Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Muis doet raar

Gestart door Kastanje57, zondag 03 maart 2019, 19:54:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kastanje57

Hallo,

3 dagen geleden heb ik mijn acer aspire met AMD A6-7310 APU en AMD Radeon R4 graphics hersteld naar fabriekswaarden.
Er staat Windows v1809 op voorzien van alle updates.

Sinds die herinstallatie reageert mijn muis vreemd op het beeldscherm.
De beweging van de muis is haperend en schokkerig en dat is een ramp om mee te werken.
De soepelheid is helemaal uit de muisbeweging verdwenen.

Op het internet heb ik gezocht naar oplossingen maar niet gevonden.

Hopelijk kan iemand me vertellen hoe dit komt, of het bekend is en hoe ik het op kan lossen?

Ik heb deze pc al ruim 2 jaar en geen problemen met de muisbeweging gehad.
De muis zelf is nog hetzelfde en niet kapot, dat heb ik getest op een andere machine.


Reinier

Verwijder de muis uit Apparaatbeheer en start de laptop opnieuw op.
Tijdens de herstart zal het stuurprogramma voor de muis opnieuw geïnstalleerd worden.
Kijk of dat het probleem oplost..?

Kastanje57

Het verwijderen en herinstalleren van de muis heeft niets geholpen.

Kan het met de graphics te maken hebben?
Het muispijltje gaat afwisselend met vloeiende bewegingen en met kleine sprongen over het beeldscherm.
Dat is vreselijk lastig om mee te werken en vermoeiend voor de ogen.

Reinier

Dat het stuurprogramma van je videokaart van invloed is op het functioneren van je muis lijkt mij sterk doch niet onmogelijk.
De laatste driver voor jouw, geïntegreerde, videochip vindt je op deze pagina.

Ik vermoed eerder iets in de richting van chipset-drivers ( usb-dongle van je muis )...
Die kun je, als het goed is, vinden op de support-pagina van jouw model laptop van Acer en anders mogelijk op de Data-partitie ( vaak D: ) op je HDD.


Hans

Al een paar verse batterijen in je muis geprobeerd?

Kastanje57

Hallo,
bedankt voor de antwoorden.
Inmiddels heb ik de chipset driver geupdate, ook de AMD Radeon software is nu up to date.
Het probleem is er echter nog steeds.

Het meest ergerlijke is nog wel dat, als ik met m'n hand de muisbeweging stop, het pijltje van de muis telkens een eindje verder springt.
Ik klik dus bijna voortdurend op de verkeerde items.
Dat is hopeloos werken.

Wellicht zijn er nog meer ideeën over waar dit probleem vandaan komt en hoe het op te lossen?

Overigens, ik maak al 30 jaar gebruik van pc's en zelfs de oude, onder ms-dos draaiende 286 \ 386 machines hadden dit probleem niet.

Reinier

Het probleem wat je schetst komt heel sporadisch voor, zelf heb ik het eerder ook ervaren onder win7...
Ook ik heb toen van alles geprobeerd maar helaas.
De enige werkende oplossing bleek een nieuwe, schone Windows-installatie...... :icon_rolleyes:

Kastanje57

Hallo,

nogmaals dank voor de reactie.
Inmiddels heb ik contact gehad met de Acer helpdesk.
Zij stelden dezelfde oplossingen voor die hier ook genoemd zijn.
Morgen wordt de pc opgehaald en nagekeken door de Acer werkplaats.

Oh ja, een schone windows installatie helpt ook niet, dat heb ik ook al uitgeprobeerd.

Verder heb ik nog eens teruggedacht over de oorzaak.
De problemen zijn begonnen toen ik vrijdag een opstartbare usb-stick wilde maken, een W10 herstel station om de pc daarmee opnieuw te installeren.
Dat ging niet en de oorzaak daarvan was f-secure (ziggo safe online).
Na het verwijderen van f-secure ging dat nog steeds niet.

Omdat ik de pc hoe dan ook wilde opschonen, heb ik dus een herstel naar fabriekswaarden uitgevoerd.
Daarna kon ik wel weer een usb herstelstation maken maar toen kwam dat probleem met de muisbeweging (en ook het probleem met Opera en de url's op het bureaublad, zie ander topic.)
Die twee zaken zijn gelijktijdig ontstaan.

Tijdens het herstel naar fabriekswaarden kreeg ik de vraag of ik het BIOS en de systeem partitie wilde formatteren en herinstalleren.
Dat heb ik ook gedaan om zeker te weten dat die f-secure rommel van de computer verwijderd werd.

Dit is wat ik verder over kan melden.
Morgen komen ze de pc ophalen en ik hoop dat men bij Acer de oplossing vindt.

Nogmaals dank voor het meedenken en de antwoorden.

Reinier

Blijkbaar heb je een recovery-programma van Acer gebruikt...?
Ik ben nl. nog nooit een herstelprogramma tegen gekomen dat vraagt om het BIOS te formatteren...  :icon_eek1:
Lijkt me ook sterk want zonder BIOS functioneert het moederbord niet.....een herstel van de BIOS naar standaard instellingen kan ik mij nog voorstellen.
Dat de systeem-partitie geformatteerd wordt is in dit soort omstandigheden vrij normaal alhoewel niet noodzakelijk, eenvoudig wissen volstaat.

Afijn, we gaan het afwachten, het enige wat ik mij nog kan voorstellen is een hardware-matig probleem op het moederbord en dat zal, als dat zo is, hoogstwaarschijnlijk vervangen worden.
Overigens repareert Acer niets zelf, dat wordt door een gecontracteerd service-centrum gedaan ( o.a. in Arnhem en Den Bosch ).
Ik hoop voor je dat het wordt opgelost, succes  :icon_good:

Kastanje57

Ik heb inderdaad het recovery programma van Acer gebruikt voor de herinstallatie.
Dat was nodig omdat ik geen opstartbare usbstick kon maken en dat lag aan ziggo f-secure.

