OS-partitie van de laptop-schijf ( dus C:\ ).
De andere de herstel-partitie en Efi...

Als je de laptop eerst voorziet van een nieuwe schijf ( SSD ) wordt'ie een stuk sneller.
Na installatie van Win 10 daarop kun je m.b.v. TestDisk waarschijnlijk ook de bestanden van de oude schijf via het netwerk overzetten op de laptop en anders de oude schijf in de ext. behuizing aan de laptop hangen en dan overzetten...

Pearl

Kun je wel een image maken met Ddrescue?
http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html
Kun je met een iso read tool of W10 zelf die iso uitlezen en de bestanden kopiëren.

Nol

Gisteren weg geweest dus niets gedaan maar ik heb er nu een reserve HDD van 500GB er in gezet en daar ben ik nu W10 aan het er op zetten maar dat loopt nog.

De oude heb ik in een ext behuizing gezet en aan mijn eigen PC gehangen maar schijfbeheer blijft hangen op verbinding met VDS maken.
Ik zie ze wel allemaal staan in mijn computer.
Koppel ik de ext los dan werkt schijfbeheer goed.
Ik weet wel zeker dat de K schijf de OS schijf is dus de originele C. dat is in mijn PC de P schijf geworden.
Zoals je op de foto ziet kan ik wel in de O en Q schijf komen en zien wat daar op staat.

Ik ken testdisk niet en heb het gedownload maar nu ?
Testdisk.win opstarten en laten scannen maar scant die dan alles dus ook de ext schijf ?

Pearl

Die plaatjes zeggen weinig, screenshot van schijfbeheer is handiger en had een manual van TestDisk al gelinkt, loop die even door maar als Windows niets met die schijf kan....
Ddrescue wil ook niet?

Nol

Ik dacht ik stuur wat ik kan laten zien want schijfbeheer blijft hangen. Op de plaatsje kan je wel zien wat er op de partities van de schijf staat.

Testdisk laat ik morgen draaien en ik weet niet wat ik met ddrescue kan doen, zegt mij niets, er zit geen exe file of zo iets in

Laptop draait weer dus die kan voorlopig terug dan kan ze verder werken

Pearl

Tis een Linux tool die je via een Linux live distributie kunt draaien.
https://www.data-medics.com/forum/how-to-clone-a-hard-drive-with-bad-sectors-using-ddrescue-t133.html
Met die ISO kun je dan de gewilde bestanden kopiëren, schijf wil niet in Windows draaien en daar heb je geen last van met die ISO.

SMF spam blocked by CleanTalk