Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Aanschaf nieuwe pc.

Gestart door Laurens, woensdag 23 september 2020, 15:28:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Laurens

Ik mag een nieuwe pc aanschaffen. Nu heb ik een prijsopgave gekregen, zie afbeelding. ( is goede zaak, en eerder daar gekocht ) . Ik vraag me af of ik niet beter de I5 processor kan kiezen ipv de I3. Ook wil ik een grotere SSD schijf ( 480 GB) ipv de standaard van 240 GB. Ook wil ik 16 GB geheugen ipv de 8 die er standaard inzit. De meer- en totaal prijs zie je op de foto. Ik vraag me af of de voeding  van 350 watt wel voldoende is...? Ik gebruik de pc gewoon veel, en brand veel films. Tijdens het omzetten van de films merk ik dat die wat ik nu heb gewoon trager wordt. Verder doe ik er behalve internetten weinig mee. Ik heb nu een I3 6300 3.80 GhZ processor, 8 GB intern en Moederbord is een Asus H110M-K. Welk advies kun je me geven ?

Reinier

Dat Pentium systeeem is kansloos in mijn ogen.

De systeem setup met de i3 is erg incourant...
Mini-pc behuizing zorgt ook voor een weinig gebruikte voeding van TFX formaat i.p.v. het gangbare ATX formaat.
Daar moet je ook geen i5 in willen zetten want deze behuizing biedt onvoldoende ruimte voor fatsoenlijke koeling.
De Kingfast SSD's zijn ook niet de snelste...
Die 16 Gb geheugen, is dat 1x 16 Gb ( single channel ) of 2x 8 Gb ( dualchannel )...?

Wat is jouw max. budget want ik heb eens zitten neuzen zo hier en daar maar daar wordt je niet echt vrolijk van...
Moet het persé een Intel processor worden of mag het ook een AMD Ryzen type zijn, die zijn nl. een stuk voordeliger... :icon_rolleyes:

Laurens

Allereerst dank voor je reactie. Het 'probleem' is dat ik via de gemeente alleen bij dat bedrijf een pc kan uitzoeken. Het budget is daarom ook maar 'om en nabij' de € 650,-   ( dit is het bedrijf:  https://www.markvoortcomputers.nl/paginas/downloads.php ). Moet er wel bij zeggen dat ik eerder een pc van hun heb gehad en er geen problemen mee heb gehad. Ik merk, vooral de laatste tijd, wel dat ie tijdens omzetten van films- en dat ik dan ook aan t sownloaden- of internetten ben, dat ie trager wordt, en soms ook vastloopt voor tien seconden of zo.....net of ie het dan even niet meer 'aan kan'..... Heb deze pc nu 4 jaar.

Reinier

#3
Dan zou het fijn zijn te weten uit welke hardware "deze pc " dan bestaat want dat zie ik in je berichten nergens terug..?

Doe dit eens:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Jouw probleembeschrijving doet mij denken aan een trage processor ( Celeron of Pentium ) i.c.m. een langzame "normale HDD" i.p.v. een SSD.

Overigens zegt de naam van een bedrijf niets, het gaat om de keuze van de hardware i.c.m. het gebruik van de pc.
Kwaliteitsonderdelen vs low budget troep wat krap aan de wettelijke garantie-termijn overleeft.
Maar nu begrijp ik de setups wel op jouw offerte, voor € 650 kun je nauwelijks iets bouwen wat goed presteert voor zaken die meer vragen dan email of surfen.
Een basis laptop kost vandaag de dag al rond de € 750 en dan heb je nog geen hoogvlieger.
Een beetje basis-pc die goed presteert kost gewoon € 800.

Voorbeeld van een systeem met een AMD Ryzen processor: https://tweakers.net/reviews/8118/2/desktop-best-buy-guide-september-2020-gamesysteem-voor-1080p-gaming.html
Als je de RX 5600 videokaart van deze setup ( https://tweakers.net/pricewatch/1514448/sapphire-pulse-rx-5600-xt-6g-gddr6.html ) vervangt door een GTX 1050 ( https://tweakers.net/pricewatch/690067/asus-phoenix-geforce-gtx-1050-2gb.html ) kom je met de totaalprijs al € 165 lager uit, dat wordt dan € 679.

Maar dan heb je wel een systeem wat in alle opzichten de vloer aanveegt met de i3 setup want je hebt dan een 1 Tb SSD, 16 Gb geheugen en een processor die beter presteert bij multi-tasking als een i5 en een aparte videokaart die de i3 setup niet heeft.
Dit bewijst dat het wèl kan met een beperkt budget maar dan moet je voor AMD kiezen en Intel los laten.

Ben benieuwd wàt je dan gebruikt voor dat "omzetten van films"..?
Wat voor formaat films download je dan...? ( Mkv, M2TS, Xvid, Dvd-video )
Waarom brandt je die nog steeds op dvd..?
Toch eeuwig zonde van tijd en geld..? Bovendien zijn fysieke schijfjes al lang en breed achterhaald, vrijwel alles gaat via usbsticks of ext. HDD's / SSD's.
Zet ze gewoon op een ext. HDD en gebruik een mediaspelertje of Chromecast op deze op je tv af te spelen...
Werkt goed, snel en goedkoop.... :icon_good:

Laurens

Hoi Reinier, dit is t systeem wat in nu al 4 jr gebruik. ( zit wel SSD schijf in). Ik gebruik 'Convert X to dvd', voor het omzetten van MKV bestanden naar bestanden die je op dvd kan branden. Ik brand de films niet voor mezelf, maar voor een neef van mij. Hij woont in een tehuis en kan zelf niets met een pc.....houdt wel enorm van films kijken vandaar.... Voor mezelf heb ik wel alle films op mijn ( o.a. externe) HD staan.

Gerrit

uw pc is traag geeft u aan toch?
zou u eens willen kijken in uw bios onder hardware vermoed ik en daar de temperaturen en spanning van de 12volt rail willen door geven :icon_good:

lucas

Het is de bedoeling dat je de link plaatst van speccy er is niet om een afbeelding gevraagd  :eusa_naughty: :read4:  :icon_beer:

Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Laurens


Reinier

Er zijn een aantal zaken die opvallen...
* Je hebt nu een i3 6300, de nieuwe pc zou dan een i3 9100 krijgen...
Deze 2 schelen elkaar in prestaties eigenlijk niks, dat is verwaarloosbaar hoewel de 9100 een quadcore is en de 6300 een dualcore.

* De huidige pc heeft maar 8 Gb ram, single channel gebruik dus.
Als je er nog zo'n zelfde geheugenbank bij zet wordt het dual-channel gebruik, en beschik je over de dubbele geheugen bandbreedte wat beter is voor de prestaties.

* De KINGSTON SUV400S37240G SSD is ook niet de vlotste...een Crucial MX500 kost hetzelfde en is veel sneller.

Kortom:
Kiezen voor dat nieuwe i3 systeem levert jou een nieuwe pc op maar de prestatie-winst is nihil.

Je kunt ook gewoon het geheugen uitbreiden naar 16 Gb in je huidige pc en die Kingston SSD eruit mikken en een 500 Gb Crucial SSD erin met Win 10 erop.
Die Kingston kun je dan nog als extra opslag gebruiken.
Dan ben je het goedkoopst uit, de i3 6300 kun je helaas niet vervangen door de 9100, dat vreet het moederbord niet.

Maar wat de andere vragen betreft..??
Ben benieuwd wàt je dan gebruikt voor dat "omzetten van films"..?
Wat voor formaat films download je dan...? ( Mkv, M2TS, Xvid, Dvd-video )
Waarom brandt je die nog steeds op dvd..?

Laurens

@Gerrit, zal vanavond in de bios kijken, laat t je weten. @ Reinier, als ik dan de I5 neem, lijkt me dan beter ?. Ik ga morgen naar die zaak toe en vraag of ze die Crusial SSd hebben. In de 'nieuwe' pc komt wel zo wie zo 16 GB geheugen. Ik laat je morgen in ieder geval weten hoe het daar is afgelopen. Wat je vraag betreft over omzetten: Ik gebruik 'Convert X to dvd', voor het omzetten van MKV bestanden naar bestanden die je op dvd kan branden. Ik brand de films niet voor mezelf, maar voor een neef van mij. Hij woont in een tehuis en kan zelf niets met een pc.....houdt wel enorm van films kijken vandaar.... Voor mezelf heb ik wel alle films op mijn ( o.a. externe) HD staan.

Gerrit

de meeste winst behaalt u simpel weg door een extra bankje van 8 gb extra te plaatsen, de rest is bijna niet merkbaar.
ik wil nu slechts de temperaturen weten in de bios, omdat asus chipset slechts daar goed uit te lezen zijn, een temp van 118 graden bevreemd mij vandaar de vraag.
en nog iets bijna elke tv heeft een usb poort met een mediaplayer die enkel mkv kan afspelen dus de omzetting snap ik niet

Laurens

@ Gerrit, ik heb in de bios gekeken maar kon op een of andere manier er geen printscreen van maken, bijgevoegd twee foto's. Ik was klein half uur geleden thuis en via Speccy was de temp nu opeens 52 graden. Keek net weer, nadat ik in de bios had gekeken....geeft ie opeens 117 graden aan ??? Ik snap er niks van. Maar volgens mij staat op de beide foto's wat je wilt weten....toch ? Alvast dank.

Gerrit

als u kijkt naar uw cpu fan ziet u dat deze heel snel draait in de bios meteen op maximaal, kan duiden op stof of verdroogde pasta of hij zit los cq niet goed geplaatst.
dat zou ik even fysiek controleren
denk dat daar een probleem zit.
zoals u zelf ziet is het voor de rest prima en inderdaad asus kan u enkel in de bios juist uitlezen.
en als u zelf ook kan zien zien is uw geheugen 2133mhz ddr4 zo'n bankje is niet duur en een bijkomend voordeel is dat uw geheugen sneller word met twee bankjes mits het gelijken merk en mhz zijn.
maar eerst het cpu betreffende koeling nakijken....hoor weer van u :icon_good:

Reinier

Ik zie op de foto's een moederbord temp. van 32 graden en een cpu temp. van 39 graden....daar is absoluut niks mis mee.
Voedingsspanningen volgens de BIOS zijn ook OK.
Toerental van de cpu-fan is indd. wat hoog maar is ook afhankelijk van welk fan-profiel er is ingesteld. ( Q-Fan Control in de BIOS ).

Een video-converter draaien op een dualcore processor met maar 8 Gb ram....tja, niet raar dat de processor dat niet trekt en andere taken trager worden of bijna "hangen".
Dat gaat met de i3 9100 ook niet veel beter worden...

Het vervelende is dat er geen andere behuizing of extra ventilator vermeld zijn bij de offerte want nogmaals: een core i5 in deze behuizing moet je niet willen, dat wordt veel te warm.
Dan moet er minimaal 1 extra kastventilator bijgeplaatst worden om de temp. binnen de perken te houden.
De voeding kan in dat geval hetzelfde blijven, zowel de i3 9100 als ook de i5 9400 hebben een TDP van 65 watt.

Waar je wel wat mee op zou schieten is de keuze voor een 512 Gb M2 SSD i.p.v. een SATA type...de M2 SSD is een stuk sneller...

Laurens

@ reinier en @ Gerrit.... ik zie door de bomen het bos haast niet meer....hahaa, maar dolblij met jullie hulp- en advies. Gerrit had het over een HD Crucial en jij over een M2. ( Samsung ?) Dit ipv de SATA SSD. Tussen die beide zit toch weinig verschil zo te zien ? ( volgens mij las ik net dat M2 de 'opvolger' van de SATA schijf is ? ). Maar ivm het geregeld omzetten kan ik dus beter de I5 nemen, en met een 1- of 2 extra koelers ? En kan ik dan ook beter een grotere pc kast nemen, of is een extra koeler al wel voldoende voor de I5 ? Zoals ik er nu over denk, en dat heeft natuurlijk te maken met mijn budget, wil ik kiezen voor de I5, met een SSD M2 schijf van 500 GB. Intern geheugen 16 GB. De pc kast met 1- of 2 extra koelers/of een totaal andere kast die groter is qua afmeting. Past- en kan dit wel in het moederbord wat er bij zit: ASUS Prime B360M-A (max 64Gb geheugen ). Sorry voor al de vragen.....

SMF spam blocked by CleanTalk