Oh, ik weet niet zeker of de systeemschijf geformatteerd is, ik nam dat aan omdat ik een bevestiging moest geven om de BIOS te herinstalleren waarbij werd opgemerkt dat alle bestaande gegevens van de systeem partitie verwijderd zouden gaan worden. Ergo heb ik aangenomen dat e.a. geformatteerd is. Het kan daarbij ook heel goed dat de schijf simpeltjes gewist is en daarna opnieuw beschreven.

Inmiddels heb ik de pc ingepakt en m'n 8 jaar oude laptop uit de mottenballen gehaald. Ik kan niet zonder computer vanwege o.a. m'n poen en m'n boodschappen. (ik ben alleen en slecht ter been)
Deze laptop is ook een 64 bit Acer Aspire en behoorlijk versleten vanwege jaren intensief gebruik.

Echter, na installatie van W10, Opera, Thunderbird enz. is er geen enkel probleem.
De links naar websites op m'n bureablad worden probleemloos geopend, de muis doet wat ie normaal doet, soepel bewegen dus.
Het probleem van deze laptop is dat enkele toetsen haperen en dat ie snel heel warm wordt vanwege het stof en andere vervuiling binnenin. Maar goed, dat is slechts van tijdelijke aard.

De andere pc gaat naar Den Bosch en ik hoop dat ze de oorzaak kunnen achterhalen.
Persoonlijk gok ik toch op f-secure dat de ellende heeft veroorzaakt, ik kan niets anders bedenken.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden en het meedenken.

Ps., heeft het zin om de bevindingen van de reparatie hier in dit topic te plaatsen?
Misschien dat het anderen in de toekomst kan helpen, laat me dat aub nog even weten.


Reinier

#10
Feedback omtrent de oplossing van het probleem wordt altijd op prijs gesteld door iedereen die dit forum gebruikt  :icon_good: :icon_good:
Daarbij komt ook dat de bots van Google dagelijks meermaals het forum afstruinen naar nieuwe info en dus is de kans groot dat jouw info omtrent de afloop ook via Google vindbaar wordt.
In dat opzicht help je er velen mee, dus graag  :yess:
Deze topic blijft dus voorlopig open zodat je de afloop van deze kwestie hier kunt plaatsen / delen.
Op voorhand bedankt daarvoor  :icon_good:

Het warm worden van de laptop is vrij eenvoudig te verhelpen: een passende schroevendraaier en een compressor is vaak het enige wat je nodig hebt.
Schroef de bodemplaat eraf en blokkeer de fan van de koeler en blaas deze vervolgens met perslucht stofvrij, je zult zien dat hij veel minder warm wordt.
Mocht dat onverhoopt niet zo zijn dan is ghet verversen van de koelpasta op cpu en gpu een optie.
Daarvoor moet je dan nog 6 of 8 schroefjes meer verwijderen en heb je pure alcohol of aceton, een wattenpad en wat koelpasta nodig...

Hier een instructie-video hoe je dat doet:
https://www.youtube.com/watch?v=9rEJ--LBbEI

Kastanje57

Dank je wel voor instructie video.
Ik ga eens kijken of ik dat voor elkaar krijg.
Het is vele jaren geleden dat ik een pc van binnen heb gezien, dat was nog in de pioniers tijd van losse video, audio en netwerk kaarten.  :icon_biggrin1:


Zodra ik bericht krijg over de toestand van de computer, de oorzaak en de oplossing, kom ik hier weer terug.

Reinier

Succes gewenst, we wachten het af... :icon_good: :icon_good:

Kastanje57

Hallo,

vandaag heb ik de computer weer terug gekregen.
In de begeleidende brief werd aangegeven dat de pc last had van een software fout.
Men heeft het Bios ge-reflashed en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd.
Hiermee zijn de problemen opgelost.

Er werd niet bij vermeld wat voor software fout het was, dat vond ik wel jammer, nu weet ik eigenlijk nog niet wat er nu precies fout is gegaan.
(als eerder aangegeven, de problemen ontstonden na de installatie van ziggo f-secure dus ga ik ervan uit dat deze antivirus software de boosdoener is geweest.)

Meer kan ik er niet over vertellen, de computer werkt weer als vanouds en dat is verheugend.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, nogmaals alle dank voor de reacties en het meedenken.

Reinier

#14
De meest aannemelijke oorzaak is een register-fout of beschadiging van het register.
Windows leest nl. het register in tijdens het opstarten en daarin staat vermeld welk programma / programma onderdelen / stuurprogramma's op welke positie op je HDD staan zodat bestanden geladen en programma's uitgevoerd kunnen worden.
Als daar fouten in zitten of verkeerde verwijzingen staan wordt Windows of traag of er treden vreemde problemen op ( zoals je ondervonden hebt ) tot aan een niet opstartend of crashend systeem.

Het is dus zaak nu alles weer naar behoren werkt, dat je een schijfbackup / image maakt die je in geval van problemen kunt terug zetten.
Dat kan o.a. met Minitool of Macrium Reflect ( beide de gratis versie ).
Als je daarmee op regelmatige tijden ( 1x per week bijv. ) een backup maakt verlies je nooit meer als 1 week data en heb je in geval van problemen binnen een half uur tot 45 min. weer een werkend systeem.

In elk geval bedankt voor de terugkoppeling en succes voor de toekomst  :respect: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk