Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

OneDrive (in de cloud) mag niet kopieren naar PC. Hoe?

Gestart door Wolfke, zaterdag 01 augustus 2020, 21:01:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wolfke

Ik heb hier al wat zitten lezen over OneDrive maar ben niet zeker.
Ik gebruik Onedrive al jaren alleen om de foto's van mijn smartfoon automatisch te backuppen op Onedrive in de Cloud.
Pas na de herinstall van Win10, merk ik nu dat al de foto's(2GB!) ook in de OneDrive-map op mijn Pc gekopieerd werden/worden.
Dit wil ik NIET.

Ik heb dus 2 vragen:

- Hoe voorkom ik dit kopiëren naar die map op PC?
- Hoe kan ik al die foto's op de OneDrive-map op PC verwijderen zonder dat ze in de Cloud verwijderd worden? (want momenteel gebeurt dit wel.)

Pfff microsoft!  :redface:

Reinier


Wolfke

#2
gevaarlijk Reinier!
de synchronisatie stopt en de ONLINE files worden verwijderd.
Dit is juist wat ik zeker niet wil.

Wat ik vind, is ervoor zorgen dat Onedrive niet start op PC, dan alles op pc deleten.
MAAR als dan per ongeluk OneDrive toch gestart wordt, wordt alles gedelete in de cloud, denk ik.
En wat als ik mijn laptop opstart, daar staat ook OneDrive op die synchroniseert, denk ik.
zoals ik al zei: Pffff...

Reinier

Tja, daarop kan ik je zo snel geen antwoord geven, ik gebruik geen OneDrive omdat ik backups maak naar m'n NASsen en sommige zaken, met name documenten, naar Google Drive.
Als ik er vandaag aan toe kom ( moet nog e.e,a, uitpakken , opruimen en wat bezoekjes afleggen na een trip Polen afgelopen week ) zal ik proberen wat meer info boven water te krijgen omtrent
de werking van OneDrive en hoe je voorkomt dat bestanden verwijderd worden.

Mogelijk staat hier iets tussen waar je wijzer van wordt:  LINK.

Wolfke

interessante link!
ik ga straks het volgende proberen.
- Eerst op laptop checken of OneDrive daar ook actief is, want dit is nog een upgegrade win10 vanaf win7 en toen was dit niet;
- stoppen en voorkomen dat Onedrive start op PC;
- dan een onbelangrijke map in OneDrive-map deleten en zien wat er gebeurt;
- Dan terug OneDrive activeren op PC.

Wolfke

Dat idee was te simpel en lukt niet.
As Onedrive gestopt is, kan ik de files in die map c/gebruikers/.. zelfs niet openen, kopieren, laat staan verwijderen.

derkdejong

in alle gevallen, wat je ook wilt proberen, maak eerst een veiligheidskopie van wat er nu in onedrive staat in een niet door onedrive te banaderen map!!

Wolfke

Het schijnt eenvoudig te zijn.
- Onedrive app opstarten op PC
- in Eigenschappen bij Mappen toevoegen, de desbetreffende map uitvinken;
Dan verdwijnt deze map in de Ondedrive-map op Pc en blijft toch staan in de Cloud.

Ik heb het geprobeerd met een onbelangrijke map en het werkt.
Ik ga nog wel even testen voordat ik die foto-map verwijder/

Reinier

 :icon_good: :icon_good:
Soms zoek je je de pleuris terwijl het zo eenvoudig kan zijn.
Probleem is dat er vrijwel nergens uitgebreide en overzichtelijke informatie over te vinden is.
Het is meer een kwestie van proberen en vallen en opstaan om iets uitgevogeld te krijgen..

Wolfke


Wolfke

#10
Heel raar!
ik heb de map verwijderd uit Onedrive op pc.
Ik zie duidelijk dat alle foto's (2GB) verdwenen zijn en in de prullenbak zitten. Ik verwijder ze uit de prullenbak en er gaat geen byte af van de capaciteit van mijn disk.
Ik verwijder alle temp. data (%temp% en windows/temp), maak de prullenbak terug leeg, stop de app Onedrive en... er is geen byte minder bezet op mijn disk.
Dit snap ik niet.

EDIT: ik zit helemaal op een verkeerd beeld.
Volgens deze uitleg https://support.microsoft.com/nl-nl/office/schijfruimte-besparen-met-onedrive-bestanden-op-aanvraag-voor-windows-10-0e6860d3-d9f3-4971-b321-7092438fb38e?ui=nl-nl&rs=nl-nl&ad=nl 
worden de bestanden NIET op de Pc geplaatst maar is er via de Verkenner "gewoon" ee nrechtstreekse link naar de cloud. Helemaal anders dan dan Google Drive die ik ook gebruik voor data.

Reinier

Kijk, dat is ook nieuw voor mij en iets waar anderen met OneDrive ook iets aan hebben.... :yess:
Bedankt voor het delen van deze info  :respect: :respect: :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk