Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Mijn eerste PC build

Gestart door marinesjeng, zondag 15 november 2020, 16:39:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marinesjeng

Hallo allemaal!

Onze oude windows laptop heeft het begeven en nu heb ik besloten om voor ons gezin een PC te gaan bouwen. Wij gaan de PC voornamelijk gebruiken voor standaard gebruik, maar zelf wil ik na jaren het gamen weer wat gaan oppakken. Mannen blijven nou eenmaal jongetjes :) (wil vrouwen absoluut niets te kort doen).

Als ik ga gamen, wil ik een degelijke FPS halen in medium settings in 1080...ben geen hardcore gamer dus ik hoef niet het nieuwste en het snelste :)

wat ik gedachte heb, is het volgende:

B550 MSI tomahawk moederbord.
AMD Ryzen 3100, of 3600 bij een goede black friday deal.
Voor de grafische kaart ben ik nog in dubio, er is zoveel keus....ik twijfel tussen GTX 1660 super of een RX 5500 XT (of eventueel beter bij een leuke aanbieding). en eventueel later upgraden
voor RAM: 16GB 3200Mhz (dual)
een degelijke PSU om alles van stroom te voorzien.
voor opslag heb ik een 250GB m.2 nvme en 1TB SSD.

Alle aan/op merkingen en suggesties zijn welkom!

Reinier

#1
Zou naar een upgrade-kit kijken zoals deze:
https://www.megekko.nl/product/2052/289615/Upgrade-kits/Megekko-Certified-Upgrade-Kit-UK004-B550-Ryzen-5-3600-2x8GB-3200-
Dan heb je een kwalitatief beter moederbord ( Asus ) als die MSI, een Ryzen 5 3600 cpu en 16 Gb ram wat gegarandeerd werkt op dat moederbord.

Ga voor een 500 Gb M2 NVMe SSD, die 250 / 256 Gb is zo vol ( dat heb ik ook met een Samsung 950 Pro )

Wat betreft de videokaart:
De GTX 1660 Super van Asus en MSI komen vrijwel overal als beste uit de testen, wat betreft prestaties maar ook geluidsproductie ( stil ) en gebruikers-reviews.
De RX 5500XT zou ik maar snel vergeten, dat is geen partij t.o.v. de 1660 Super... (link benchmark )

Ga voor een A-merk voeding, ook hier geldt:  goedkoop = duurkoop.
Iets uit dit overzicht bijv.

Eventueel nog aangevuld met een aftermarket processor-koeler ( link )

Behuizing laat ik mij niet over uit, dat is een persoonlijk iets.
Wel een paar tips:
let op de mogelijkheden van kabel-management, geluidsproductie, event. stoffilters en het aantal meegeleverde case-fans.
Voor een goede luchtstroom in de kast moeten er min. 2 case-fans aanwezig zijn.

Dit zou mijn keuze ( kunnen ) zijn, met deze hardware moet het goed komen. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk