Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hulp bij Wifi (Plaatsing modem en mesh systeem)

Gestart door Zdam075, maandag 07 maart 2022, 14:18:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zdam075

Hi allen,

Ik zit met een wifi probleem thuis. Ik heb zelf geprobeerd op het internet te zoeken naar oplossingen, maar helaas niet de antwoorden die voor mij een oplossing bieden. Ook T-mobile weet er geen raad mee. Daar krijg ik alleen maar de standaard tips mee waar ik niks mee kan.

Het is dus het volgende: Ik heb een t-mobile thuis abonnement met max 100mbit/s. (meer is er kennelijk niet mogelijk waar ik woon). Ik woon in een appartement met 2 verdiepingen. Met boven de woonkamer en beneden de slaapkamers.

Ik had een modem (Zyxel t-50) van t-mobile waarbij ik ook 2 wifi-punten bij ze huurde. Ik had begrepen dat je de modem beter op een centrale plek kan zetten in de woonkamer ipv in een hoekje (waar meestal de isra punt is). En daarom had ik hem bij de tv gezet en had ik met 2 utp kabels (met een tussenstukje ) aan de isra punt aangesloten. En zo kon ik ook gelijk de smartv en de playstation met korte utp kabels aan de modem aansluiten. Vervolgens had ik op de gang boven en op de gang beneden bij de slaapkamers de wifipunten gezet.

Dit werkte een tijdje prima maar op een gegeven moment had ik steeds meer problemen. Na contact met tmobile hadden ze een monteur gestuurd en die verteld me dat ik mijn modem weer beter in het hoekje van de isra punt kan plaatsen om die direct te verbinden aan de isra punt. En dat ik beter een tp-link switch kan kopen om die dan bij de tv te zetten en die met een lange utp kabel aan de modem te verbinden. En zo kan ik dan ook de tv en de playstation aan de switch verbinden. Ook kon ik volgens heb beter een tp-link mesh systeem kopen en die verspreiden over de verdiepingen van het huis.

Nou dat heb ik dus gedaan
ik heb nogsteeds dezelfde modem: Zyxel t-50
ik heb de tp link switch: TL-SG105
en de tp link mesh systeem: Deco E4r AC1200 (zijn 3 van die units)

Mijn modem staat nu in een hoekje dichtbij de isra punt en direct daaraan verbonden met een kabel. Ik heb een lange utp kabel naar mijn tv kast lopen die aan de tp link switch verbonden staat. Mijn tv en playstation zijn direct verbonden een de switch. Vervolgens staat 1 van de mesh units bij de modem. Want die moet kennelijk direct aangesloten blijven aan de modem. en zo heb ik weer de 2 andere units boven op de gang staan en de ander staat beneden op de gang.

De enige plek waar ik nu goed internet heb is nogsteeds mijn woonkamer. Ik geloof dat ik wel de juiste apparatuur nu heb om over stabiel internet te hebben thuis, maar dat is nog niet het geval.

Ik zou graag jullie mening willen horen en ook of jullie tips hebben over wat ik verkeerd doe.

Alvast bedankt!

Jurjen

Oke, maar wat is het wifi probleem precies? is dit geen verbinding? slecht signaal? snelheid is traag?
verder:

1: Als jij apparaten wil aansluiten bedraad is een switch de manier.
Dat is dus helemaal goed.
2: 1 unit moet verbonden zijn met een netwerk kabel, dus dat klopt!  andere 2 punten zijn draadloos.
3: De vraag is nu wel, heb je de mesh dezelfde naam gegeven als je huidige netwerk? of heb je nieuw netwerk opgezet?
4: heb je bedraad geen problemen? heb je met de wifi van zyxel geen problemen?
5: zijn alle apparaten up to date? zowel die zyxtel als die deco?
6: wat zijn de resultaten van een speedtest? zowel beneden als boven?



Zdam075

Citaat van: Eskimo op maandag 07 maart 2022, 14:38:59
Oke, maar wat is het wifi probleem precies? is dit geen verbinding? slecht signaal? snelheid is traag?
verder:

1: Als jij apparaten wil aansluiten bedraad is een switch de manier.
Dat is dus helemaal goed.
2: 1 unit moet verbonden zijn met een netwerk kabel, dus dat klopt!  andere 2 punten zijn draadloos.
3: De vraag is nu wel, heb je de mesh dezelfde naam gegeven als je huidige netwerk? of heb je nieuw netwerk opgezet?
4: heb je bedraad geen problemen? heb je met de wifi van zyxel geen problemen?
5: zijn alle apparaten up to date? zowel die zyxtel als die deco?
6: wat zijn de resultaten van een speedtest? zowel beneden als boven?


Aller eerst bedankt voor je reactie. Zoals je kan lezen heb ik er zelf niet heel veel verstand van. Maar om even je vragen te beantwoorden.

Bij het instellen van de mesh systeem heb ik de instructies van de app gevolgd en daarbij werd er (als ik het goed heb) een nieuw netwerk opgezet. (ik gok dat dit het geval is omdat ik in mijn wifi lijst een extra netwerk bij heb gekregen.)

Mijn apparaten zijn allemaal up to date. Boven geeft de speedtest +/- 75 Mbit/s aan en beneden is dat rond de 20 en soms zelfs minder.

Het probleem is eigenlijk dat ik alleen alleen in mijn woonkamer "snel" internet heb. Zodra ik mijn woonkamer uitloop is het vrij langzaam en onstabiel. De ene keer laat de speedtest beneden 20mbit/s zien en de andere keer 5mbit/s


Jurjen

Als ik een mesh zou hebben wil ik die dezelfde naam/ in het bestaande netwerk willen.
nu moet je eigenlijk switchen kwa netwerk in je huis, en dat is überhaupt niet de bedoeling van mesh.
aangezien ook je zyxel wifi uitzend KAN deze storen op de 2,4ghz band.
Mocht je de huidige mesh niet in je bestaande netwerk krijgen, is het beste om je wifi van je main router uit te zetten.

Verder, moeten de deco's wel goed geplaatst worden, als er veel beton is, zul je ze dus dichterbij elkaar moeten plaatsen.
De vraag hier is dus ook: staan je deco's wel goed opgesteld? en niet TE ver van elkaar af? waardoor de connectie slecht is.

wellicht kun je dit checken in de app?


Zdam075

Citaat van: Eskimo op maandag 07 maart 2022, 16:00:30
Als ik een mesh zou hebben wil ik die dezelfde naam/ in het bestaande netwerk willen.
nu moet je eigenlijk switchen kwa netwerk in je huis, en dat is überhaupt niet de bedoeling van mesh.
aangezien ook je zyxel wifi uitzend KAN deze storen op de 2,4ghz band.
Mocht je de huidige mesh niet in je bestaande netwerk krijgen, is het beste om je wifi van je main router uit te zetten.

Verder, moeten de deco's wel goed geplaatst worden, als er veel beton is, zul je ze dus dichterbij elkaar moeten plaatsen.
De vraag hier is dus ook: staan je deco's wel goed opgesteld? en niet TE ver van elkaar af? waardoor de connectie slecht is.

wellicht kun je dit checken in de app?

Als ik mijn wifi uitzet van mijn zyxel modem. Zal dat geen problemen opleveren voor de deco unit die met de utp kabel eraan aangesloten staat?

Jurjen

Zeker niet! Jou main deco is bedraad aangesloten, en deze maakt verbinding met de andere nodes.
Je kan dus gerust de wifi van zyxel uitzetten.  :icon_good:
check wel of beide uitstaan 5ghz en 2,4ghz. dan weet je zeker dat je gebruik maakt van je mesh.
je kan dan opnieuw je verbinding checken.


SMF spam blocked by CleanTalk