Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Taakbalk en sommige bureaubladiconen werken niet

Gestart door camel1980, dinsdag 22 juni 2021, 10:33:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

camel1980

Ik heb vanmorgen wat problemen gehad met de bios. Opstarten ging een aantal keren niet. Kreeg een blauw scherm met een aantal opties. Heb diverse keren herstart en kwam in een loop terecht. Uiteindelijk herstellen gekozen en dat leek eerst ook niet te helpen. Opeens ging de opstart wel goed leek het en kwam ik in windows. Echter, de taakbalk reageert niet. Ook bijv de chrome browser kan ik niet opstarten vanaf het bureaublad (ook niet met rechtsklik - openen). Ook het startmenu kan ik niet uitklapen. Edge kan ik gelukkig wel openen via het bureaublad en zo op dit forum komen.
Hopelijk is er iemand die mij kan helpen. Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken.


camel1980

Opties in de link die u aangeeft had ik al eerder gevonden en zonder succes gedaan.
Heb ook adaware antivirus geinstalleerd, maar geeft geen infecties aan.
Hoe kan ik de windows versie achterhalen?

camel1980

Ik vermoed de versie 21H1,als dit voldoende info is

camel1980


Ik heb windows update gerund, er hingen wat updates die fouten gaven, maar nu wel geinstalleerd konden worden. En chrome opnieuw geinstalleerd. Dat lijkt de problemen verholpen te hebben. Bedankt voor het meedenken.

Reinier

Je zou, om de "gezondheid" van je Windows-installatie nog het volgende kunnen doen:
Open een opdrachtprompt als Administrator.
Type bij de cursor de volgende opdracht:  sfc /scannow    (let op de spatie tussen "sfc" en "/")  en druk op [enter]

Als er geen fouten zijn aangetroffen verschijnt de melding: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations." Als er wél problemen zijn aangetroffen zal u één van de onderstaande meldingen te zien krijgen. Bij de laatste melding is het aanbevolen om DISM uit te voeren. Met deze utility kunt u via Windows Update de component store herstellen.

    Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
    Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.

Ook als er geen fouten zijn gevonden is het handig om een extra controle uit te voeren via het DISM commando, dat werkt als volgt :
Open een opdrachtprompt als Administrator.
Type bij de cursor de volgende opdracht:  Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth  ( let ook hier op de spaties ! ) en druk op [ enter ]

Als deze scan problemen detecteert voer dan de onderstaande instructie uit.
Deployment Image Servicing en Management (DISM)

Wanneer u deze utility uitvoert, maakt DISM gebruik van Windows Update om bestanden te downloaden die nodig zijn om problemen te herstellen.

Open een opdrachtprompt als Administrator.
Typ nu het onderstaande commando in en druk op enter.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth  ( let ook hier op de spaties ! )

Deze reparatie van de Windows component store kan zo'n 15 tot 30 minuten in beslag nemen.
Als de problemen zijn hersteld, start de computer dan opnieuw op.
Voer hierna opnieuw een sfc /scannow uit zoals eerder is dit artikel is beschreven.

Ben benieuwd of dat nog iets oplevert...??

SMF spam blocked by CleanTalk