Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Pc upgrade

Gestart door Davidoffo, zaterdag 26 september 2020, 14:19:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davidoffo

Hallo allemaal!

Binnenkort komt de game Cyberpunk 2077 uit en daarom ben ik op zoek naar een upgrade voor mijn pc. Met name merk ik dat mijn CPU en wellicht mijn RAM de laatste tijd wat achter loopt. Zeker met games zoals Battlefield lijken deze erg te leunen op de CPU, maar waarschijnlijk ook met de nieuwe aankomende game Cyberpunk 2077. Wat zou jullie advies zijn om weer een tijdje vooruit te kunnen? Ik game op 1080p met een 144hz scherm en heb ongeveer een budget van 500 euro.

Specs:

CPU:
Intel Core i5 4670 @ 3.40GHz

GPU:
NVIDIA GeForce GTX 1070

RAM:
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz

MOBO:
ASUSTeK COMPUTER INC. B85M-G (SOCKET 1150)

DISPLAY:
24G2W1G4 (1080p 144hz)

STORAGE:
1TB HDD
250GB SSD

POWER SUPPLY:
Seasonic M12II Evo 620W

Reinier

#1
Persoonlijk zou ik kiezen voor een upgrade kit ( CPU, MoBo en ram ) met een AMD Ryzen omdat deze veel goedkoper is dan een Intel kit.
Bijv. deze: https://www.alternate.nl/ALTERNATE/Upgrade-kit-B450-AORUS-PRO-Ryzen-5-3600-16GB-socket-AM4-moederbord/html/product/1671764?
Goedkoper kun je bijna niet verbeteren...

Jouw huidige setup voldoet aan de minimale systeem-eisen maar je bottleneck zit vnml. in de processor en je geheugen.
Helaas is het een feit dat je nog een socket 1150 MoBo hebt i.p.v. socket 1151, dan was een cpu-upgrade nog een optie geweest.
Je blijft hoe dan ook met verouderde, achterhaalde hardware zitten als je hier nog in investeert, volgend jaar, bij nieuwere games krijg je hetzelfde probleem weer.

De Ryzen 5 3600 is meer dan voldoende voor genoemde games en het MoBo van deze kit kun je ook voor Ryzen 7 gebruiken, lees de specs !
Verder heeft het bord 2x M2 SSD slot dus aanschaf van een M2 NVMe SSD is ook een goed idee ( om Windows op te installeren ), dat is veel sneller dan een SATA type.
Daarbij krijg je 2x 8 Gb DDR4 ram op 3200 MT/s, lekker snel en dat heeft Ryzen nodig.

Je kunt je huidige voeding, de Seasonic ( uitstekende keus ) gewoon laten zitten, de Ryzen 5 heeft een TDP van 65 Watt, 20 Watt minder als jouw i5...
Videokaart voldoet ook ruim aan de eisen...

M.a.w:  met genoemde upgrade-kit ben je in elk geval de komende 2 jaar zeker gedekt voor de lopende generatie games, wellicht langer.
De kit kost € 299,=
Dan hou je van je budget € 200,= over die je dan voor die M2 SSD kunt investeren, bijv. deze van € 198,= : https://tweakers.net/pricewatch/1420664/gigabyte-aorus-nvme-gen4-ssd-1tb.html

Dan zit je op € 500,= en heb je een systeem wat weer bij-de-tijd is, modern met DDR4 geheugen en snelste SSD wat weer een paar jaar mee kan.
Dit zou mijn keuze en dus mijn advies aan jou zijn, beter kan volgens mij niet voor dit budget gezien de systeem-eisen van genoemde games  :icon_good:

Davidoffo

Wat een uitgebreid antwoord! Een upgrade kit klinkt inderdaad wel als een goed idee, mijn huidige setup gaat ook al een tijdje mee dus het mag ook wel weer. Ik ga me even in de genoemde kit verdiepen, bedankt!

Reinier

De kit is het ideale alternatief omdat je A-merk hardware in je huidige systeem hebt die je niet hoeft te vervangen, nl. je voeding en videokaart.
Zoals reeds opgemerkt kan er ook een Ryzen 7 op het MoBo van deze kit, die verbruikt uiteraard meer stroom maar dat is met de Seasonic van 620 Watt geen enkel probleem.
Dat zou ook nog kunnen met een 520 Watt Seasonic.
Dat betekent ook dat alleen een cpu-upgrade in de toekomst mogelijk is, daarmee hou je de kosten in de hand en kun je wellicht, indien nodig, volstaan met een
nieuwe en snellere videokaart voor toekomstige games.

Als alternatief voor de eerder genoemde Gigabyte Aorus M2 SSD kun je beter voor deze Crucial gaan van 1 Tb : https://tweakers.net/pricewatch/1256433/crucial-p1-1tb.html
Die is de helft goedkoper ( € 100,40 )
De Gigabyte M2 is een zgn. Gen4 SSD maar het MoBo ondersteunt tot Gen3, die Gigabyte M2 Gen4 voegt dus niets toe wat snelheid betreft.

Kort gezegd:  voor rond de € 400,= heb je weer een bloedsnel top-systeem.
Voor die € 100,= zou je eventueel nog 16 Gb extra ram kunnen aanschaffen wat dan totaal 32 Gb oplevert.
Niet alleen ideaal om te gamen maar ook voor foto- en videobewerking maar ook CAD toepassingen.

Succes met je uiteindelijke keuze. :icon_good:

Davidoffo

#4
Bedankt voor de extra uitleg, met deze informatie moet het helemaal goed komen! :icon_good: De voeding die ik trouwens op dit moment in mijn pc hebt zitten heb jij volgens mij ook aanbevolen haha! Prima voeding!

Reinier

Dat zou heel goed kunnen, ik hanteer de stelling dat ik niets adviseer wat ik zelf niet zou kopen.
Enige uitzondering daarop is een beperking wat budget betreft maar dan zet ik er meestal bij dat men beter wat langer door kan sparen.
Alle 3 mijn eigen pc's hebben Seasonic voedingen, nog nooit problemen mee gehad maar zoals met alles: Alle waar naar z'n geld.
Kost wat maar dan heb je ook wat maar ook met een A-merk kun je soms pech hebben en dan is het fijn als er een importeur achter staat die weet wat service is.
Dát heb ik uit eigen ervaring ondervonden.  :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk