Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

hulp met hardware upgrades

Gestart door DenDiesel, woensdag 28 februari 2018, 16:55:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenDiesel

PC verdiend een duwtje in de rug.. tis een was ouder beessie.
maar, pak ik het groots aan, of met wat simpele aanpassingen.

Huidige Config:
Case: Cooler master  690 II Plus (USB 3.0 version)
MBD: Gigabyte GA-970-GAMING
CPU: AMD Phenom II X6 1055T
GPU: Nvidia GTX 960

SSD: WD Black NVMe PCIe M.2 512GB (Huidige Boot)
SSD: Samsung 850 Evo 500GB (photoshop en video editing scratch disk)
SSD: Kingston SV100S2128G 128GB (Oude Boot)
HDD: Seagate Barracuda Green 1.5TB (Opslag)

RAM: Kingston
99U5471-052.A
99U5403-034.A
99U5471-038.A
99U5403-034.A 24GB totaal (voor photoshop en video editing)

Wat ik graag wil behouden.
Case, SSD en HDD zoiezo,
Ram indien mogelijk.
GPU is niets mis mee voor wat ik er mee doet.

Dus ja, Moederboard en CPU zijn nu de dingen waar ik mee in mijn maag zit.

Wat is compatible werkt goed met elkaar voor een redelijke prijs. (ik heb geen idee hoe de prijzen zijn)
Misschien zeggen jullie wel iets van: "wat heb je je in je handen laten duwen toen" (maar de pc heeft altijd gedaan wat ik wilde)
Het was toen een "allround pc" voor een prijs van 800 euro (5 a 6 jaar geleden)

Mocht er iemand zijn die me een duw in de goede richting kan geven zie ik het graag.

Reinier

Gaat niet meevallen.
Wil je echt stappen maken dan zul je naar een Ryzen cpu moeten maar dat betekent dan:
nieuw moederbord, processor èn ramm ( DDR4 ) en dat wordt een dure grap.
Je zou de huidige cpu kunnen vervangen door een FX 8370 maar ik denk dat je daar niet de winst mee haalt die je zou willen t.o.v. de kosten..
Verschil met de Ryzen 5 1600 is maar 3 tientjes en die Ryzen veegt de vloer aan met die 8370 getuige deze benchmark.

Wat is eigenlijk je probleem met de huidige setup..?
Ik zie geen "gaming" genoemd in je post, want anders kun je beter investeren in een andere, betere videokaart.
Als gamen niet de hoofdfunctie is, dan zou ik voor mobo, cpu en geheugen gaan....

DenDiesel

Gaming is niet echt een Probleem.
In de vrije tijd gaan er wat uurtjes in ARK Survival en wat andere Alpha steam games.
Maar ARK kan ik zonder problemen op Epic Settings draaien.

Al gaan alle Fans wel wat harder draaien... dat waren vroeger Silent Fans. nu niet meer.
Ik maak de PC thuis vanbinnen schoon met een lucht Compressor.
Dat maakt het verschil voor een weekje.. maar dan worden ze toch weer wat luider.
Misschien zou een vervanging van de fans dat propleem oplossen.

Het probleem wat ik heb komt toch meer op photo en video editing..
De nieuwere versies (adobe )gaan toch meer eisen van de CPU.
Alles duurt gewoon langer in renderen van in het 3D gebied.
CPU temp gaat dan toch een flink stuk omhoog. (en de vliegtuigpropellers (silent fans) in de pc draaien dan overuren)

enfin:
voor de  mobo, cpu en geheugen optie.. wat zou dat financieel doen in mijn portomonee?

Reinier

#3
Dat ligt eraan wat je kiest...
De Ryzen 5 1600 kost € 178,40 ( bron )
Moederbord kost tussen de € 80 en € xxx ( overzicht )
Persoonlijk zou ik nooit voor een MSI ( Mega Shit International ) moederbord gaan, koop een goed merk: Asus, Gigabyte of ASRock....
In 1e instantie zou ik er 16 Gb ramm inhangen. I.c.m. de nieuwe processor zou dat voldoende moeten zijn.
Van meer heheugen wordt een systeem nl. niet sneller, al helemaal niet als er SSD gebruikt worden i.p.v. conventionele HDD's.
Prijzen van geheugen, afhankelijk van de snelheid, beginnen voor 16 Gb vanaf € 130  ( overzicht )

Totaal zou je tussen de € 450 - 500 verder zijn als je kiest voor kwalitatief goed spul voor geheugen en moederbord, d.w.z. als je niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaat.}
Moederbord is 1 van de belangrijkste componenten en de basis voor een goed en stabiel systeem dus daar zou ik zelf niet op bezuinigen.
Kijk naar wat je nodig hebt aan aansluitingen ( usb2, usb3, 3.1, usb-c etc ), let op toekomstbestendigheid en chipset.

DenDiesel


Reinier

Is inderdaad een optie, deze kit is ongeveer € 35 duurder als wanneer je de verschillende onderdelen los zou kopen....
Maar dan mag je er vanuit gaan dat het geheugen i.c.m  het moederbord probleemloos werkt, dat is soms een struikelblok.
Helaas wordt type v/h geheugen niet genoemd, ik ga er van uit dat het om 2400 mT/s bankjes gaat, die zijn nl. het goedkoopst.

Je kunt uiteraard ook voor een Intel setup kiezen, die zal wat prijs betreft niet veel duurder zijn.
Ik snap je gedachtengang maar die 8-core R7 voegt voor jouw gebruik niets toe, in tegendeel.
Je kunt, wat prestaties betreft, dan beter voor een Intel i7 7700 K kiezen...die heeft 4 cores maar is aanzienlijk hoger geklokt ( 4,2 gHz vs 3,0 GHz ) dan de R7.
Hier nog een benchmark van de i7 vs de R7.
Het daadwerkelijke gebruik van ( meer dan ) 4 cores in software zal nog jaren duren, tegen die tijd is jouw systeem weer aan een upgrade toe, ontwikkelingen staan niet stil.

Dus, even kort samengevat: wil je max. prestaties voor ongeveer hetzelfde budget, dan zou ik een Intel setup kiezen.

DenDiesel

Dit is een samenstelling van een site (Coolblue €824,94).. maar onderdelen los gezocht 820,28

Dit is dan "hun samenstelling"
 
    ASUS ROG MAXIMUS IX HERO - Motherboard
    artnr. 2541575 : stukprijs a € 254,44

    Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz
    artnr. 2551480 : stukprijs a € 305,95

    Crucial Ballistix Sport LT - DDR4
    artnr. 936179 : stukprijs a € 169,99

    Noctua NH-D15 - Koeler voor processor
    artnr. 683612 : stukprijs a € 89,90

    Totaal: € 820,28

Dat prijsje deed me eerlijk gezegt wel even wal licht in het hooft maken..
Maarja tis qua onderdelen dan ook wel de motor wan een nieuwe PC.
de bandjes(hdd/ssd/M.2 SSD) en de verlichting(GPU) kan ik er zo aanhangen hoop dat de Accu (600w voeding) het aan kan.

Mocht je eventueel wat aanpassingen hebben in de samenstelling dan hoor ik dat graag.
(maar echt super bedankt voor je toelichting en uitleg zover Reinier)

Reinier

Intel Core i7 7700K : € 305,55  ( bron )

Koeler voor de processor:
ik heb zelf een Noctua NH D14 op een i7 6700 K zitten, die is stil en koelt als een tijger in push-pull opstelling. Mijn cpu wordt hooguit 56 graden na 50 min. 100% stress-test.
De Noctua NH-D15 kost hier € 89,50  maar je kunt voor veel minder ook een Scythe Mugen 5 PCGH Edition nemen ( € 55 ).

Crucial Ballistix Sport LT - DDR4 : € 168,95 ( bron ).

Moederbord: ik ben een beetje Asus-fan af eerlijk gezegd, er zijn veel klachten over de klantenservice en de laatste tijd met regelmaat ook berichten over DOA moederborden.
Daarnaast is Asus erg duur.
Een goed alternatief in dat opzicht is ASRock, de borden zijn gewoon goed en degelijk en de klantenservice wordt erg goed gewaardeerd.

Als je op deze link klikt zul je zien dat het ASRock-bord in vrijwel alle opties gelijk is aan het bijna € 100 duurdere Asus-bord wat jij opgeeft, alleen mist de ASRock een Display-port uitgang.
Persoonlijk vind ik een verschil van € 100 voor een Display-poort echt van de zotte..

Zelf ga ik de laatste jaren veelal voor Gigabyte, ben vooral van dit bord erg gecharmeerd...
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik echt totaal niks geeft om fratsen als RGB-verlichting etc. Mijn pc staat onder een bureau en ik kijk naar m'n scherm, niet naar het binnenwerk van een pc..

Een goede, A-merk voeding van 600 Watt moet dit makkelijk aan kunnen.
Welk merk & type voeding heb je nu..?

In mijn pc zit een
Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5-EU moederbord 
Core i7 6700 K
Samsung 950 Pro M2 SSD 250 Gb
Samsung 850 Evo 500 Gb SSD
Samsung 850 Evo 120 Gb SSD
16 Gb DDR 4 van Crucial
Nvidia GTX 960 2Gb
NH D14 Noctua cpu-koeler
2 Noctua NF F12 PWM case-fans
Samsung DvdRom
Multi-kaartlezer
Seasonic M12 ii Evo 520 Watt voeding
Fractal Design Define R5 behuizing

Systeem draait sinds januari 2016 in triple-boot ( Win7 H.P. / Win7 Pro / Win10 Pro ).
Je zit gewoon nu in een slechte tijd om een upgrade te doen, de prijzen van met name geheugenchips zijn torenhoog.
Dat zie je terug in prijzen van werkgeheugen, SSD's en videokaarten ( deels ).
Maar het zal nog geruime tijd duren voor de prijzen zakken, ik verwacht, op basis van de huidige berichtgeving, dat het wel 2019 wordt voor de prijzen gaan dalen.


DenDiesel


Aangezien ik niet eens een Display-poort van het moederbord gebruikt (beide schermen grafische kaart) is dat wel een hele interessante optie om dan voor de ASRock te gaan.
In principe heb ik altijd een Mix Match pc gehad, altijd AMD (dat wel) dus nu over op Intel.
zelf zal ik er weinig van merken natuurlijk maar toch, vroeger nooit een hoge pet van Intel gehad.. maar nu is de kwaliteit zo nek aan nek.. 

huidige voeding OCZ600SXS2
das dus wel een oer oud reliekje. maar die werd met de schoonmaak nooit overgeslagen. 
saté prikkertje erin zodat de fan niet draait en hop hop de lucht compressor er door heen. (stofkapje nog nooit nodig gehad) :ohyeah:

Reinier

#9
Die OCZ voeding is niks mis mee, heeft goede reviews en benchmarks en een 80+ certificering. :icon_good:

Tja, of je moet gaan voor een AMD of Intel setup is aan jezelf, die keuze kan ik niet voor je maken.
Enige wat ik kan adviseren is dat je moet kiezen wat je gevoel en gezond verstand je ingeven.

Het prestatieverschil tussen een Core i7 7700 K en een AMD Ryzen 5 1600 is ongeveer 23%, maar er zit ook een flink prijsverschil tussen beide processoren.
En daar blijft het niet bij, ook de moederbord-prijzen liggen anders.

In totaal zou je op de totale setup rond de € 200 kunnen besparen door voor AMD te kiezen, mèt het voordeel dat je dan een 6-core processor hebt met het oog op de toekomst.
Je zit dan wat systeemprestaties wel ongeveer 23 - 25% lager als met een Intel setup.

Wat je ook kiest, controller de QVL-lijst van het moederbord bij het kiezen van je ramm-geheugen.
Zorg ervoor dat je modules kiest die in die lijst staan om opstart- en stabiliteits-problemen te voorkomen.
Geheugen-problemen zijn 1 van de moeilijkste om op te lossen.

Hoe dan ook wens ik je succes en wijsheid bij je uiteindelijke beslissing en hoop dat je er veel en langdurig plezier aan beleeft.

PS: Heb zelf altijd een voorkeur gehad voor Intel, puur om de prestaties en ben daarin nog nooit teleurgesteld.
Zit er nu over te denken om gewoon puur voor "de heb" en ervaring, een nieuwe setup te bouwen met een AMD Ryzen 5 1600 om mijn 1e oude ( 2009 ) Core i7 systeem te vervangen.
Of ik zet hem bij mijn vrouw neer als vervanging van haar Core i5....

DenDiesel

Ik ga Het allemaal nog even na lezen.. zoek alle setups allemaal op.. even de prijzen vergelijken en wat ik er in de toekomst nog allemaal mee wil.
Daar zou de keuze dan uit moeten komen en zit is volgende week met een slagschi ipv een roeiboot..(hoe ik ook kiest)

topic mag je eventueel sluiten of je wacht daar even mee en laat je mijn keuze nog even weten hier.

(zoiezo nog bedankt voor alles)

Reinier

Ik hoor graag wat je uiteindelijke keuze is geworden dus ik laat de topic nog even open.
Denk dat er voldoende andere leden ook nieuwsgierig zijn naar wat het straks wordt.
Graag zou ik ook de uiteindelijke setup in merk & type onderdelen vernemen zodat ik nog even kan meekijken of er mogelijk nog problemen te verwachten zijn of dat er wellicht dingen anders, beter of goedkoper kunnen.

Nogmaals succes en een fijn weekend verder  :icon_good:

DenDiesel

#12
toch even nog een kleine update:

Ik heb voor de gein eens gekeken of de Fan misschien op mijn huidige systeem past..
En dat deed tie... net opgehaald en gelijk gemonteerd..

Ik stond wel even te kijken.. qua Grote... een Klein verschil
[spoiler][/spoiler]

Was ook wel even Passen en Meten om hem er in te krijgen..
[spoiler]Kabel management in een gesloten tower?? meh!! [/spoiler]

Gevalletje van, Er zit nu een Mercedes radiator in een Lada..

En.... Het is weer eens Still...

Aangezien de Fan dan toch "Los" staat van het Mobo cpu en DDR upgrade verhaal.
Kan ik het nu even wat rustiger aankijken wat de prijzen van de andere onderdelen gaan doen aankomende tijd..

Reinier

#13
Ben nu heel benieuwd hoe de luchtstroom-richting is...
Volgens mij zie ik aan de bovenkant van de foto, achter de fan een uitblaas-opening in de kast..?
Ik heb mijn koeler er 180 graden gedraaid ten op zichte van die van jouw opzitten.
Ik begin dus met lucht uit de kast door de 1e radiator te drukken, de 2e fan, die ertussen zit, blaast de lucht vervolgens door de 2e radiator en dan heb ik wat ruimte voor de kast-fan de lucht naar buiten blaast.

Jij hebt wel erg weinig ruimte tussen de cpu-fan en de kast-fan.. :icon_rolleyes:

Hier een foto van de bouw van mijn huidige hoofd-systeem....

DenDiesel

#14
Eigenlijk zou je mijn foto een kwartslag naar links moeten draaien.. dus mijn luchtstroom is gelijk aan jouw foto

EDIT.. FOTO gedraaid

[spoiler][/spoiler]

SMF spam blocked by CleanTalk