Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

sterker wi fi signaal door het hele huis

Gestart door armani6666, maandag 31 december 2018, 13:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

armani6666

Goedemiddag,

Ik denk er al een tijdje over om mijn wi fi in het hele huis te verbeteren.
En met name de bovenverdieping en de zolder, aangezien daar de snelheid het laagst is.
Ik heb een standaard kpn router die met name in weekenden langzamer lijkt de worden.
Ik heb het vermoeden dat dit komt door het internet gebruik van mensen in de straat.
Wat is voor mij de beste manier om a: het bereik door het hele huis te verbeter ?
En b: in het weekend ook een sterk signaal te ontvangen ?

Mvg, Dennis

Reinier

Wat voor abonnement heb je bij KPN..?
Welk type Experiabox heb je in huis..?

armani6666

Mijn abonnement is alles in 1 standaard, en ik heb een experiabox v10.

Reinier

#3
Glasvezel of...?

In elk geval is het WiFi-signaal van de V 10 3x beter als dat van de V9...dat was een drama..
Heb zelf ook een V10 op een 500 Mbit glasvezel-verbinding.
Ik merk echt totaal niks van een slechter WiFi-signaal in de avond-uren of gedurende de weekenden.

Als je ook op glas zit kan het in principe niet zo zijn dat je op bepaalde tijden een langzamere verbinding hebt, je verbinding wordt nl. niet gedeeld in een wijkkast o.i.d. zoals bij een kabel-aansluiting.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in een overbezet 2,4 Ghz WiFi gebied, in de tijdsvakken die jij aangeeft zijn de meeste mensen thuis dus zal ook het gebruik van WiFi hoger liggen.
Probeer dus zoveel mogelijk gebruik te maken van de 5 Ghz WiFi band van de V10
Op wat grotere afstanden zal dat niet makkelijk zijn omdat dit signaal een kleinere reikwijdte heeft als de 2,4 Ghz frequentie.

Kijk eens met Wi-Fi Inspector ( gratis na registratie ) hoe de bezetting van de WiFi-kanelen is in jouw directe omgeving en pas daarop de instelling van de V10 aan door een schoon of ze weinig mogelijk gebruikt kanaal te kiezen.
Kijk of dat verbetering oplevert.

armani6666

Allereerst de beste wensen.

Punt b laat ik dan eerst maar voor wat het is.
Punt a was het me in eerste instantie om te doen.
Wat is de beste manier om mijn signaal door het hele huis te versterken ?
Ik lees namelijk dingen over repeaters en accespoints of een sterkere router.
In de woonkamer is het signaal acceptabel, 1ste verdieping matig en op zolder slecht.
Graag hoor ik van je.

Mvg, Dennis

Reinier

Een geweldig, gezond, en liefdevol 2019 gewenst  :Kicon_good:

Een sterkere router is een kul-verhaal, geen idee waar je dat vandaan hebt..?
In diverse telecom-wetgeving is geregeld en vastgelegd dat het WiFi signaal een max. sterkte mag hebben van 100 mW ( bron )
Alles wat meer vermogen uitstraalt is dus illegaal en kan derhalve problemen veroorzaken ( bij je buren bijv. )...

Repeaters zijn vaak lastig te configureren en erg instabiel en storingsgevoelig.
Mijn ervaring is dat het leggen van een netwerkkabel met daarop aangesloten een los accespoint het beste werkt wat betreft stabiliteit en WiFi signaalsterkte.

Als het leggen van een netwerkkabel technisch niet mogelijk is kun je een set Powerline Adapters ( met of zonder WiFi ) overwegen.
Dan werkt je verbinding via de 220V bedrading... ik heb het dan over dit soort sets.

armani6666

Beste Reinier,

Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van een netwerkkabel naar de eerste verdieping trekken en een accespoint aansluiten.
En kan ik dit proces herhalen met een 2de accespoint naar de zolder ?

Mvg, Dennis

Gerrit


Reinier

Inderdaad Dennis, dat is mogelijk, zo werkt dat in veel grote gebouwen ook.
Of het prijstechnisch interessant is in jouw situatie kan ik uiteraard niet beoordelen.
Afhankelijk van de situatie en / of bouwtechnische constructie van het pand ( denk aan beton-wapening etc ) kun je kiezen voor 2 simpele accespoints of 1 kwalitatief betere maar ook duurdere variant.

Ik heb een aantal jaren geleden bij een garagebedrijf waar ik regelmatig kom een Ubiquiti Unifi accespoint opgehangen in de garage-ruimte, op de wand van het kantoor.
Deze verzorgt in de complete hal en tot ongeveer 20 mtr. daarbuiten voor een prima en stabiel WiFi-signaal, ding hangt er nu 3,5 jaar en heb er nooit klachten over gehoord.
Ding is wel 2x zo duur als een Chinees ding van € 35 maar zeer eenvoudig te configureren ( via web-interface ) en heeft een uitstekende firmware-support en dekkingsgebied.
Misschien het overwegen waard, je hebt dan kwalitatief wel een uitstekend apparaat in huis.

Maar een set Powerline-adapters zoals eerder aangegeven blijft ook een optie.
Als je kiest voor een set met WiFi hoef je geen netwerkkabel te trekken ( verbinding loopt via het lichtnet ) en heb je geen accespoint(s) nodig want zoiets is 2 in 1...
Wellicht de meest eenvoudige oplossing..
De configuratie is wat moeilijker en het WiFi-signaal minder sterk als met zo'n Ubiquiti maar als het gaat over 1 verdieping met een oppervlak van zo'n 20 - 40 m2 mag dat geen punt zijn.. :icon_good:

lucas

Heb zelf ook powerlines bevalt me slecht. Heb 3 fasen aansluiting de ruimte waar ik WiFi wil hebben zit niet altijd op dezelfde fase dan het modem :lachnee: En het signaal valt me bar tegen. Heb nu een kabel getrokken naar die ruimte en een accespont die bij 10 apparaten nog max. 150 MBs download geeft. Bij een abbo van 200 MBs down natuurlijk. Ik zeg als het kan breng er altijd een snelle kabel heen. Vandaar uit weer met wireless verder. Huidige configuratie heeft het nadeel dat de netwerknamen verschillend zijn (wordt geadviseerd het niet gelijk aanalkaar te maken om een maximaal signaal te bevorderen).

Er zijn accespoints die de netwerknaam en wachtwoorden van de router overnemen dat is natuurlijk het mooist. Maar ja die schijnen al gauw € 350,- per stuk te kosten. Maar dan heb je ook wat. Deze accespoints moeten per verbinding een eigen internet kabel hebben vanaf de router. Heb ze helaas nog niet kunnen vinden maar ze moeten er wel zijn. :icon_good:

Veng

"Heb 3 fasen aansluiting de ruimte waar ik WiFi wil hebben zit niet altijd op dezelfde fase dan het modem"
Heb je al een fasekoppelaar geïnstalleerd?
Bv. zo een: https://www.conrad.nl/p/allnet-powerline-all1688pc-fasekoppeling-module-ingangsspanning-bereik-400-vac-max-986260
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

lucas

#11
Nee nooit geweten dat die bestonden :abra_cadabra:. Ben notabene een elektro techneut  :redface:. Het Din rail in de meterkast zit ook helemaal vol deze kan er niet meer tussen. Heb er nu een ethernet kabel naar toe gebracht en deze weer verbonden met de powerline nu maximaal WiFi bereik  :icon_good:

Een ethernet kabel leggen naar de plek waar je slecht wireless hebt is nog steeds de beste optie  :yess:. Tenzij dit niet kan dan is de powerline een redelijk alternatief. Deze zal echter nooit zo sterk zijn als met een ethernetkabel.

Veng

Zo'n koppelaar bestaat in principe alleen maar uit een paar condensatoren, veilig opgeborgen in een behuizing.
Er zullen wel meerdere soorten bestaan maar ben het met je eens dat een kabel de beste oplossing is.
Overigens beweren de duurdere soorten dat ze over de fasen heen gaan zonder extra koppeling. Zelf heb ik echter geen ervaring met die power plugs.
Waar je ook nog wel eens tegen aan loopt is dat er op de verdiepingsvloer laminaat is gelegd. Daar kan dan alufolie onder liggen en dan ben je ook weg met je wifi signaal.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Dat laatste heb ik dus ook in het hele huis, vandaar dat ik alles bekabeld heb thuis, ook boven maar met de Experiabox V10 heb ik ook boven dekking.... :icon_good:

Veng

"maar met de Experiabox V10 heb ik ook boven dekking.."
Je zegt dus dat die alufolie niet alles hoeft te verzieken?
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

SMF spam blocked by CleanTalk