Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

netwerk switch

Gestart door maulem, vrijdag 09 maart 2018, 19:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maulem

Ik ben van plan om op termijn meerdere servers te plaatsen en deze aan te sluiten op mijn router. Ik heb echter te weinig ethernetpoorten op de router en bovendien staat de router in een ander vertrek dan waar de servers komen te staan. Er leidt 1 ethernetkabel vanuit de router naar dit vertrek, dus ik kwam op het idee om een switch te kopen. Maar ik heb een paar vragen alvorens ik overga tot de aankoop. Is het waar dat een switch gewoon het netwerk uitbreidt, dus stel ik heb aanvankelijk 192.168.2.* als netwerkadres op mijn router dan blijft datzelfde netwerkadres op de switch? Voorts maak ik gebruik van vaste IP-adressen die de DHCP-server op de router toewijst (DHCP-binding). Is het inderdaad zo dat de switch gebruik maakt van de DHCP-server op de router voor de IP-adrestoewijzing?

Reinier

Inderdaad, een switch is niet meer dan een electronische schakelaar met meerdere aansluitingen aan de uitgang.
Het IP-bereik blijft dus in hetzelfde bereik als van de kabel die van de router komt.
Ook wat betreft vaste IP-adressen veranderd er dus niks, DHCP-binding, IP-reservering, het is allemaal hetzelfde beestje met een andere naam.

Als je voor bepaalde servers en toepassingen ook uitgebreid poortbeheer nodig hebt kun je beter een zgn. "managed switch" aanschaffen.
Die zijn wel iets duurder maar bieden ook veel meer mogelijkheden dan zo'n dichtgetimmerde router van je internet-provider.

Reinier

Topic is gesloten omdat er sinds ruim 3 maanden niet meer op gereageerd is.  :slotje:

SMF spam blocked by CleanTalk