Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Vervangen +/- 9j oude intel i7 (gen2) pc - Nieuwe pc samenstellen

Gestart door 3S, vrijdag 05 juli 2019, 11:35:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

3S

Hey iedereen,

Ik zou graag zelf een pc samenstellen (om mijn +/- 9 jaar oude intel i7 (gen2) te vervangen), maar voor ik deze onderdelen bestel heb ik toch enkele vragen.

Met deze setup denk/hoop ik een pc te hebben dat ik toch minimum 5 jaar te kunnen gebruiken (liefst +/- 10).
Ik hoef geen powerhouse van bv. 3.000+ euro te hebben, maar wel graag een pc dat voor eender wat kan gebruikt worden (kantoor, gaming, videobewerking, of whatever). Ik denk dat de huidige setup in totaal +/- 1.764 euro is via megekko.nl (+/- 1.355 voor pc en +/- 409 voor de drie schermen).
Pc heeft geen wifi nodig (mag, moet niet) vermits kabel > wifi.

-1- Past deze setup bij elkaar, is alles compatibel?
-2- Waar zou ik deze stukken best bestellen? (megekko.nl, alternate.be, ergens anders?)
-3- Ga ik beter voor andere onderdelen? (pc future proof houden of betere alternatieven)
-4- Moet ik nog andere dingen bijbestellen? (bv. koelpasta, of andere dingen waar ik niet aan denk)
-5- Is automatische backup van de ene m2ssd naar de andere m2ssd mogelijk met deze setup? (denk dat dit "raid 1" noemt, nog nooit gedaan. Of is raid1 van een ssd met OS not done?)
-6- Kan ik hiermee Linux gebruiken als main OS (bv. pop!_os of een andere Linux distro (nog geen idee welke distro ik wil) maar win8 of win10 als main OS wil ik zeker niet, en win7 zal binnenkort gedaan zijn), en bijvoorbeeld gamen met een win10 in VM-ware of iets gelijkaardig (of gamen via wine in pop!_os, maar dat ging blijkbaar niet op mijn oude laptop)? (ik zou dus liever geen dual boot hebben om af en toe te gamen (warframe, league of legends, ...), het zou veel beter zijn als ik daarvoor een virtuele pc zou kunnen opzetten)

Op dit moment dacht ik aan het volgende:

  • CPU, 1x AMD Ryzen 7 2700X
  • MBO, 1x MSI X470 Gaming Plus
  • GPU, 1x Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G Videocard
  • RAM, 2x Corsair 16GB DDR4-3200 Vengeance LPX (or maybe 4x to get 64GB instead 32)
  • SSD, 2x Intel 660p 1TB M.2 SSD (hopefully this can work in raid 1 so when one drive crashes i can automatically use the other identical one)
  • PSU, 1x Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular
  • DVD, 1x A random cheap DVD writer (e.g. Liteon DVD+/-R/RW iHAS 124 SATA Black OEM)
  • Case, 1x Sharkoon VG6 RGB Midi Tower (ATX)
  • Screen, 3x iiyama 25" G2530HSU-B1 Full HD monitor (3x is needed, 2x isn't enough for sure, but maybe 4x is overkill?)

Met vriendelijke groeten,
Dries



Reinier

#1
Wat hieronder volgt zijn mijn persoonlijke overwegingen wat betreft je argumentatie en component-keuze, daar hoef jij of iemand anders het uiteraard niet mee eens te zijn.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik hier nog een systeem uit 2009 heb draaien met een 1e gen Core i7 ( 870 ), 8 Gb ram, OCZ Agility3 SSD ( 120 Gb ) en een HD 5770 videokaart.
Ding draait Win 10 als een speer en doet nog steeds alles wat ik wil en kan er zelfs, tot medium instellingen, redelijk mee gamen.
Mijn meest recente systeem, waarop ik dagelijks werk, draait Win7 Ultimate / Win 7 Pro / Win 10 Pro op een Core i7 6700K , een 250 Gb Samsung 950 Pro NVMe-SSD, 16 Gb ram en een GTX 960 videokaart.
Wat prestaties betreft zit er uiteraard verschil in, met name op grafisch gebied.
De processor maakt niet echt het grote verschil in dat opzicht.

Je wilt iets nieuws, iets wat weer jaaaaren mee gaat, die insteek begrijp ik, daarom heb ik ook dat laatste systeem gebouwd in jan. 2017.
Zo zal dat ook met jouw geplaatste setup zijn, de verbetering zal voornamelijk grafisch opvallen.
De gekozen processor is vooral prijstechnisch interessant als je geregeld multicore toepassingen gebruikt.
Een Intel is dan wel duurder maar in de meeste gevallen, single-core, sneller als de Ryzen.

Voor gamen heb je op dit moment nog steeds vrij weinig aan een multicore processor, de meeste games gebruiken nog steeds 1 core of hooguit 2.
Wil je beter gamen, dan heb je meer aan een betere videokaart dan aan zo'n dikke multicore processor.

RAID1 ( ook wel spiegel-array genoemd ) is GEEN backup !
Als 1 van de SSD's kapot gaat kun je het systeem nog steeds booten, maar je zult dan wel eenzelfde SSD moeten plaatsen om de array weer op te bouwen en dat kan wel een dag duren.
Een RAID1 array gebruik je om de lees- en schrijftijden van de data te verhogen.
Lees alles over de verschillende RAID-arrays hier.

Een backup maak je op een andere ( event. externe ) schijf of in de cloud.
1 backup = geen backup dus maak er altijd meerdere, zeker als het om belangrijke data gaat en bewaar 1 backup buitenshuis i.v.m. mogelijke brand.
Ik heb van de belangrijkste data 3 backups, van sommige dingen zelfs 4 waarvan er 1 bij Stack is opgeslagen en 1 op Google Drive.

Je setup keuzes:

* CPU is een persoonlijke keuze en die moet vooral gebaseerd zijn op je gebruik.
Ik zou zelf nooit een Ryzen kiezen maar een Core i7  K-model uit de 8e of 9e generatie, met het oog op de single-core prestaties.
De enige uitzondering daarop zou een budget-beperking kunnen zijn.

* Moederbord: zelfde verhaal, zou nooit een MSI-plank aanschaffen tenzij het budget niets anders toelaat.
Heb er teveel problemen mee gehad en heb daarbij het gevoel dat een MSI plank "niet af" is, teveel BIOS / UEFI-updates in vrij korte tijd ( en dat is iets waar de doorsnee computergebruiker nooit naar kijkt tenzij er problemen opduiken ).
Mijn keuze voor een moederbord:  Asus, Gigabyte of ASRock.

* Videokaart: volstaat ruim en is ook prima geschikt om te gamen.

* Geheugen:  32 Gb is meer dan genoeg voor alles wat je ermee wilt doen, zelfs met 8 VM's is dat zat, 64 Gb is vanuit dat oogpunt echt over the top, je zult dat nooit gebruiken en dus zonde van je geld.

* SSD : jouw keuze......
Zou nooit voor een RAID1 kiezen met NVMe SSD's, NVMe op zich is al zo snel dat je de winst van RAID1 naar mijn mening nooit zult merken.

* PSU : Prima keus maar ben zelf geen fan van dat merk als het op voedingen aankomt, behuizingen is iets anders.
Mijn voorkeur gaat uit naar het merk Seasonic, ook vanwege de super service van de NL importeur.

* DVD: wordt weinig meer gebruikt maar voor € 17 kun je je geen bult vallen, heb zelf 2 jaar geleden voor het laatst een dvd gebrand, voor iemand anders.

* Behuizing:  mooi zat, niet mijn smaak overigens, ik hou van Fractal Design wat uitstraling en bouwkwaliteit betreft.

* Schermen: hebben een TN paneel, dus mindere kijkhoek maar wel een hogere reactietijd maarja als je er 3 wilt hebben en je hebt er de ruimte voor heb je van die kijkhoek niet veel last.
Zou zelf voor een scherm met een IPS of VA paneel kiezen en de wat mindere reactietijd voor lief nemen.

Uiteraard kun je Linux draaien op dit systeem, je moet echter wel even controleren of deze recente GTX1660 wel ondersteund wordt binnen de distro die je wilt gaan draaien en of er een Linux-driver beschikbaar is..?
Deze setup is veelal geënt op gamen, voor alledaags gebruik is het behoorlijk overbemeten.
Van het gebruik wat je noemt komt het video bewerken vaak maar 1 of 2x / jaar voor bij de meeste mensen, als ze terug komen van vakantie, verder niet.
Voor  de rest is het veelal huis-, tuin- en keukengebruik ( surfen, mailen, wat lichte fotobewerking, Office documentje etc ) en daarvoor heb je echt geen "beest" van een pc nodig.

Maar goed, het is niet mijn portemonnee dus je moet vooral doen wat jij denkt datgoed en de juiste keuze voor jouw gebruik is.
De onderdelen op zich kunnen allemaal samen en het systeem zal ook zeker werken,  in elk geval onder Windows, en wat Linux betreft denk ik ook wel maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met Linux.
Overigens kun je m.b.v. de GRUB bootloader prima een dualboot maken in Linux maar 1 of meerdere VM's is uiteraard ook een optie.

Nu nog je backup regelen... :icon_good:

3S

Hey Reinier, dankjewel voor je reactie :)

Ik heb een nieuwe pc nodig omdat mijn oude i7gen2 al voor de zoveelste keer is gecrashed. Heb deze telkens opnieuw leven kunnen inblazen, maar nu lukt het voorlopig (nog) niet. Wil deze op termijn wel terug in orde krijgen, maar niet meer als main pc, daarvoor heeft deze me al te veel in de steek gelaten, en daarom dus deze nieuwe setup. Ik krijg telkens opnieuw errors met de drive, ondertussen zit ik al aan 1hdd, en 2ssd's waarbij er steeds issues blijven optreden. Misschien ook nuttig om te weten, ik misbruik mijn systeem jammer genoeg ook volledig, het is mijn gewoonte om tientallen programma's tegelijk te laten draaien, op meerdere schermen, ik heb eigenlijk met 2 schermen de helft van de tijd niet genoeg. Deze i7gen2 met 16gb ram is te traag geworden, onlangs geupgrade met een ssd, wat al stukken beter is, maar nog niet wat het moet zijn.

- CPU: Ik ben op zich zeer tevreden van intel, en zou uit mezelf eigenlijk altijd bij intel zijn gebleven, maar mensen raden me nu toch deze Ryzen 7 2700X aan, zeker nu de nieuwe ryzen series (gen3) eraan komt binnen enkele dagen. (eventuele verlaging in prijs voor ryzen gen2) De Ryzen 7 2700x zou gemiddeld 1 frame per seconde minder snel zijn dan een Intel I7 8700K, maar kost dan wel maar 295 euro ipv 400 euro. Die 1 fps is mij echt geen 105 euro waard.

- SSD: Als ik het goed begrijp, heb ik dus in feite geen raid1 nodig, maar wel gewoon een deftig automatic backup systeem?
Lukt dat met de 2x m2ssd setup dat ik zou nemen om 2 duplicate drives te hebben? (dus niet een OS schijf en een data schijf, maar echt gewoon 2x exact dezelfde schijf)
Ik ben inderdaad ook bezig met backup opties in de cloud, moet deze nog verder vergelijken om te zien welke betaalbaar zijn.

- Case: Behuizing is puur gekozen op "atx-type, prijs, 2x usb2+3 on front", veel geld uitgeven aan een case waar ik toch nooit naar kijk is zonde, de case moet gewoon praktisch zijn

- Screen: Schermen zijn gekozen op "prijs, 1ms reactietijd (hoewel ik niet weet of het verschil tussen 1 en 5 zelfs opvalt of niet), en mogelijkheid van aansluiten" --> misschien filter ik hier beter op energieconsumptie en hoeveelheid blauw licht of zoiets, of nog andere dingen?

- DVD: maakt inderdaad niets uit, heb daar gewoon de goedkoopste genomen vermits dat toch maar zelden zal gebruikt worden.

- MBO: moet ik blijkbaar ook nog eens opnieuw bekijken.. Heb echt geen zin in troubleshooting all the time

:icon_good:

3S

Hier de prijzen en links om alles makkelijker te maken
295.05 x1 CPU, 1x AMD Ryzen 7 2700X: https://www.megekko.nl/product/4278/999986/Socket-AM4-Processoren/AMD-Ryzen-7-2700X-processor
127.00 x1 MBO, 1x MSI X470 Gaming Plus: https://www.megekko.nl/product/4286/228737/AMD-Socket-AM4-Moederborden/MSI-X470-GAMING-PLUS-moederbord
245.00 x1 GPU, 1x Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G Videocard: https://www.megekko.nl/product/1963/255604/Nvidia-Videokaarten/Gigabyte-GeForce-GTX-1660-OC-6G-Videokaart
155.05 x2 RAM, 2x Corsair 16GB DDR4-3200 Vengeance LPX (or maybe 4x to get 64GB instead 32): https://www.megekko.nl/product/2046/123436/DDR4-Geheugen/Corsair-DDR4-Vengeance-LPX-2x16GB-3200-CMK32GX4M2B3200C16-Geheugenmodule
111.00 x2 SSD, 2x Intel 660p 1TB M.2 SSD (hopefully this can work with a second one to auto backup the first): https://www.megekko.nl/product/5093/242717/SSD-M-2/Intel-660p-1TB-M-2-SSD
073.05 x1 PSU, 1x Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular: https://www.megekko.nl/product/4186/1018455/PC-Voedingen-PSU-/Cooler-Master-MWE-Gold-650-Full-Modular-PSU-PC-voeding
013.00 x1 DVD, 1x A random cheap DVD writer (e.g. Liteon DVD+/-R/RW iHAS 124 SATA Black OEM): https://www.megekko.nl/product/1944/375847/DVD-ReWriter-Intern-SATA/Liteon-DVD-R-RW-iHAS124-SATA-Black-OEM
049.55 x1 Case, 1x Sharkoon VG6 RGB Midi Tower (ATX): https://www.megekko.nl/product/2013/248685/Midi-Tower-Behuizingen/Sharkoon-VG6-RGB-Midi-Tower-Behuizing
+
139.00 x3 Screen, 3x iiyama 25" G2530HSU-B1 Full HD monitor (3x is needed, 2x isn't enough for sure, but maybe 4x is overkill?): https://www.megekko.nl/product/2077/202414/Monitoren/iiyama-25-G2530HSU-B1-Full-HD-monitor

SMF spam blocked by CleanTalk