Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

vreemd vertekend beeld weergegeven

Gestart door SDP1979!, donderdag 07 april 2022, 01:43:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SDP1979!

help! ik ben nieuw hier, vergeef me als ik fouten maak.
ik heb een Gigabyte Z490M gaming X pc, intel core i7-10700KF CPU @3.80GHz (16 CPU's), geheugen 32 GB RAM, met directx 12. verder zit er een Nvidia GeForce RTX 3080 videokaart in. (abracadabra voor mij, maar ongetwijfeld van belang voor het volgende:)
sinds ik een nieuw monitor/tv scherm (Sharp Aquos 40 inch UHD) via HDMI heb gekoppeld op de pc, heb ik een heel raar beeld. op zich prachtige kleuren etc, maar er zitten duidelijke strepen in het beeld, vooral zichtbaar bij donkere kleuren. ik heb werkelijk géén idee wat dat is en hoe ik het kan verhelpen. kan iemand mij adviseren? alvast heel erg bedankt. (bijgaand een foto van het probleem, ik hoop dat het zichtbaar is, het zijn een soort halve maan-strepen, verticaal))

Jurjen

#1
Welkom!

Ik zie inderdaad wat je bedoelt.
Hoe leg je zoiets uit.. kortom: het ligt aan je tv/monitor! waarom? lees hieronder:

In een tv zitten leds, deze leds zorgen voor de kleuren op jou tv.
Die leds zijn bij goedkopere tv's groter, en er zijn minder geplaatst als bij duurdere tv's
waardoor er dus een soort Bleed ontstaat.
Die led die dus aangaat, geeft licht op meerdere plaatsen van het scherm in plaats van een specifieke plek op jou scherm die uitgelicht moet worden.
wat je dus heel goed ziet is bij donker naar licht, zoals ondertiteling. dan zie je de leds aanspringen. en wordt er meer verlicht dan alleen die specifieke plek van de ondertitel.

Dat is dus wat jij ziet.

Bij lichte delen heb je hier geen last van. dus een wit scherm bijvoorbeeld.

Persoonlijk, als ik naar dat scherm kijk, en naar jouw pc, waar jij dus op gamed. Is dat scherm echt waardeloos.  :icon_bad:
Dit is geen scherm om op te gamen.  zelfs tv kijken op dat ding zou ik niet willen.  :respect:

Omdat:
1: 50hz verversing, jij ziet je muis 3x op je scherm als jij hem beweegt, vertraging die heeel erg zichtbaar is.
2: Heeft geen local dimming, of edge. waardoor zwart niet eens zwart is.
3: aantal MS van deze tv zal ongetwijfeld hoog zijn. die kan ik online niet vinden, daarnaast heb ik dan een modelnr nodig, waardoor de input lagg om te huilen is.

Sorry om te zeggen, maar dit was in mijn ogen een miskoop.  :nee2:



SDP1979!

Hey super bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb echter vanochtend mijn andere tv aan de pc gekoppeld Dit is een Samsung Crystal 4K tv van 51 inch met een waarde van bijna €1000 dus daarvan zou je zeggen dat het een stuk beter zou moeten zijn of in elk geval niet zichtbaar. Maar dus wel...

Jurjen

#3
Dat hoeft dus niet persee! als die tv ook edge of geen local dimming heeft is het heel erg zichtbaar.
Daarnaast is crystal tv's geen high end klassement, dus dat je hetzelfde ziet verbaasd mij niets.
Mijn tv van 2500 euro heeft hetzelfde hoor, en dat zie je vooral dus bij zwart naar wit.
Bij oled is dit volgens mij niet het geval. bij qled en andere tv's wel.

Gebruik eens een andere afbeelding & een monitor, en geen tv. 
Volgens mij hoort dat ook deels bij die afbeelding namelijk.
Dan zul je het verschil zien.


SDP1979!

Een pc monitor heb ik ook al geprobeerd, helaas hetzelfde.. het wás nooit zo, maar op een of andere manier is er toch iets veranderd. Kan het met instellingen vd videokaart te maken hebben?

Jurjen

Mijn monitor op werk heeft hetzelfde hoor bij die afbeelding.
Dus probeer eens een andere van zwart naar wit.

Nee naar mijn kennis/mening niet.

SDP1979!

Kan het ook zo zijn dat de bitdiepte instellingen verkeerd staan? Want ik zie bij Windows 11 beeldscherminstellingen bij de weergave informatie dat de Bit diepte op 8 Bits staat. dat zou toch veel hoger moeten zijn? De kleur indeling staat op RGB en de kleur ruimte op standaard Dynamic Range

SDP1979!


Jurjen

#8
Verkeerd staan kunnen ze niet,
opties zijn: 8 bitt - 8bitt + FRC - 10 Bitt

Jouw tv zal 8 bitt hebben, dat is standaard. 10 bitt vind je bij duurdere monitors.
Het verschil hierin is de kleur. 10 bit heeft veel meer kleuren mogelijkheden, in plaats van 8 bit. ( 1,07 biljoen kleuren vs 16,7 miljoen kleuren)

Rood is dus meer/beter rood op 10 bits dan op 8 bits.  :yess:

Dan de kleurinstellingen is standaard ook op RGB.
RGB geeft de beste kleur/weergave in donkere+lichte weergaves.  :icon_good:
Sommige tv's kunnen ook YCbCr444
Als jij bijvoorbeeld vind dat je donkere scenes op tv niet goed kunt zien, kun je dus rgb aanpassen naar YCbCr444. dan wordt de weergave een beetje veranderd. (kort gezegd)
En zal je dus klein beetje verschil zien waardoor jij misschien donkere scenes beter ziet.

Kortom: 8 bit is goed & rgb ook!
Dus nee dat is niet de oorzaak, heb je mijn vorige reactie al uitgevoerd?

Daarnaast, zag ik dat,  als het goed is jou tv hdr aankan, (ligt vgm wel aan je modelnr) maar je kan dit aanzetten in windows.
Dan zal je 'beter' beeld hebben.

SDP1979!

Wanneer ik hdr aanzet wordt het beeld grijzig als je begrijpt wat ik bedoel niet per se mooier. Ja ik heb geprobeerd wat jij zei maar zonder succes helaas ik ben wel heel erg blij en dankbaar voor je hulp trouwens  je doet echt je best en dat waardeer ik enorm. Ik voel me echt een enorme muts dat me dit gewoon niet lukt.

Jurjen

Wat bedoel je met grijzig? kun je een screenshot toevoegen?  :yess:
Mag ik ook vragen welke afbeelding je hebt gebruikt? dan kan ik dit vergelijken met een monitor die bij mij staat.
verder zijn instellingen standaard prima, zowel videokaart als windows.
wellicht dat je nog bij instellingen van je tv kan kijken.

SDP1979!

Foto 1 HDR uit
Foto 2 HDR aan
Zoals je wellicht kunt zien is de tweede foto duidelijk 'grijzer'

SDP1979!

Wellicht is het met deze foto's nog duidelijker.
Foto 1 aan
Foto 2 uit

Bij de eerste foto zie je vooral aan de rechterkant duidelijk die rare waas bij het groene en blauwe zeg maar

Jurjen

#13
Ah ik zie het! en als je dan bij je tv instellingen het contrast/brightness aanpast?

Kortom, de instellingen van je pc zijn goed.
paar checks die je wellicht zelf ook weet:
1: zet resolutie naar 3840x2160 60hz
2: zet bitrate zo hoog mogelijk.
3: zet je hd/sdr balans ook goed mocht je hdr gaan gebruiken. (zie bijlage)  :yess:
4: speel ook met je instellingen van de tv, sharpness/contrast/local dimming.

Verder valt er niet veel aan te passen, de eerste afbeelding waar jij maantjes ziet, heeft mijn pc ook.
zowel op werk als thuis, dus dat zal de afbeelding zijn.


Verder denk ik, mocht je beter beeld willen dat je een andere tv of een goede monitor zal moeten gebruiken.  :icon_confused:





SDP1979!

Hoe pas ik de bitrate aan?? Vd tv bedoel je? Wat is hd/rds balans?

SMF spam blocked by CleanTalk