Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Desktop Componenten defect. Graag hulp bij analyse.

Gestart door Rdruten, maandag 11 november 2019, 02:52:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Tja, 2e hands spul is altijd een risico.
Persoonlijk begin ik er niet aan, niet voor pc onderdelen, auto's is een ander verhaal.
Zo wie zo nooit 2e hands pc spul via Marktplaats kopen, dat is vragen om narigheid.

Wil je toch 2e hands, kijk dan hier..... : https://tweakers.net/aanbod/

Ik krijg het gevoel dat die 1e 970 gewoon naar de donder is.....dat heeft niks met de Z270 chipset te maken, dat weet ik 100% zeker.
Zo wie zo had ik deze eerst getest voor ik de koelpasta had vervangen ( als ik dat al gedaan zou hebben ).


Gerrit

zoek eens op scam.........bv bij google......videocard scam.....kom je Linus tegen vermoed ik :ohyeah:
op markplaats zoals al eerder vermeld kom je een hoop ellende tegen deze kaart is vermoedelijk niet eens tweede hands maar een scam koop en daar wil je vanaf
goed dan een linkje

Rdruten

Ik begrijp best dat mijn berichtgeving verwarrend is. Zodoende:

Maandenlang gedraaid met b250, 7700k, 450 watt voeding gtx 760, (8 +6) toen een 970. Paar uur gamen en full stress gedaan. Maar geluidsrijk dus koelpasta vervangen. Verkoper marktplaata, meerdere te koop vanuit een museum(vr gedraaid).
Ik stop de kaart terug. Pc valt opeens na 5 sec steeds uit.
Meen me te herinneren in een loop.

Moederbord vervangen, beide gpus werken niet. 760 wel in een ander systeem, maar nvidia driver issues gevolg blue screen. 970 werkt in ander systeem niet meer.

Moederbord vervangen. 760 werkt niet erin en veroorzaakte ook spontane  switch offs in bios of windows of waar dan ook.
Voor de zekerheid voeding vervangen.
Geen verschil.
970 dood verklaard.
760 curieus verklaard. Mogelijk incompatabillity met nieuw mobo chipset.


Nu komt er morgen een vervangende 970. Die stouw ik erin op dit nieuwe bord, even testen.

Kosten: nieuw mobo 90 euro. Voeding 90 euro.
760 heeft verkoopwaarde van 40 euro.
2e hands bord via tweakers met paar maanden garantie nog kost 40 euro. Exact hetzelfde bord als day ik had. MSI pcmate b250.
Ik kan geen mogelijk defecte kaart verkopen. Oftewel prullenbak en 40 euro weg. Of een bordje voor 40 euro kopen en de kaart testen en daarna verkopen. Mobo kan ik eventueel doorverkopen. Of ik gebruik t mobo en retour de nieuwe voeding en nieuwe mobo. Totale kosten kwijt door dit grapje. 40 euro voor een mobo.
Daarnaast ben ik kneiter nieuwsgierig naar de werking van de 760. Dus in t kader van onderzoek en vakantie en tijd over gaan we dit even uitzoeken. Hoe de 970 stuk is gegaan blijft mij een raadsel. Geen idee of t mogelijk is dat t mobo overleed en de gou meenam. Maar dan zou ik zeggen dat de videokaart het mobo mee heeft genomen.
T 2e hands bordje heeft overigens 2 x m.2. En 4 fanconnectors. Wel handig in mijn geval. Nieuw is dat lastig te krijgen onder de 140 euro i.v.m. verouderd socket. Majah wie weet houd ik t nieuwe bordje wel. Die heeft dan weer mogelijkheid tot sneller geheugen met xmp. Mijn geheugen is immers 3000 mhz.

Adviezen zijn overigens top. Geweldig! :yay: :bedankt:

Rdruten

Oke heren.
Ik begin de status pislink te bereiken.
Videokaart binnen.
Pakt hem niet. Geen beeld, alleen via onboard.
Bios op pcie primary adapter.
Ook nog igpu disabled. Wat resulteerde in geen beeld in ze geheel. En clear cmos vereiste.

De vandaag binnen gekomen kaart in me schuurpc gestouwd.
Werkt perfect.

Conclusie.

Voeding vervangen
Twee verschillende gpus getest die werken in een andere pc.
Twee andere moederborden getest.
Memory heeft een 3 uur memtest doorstaan.

Ik heb nu voor 25 eu een g4400 met stock cooler over kunnen nemen. Komt morgen binnen.

Nu is de vraag. Kan het geheugen stuk zijn?
Of zou t echt zo zijn dat de cpu ze connectie met de pci lanes niet meer heeft.
De CPU heeft iig nog garantie.
Ik ben het spoor bijster. Ik test morgen die andere cpu en als dat niet werkt scoor ik nog ergens een ander DDR4 latje.
Ma dit is allemaal wel heel gek.

Reinier

Als Memtest geen fouten vindt is er met het geheugen niks mis....maar ik vraag mij af bij welk controle-percentage je Memtest hebt afgebroken..?
Ik laat Memtest normaliter helemaal tot het einde draaien, gaat soms een nacht overheen.
Afhankelijk van de hoeveelheid ram kan het mogelijk wel 6 of 9 uur duren voor er een fout wordt gevonden en als is het er maar 1 dan kan die bank in de kliko.

De kaart die je net hebt gekregen is dus ook een 970 en die werkt wel iin de andere pc maar niet op dat Asus bord..
Eerder heb ik gevraagd of je een pc speaker of zoemer had aangesloten, daar heb ik geen reactie op gezien of gehoord.
Dat is wel makkelijk want als er ergens iets niet goed zit bij het booten hoor je een beep-code ( afwisselend lange- en korte beeps ).
Aan de hand daarvan kun je nakijken wat het mogelijke probleem is.

Zou dat toch eens doen want je kunt wel 2e hands spul blijven kopen maar je zoekt naar een speld in een hooiberg zonder enige concrete aanwijzing...
En dat kan die beep-code je leveren...

Rdruten

Ik heb hier een speakertje met 4 pins. Van de andere pc t mobo afgehaald.
0.0 ervaring hiermee.
Deze aansluiten en dan booten met de videokaart aangesloten?
Hdmi kabel in de gpu?
De pc boot namelijk wel. Ma geen beeld op de gpu. Kabel daarna pp mobo aansluiten geeft meteen beeld.

Ik heb geen instellingen aangepast met de memtest.
Gewoon laten draaien. Volgende dag werd ik wakker en zag 2 uur en 49 min of zoiets staan. Dacht dat dat de totale tijd was die gebruikt is.


Rdruten

 :abra_cadabra:
Zo gezegd, zo gedaan.
Speakertje aangesloten op de juiste header.
Ik hoor tijdens t booten 1 piep.


Reinier

#24
Test afgerond met 0 fouten dus het geheugen als oorzaak kun je wegstrepen...

De werkwijze met de pc-speaker is normaliter:
Kaal opstarten, dus cpu, hdd, en 1 ram bankje.
Als er 1 enkele beep gehoord wordt betekent dat dat de POST succesvol doorlopen is ( POST = Power On Self Test ).

Hoor je er meerdere, dan kun je die beep-code opzoeken zoals op deze pagina te lezen is : https://www.computerhope.com/beep.htm

In jouw geval zou ik nu dus mèt videokaart aangesloten opstarten, als er een fatale fout in de kaart zit zou je dus een beepcode moeten horen.
Bij een AMI BIOS is 1x lang , 2x kort een video-fout en 1x lang, 3x kort dat er geen videokaart werd gevonden..
Afijn: eerst even kijken welk merk BIOS er in het bord zit en dan kun je de beepcode zelf opzoeken..

Eventueel kun je voor een paar Euro een moederbord testkaart ( PCI ) kopen.... ( link naar die kaarten )
Daar kun je voor weinig veel info uit halen...

Rdruten

Top tips.
Setup kaal + 1 latje.
1 biep.
Zoals ik dat ook bij de andere pc hoorde wanneer ik die opstarte.
Dan blijft dus eigenlijk de CPU over.
Morgen komt er een G4400 en dan weten we weer meer.

Rdruten

En gpu erin uiteraard. Kwam geen beeld. Toen hdmi kabel zonder restart over naar onboard en verder prima werkend op gpu na.

Rdruten

Goedemorgen heren van 't technische leven. Nou, aap is uit de mouw.

Net even een vervangende crappy processor gemonteerd.
GPU wordt meteen gepakt en gebruikt over HDMI.

De I7 7700K is opt oog perfect.
Zal hem vandaag even retour sturen.


Is iemand bekend met het RMA beleid van Intel?
Processor stuk, credit waardig. = geld terug of vervangende processor?
Gaat natuurlijk sowieso wat tijd overheen,  zeker gezien het vrijdag is en het liefst koop ik meteen een Ryzen Setupje.

Reinier

#28
Ik niet, ik heb nog nooit een kapotte cpu gehad, ook niet in een reparatie-systeem..... ( wel gezien bij anderen ).
Trouwens ook voor het eerst dat een systeem boot met een blijkbaar defecte cpu....  :icon_rolleyes:

Overigens moet je je richten tot de verkoper lijkt me, niemand koopt rechtstreeks van Intel behalve een groothandel.
Het garantiebeleid van webshops is niet altijd even helder, de 1 is vrij coulant en de ander probeert alles om er onderuit te komen dus ik wens je succes daarmee.... :icon_good:


Rdruten

Ja. Az*rty geeft 2 jaar garantie maar handelt het 3e jaar wel af met Intel. Gaan we regelen. ;)

SMF spam blocked by CleanTalk