Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Kan bepaalde websites niet bezoeken

Gestart door Marike, maandag 31 mei 2021, 00:17:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marike

Ga ik proberen zodra die website werkt!

Reinier

Maak onder Accounts in het scherm Instellingen eens een nieuwe gebruikers aan ( dus een nieuw account ).
Geef dit account ( desnoods ) Administrator rechten, maar dat is niet persé nodig.
Meld je daarna aan op de pc via dit nieuwe account en probeer vervolgens met zowel Firefox als Edge de websites te bezoeken die nu niet werken..

Werken ze onder het nieuwe account wèl of nog steeds niet..?

Marike

Ik ga dat eens proberen. Maar ik denk misschien dat het niet aan mijn laptop ligt want ik zou iets uitprinten op "de gewone" computer en die heeft hetzelfde probleem. Ik probeerde de website waar het vee van de boerderij geregistreerd staat te bereiken maar die doet het niet. En daarna heb ik ook gelijk marktplaats e.d. maar even bezocht omdat die het op mijn laptop toen ook niet deden. En ja ... geen connectie!

En op deze (laptop) is het alweer een paar dagen normaal.

Reinier

#18
Lijkt mij dan toch iets anders, eerder een netwerk of modem/router probleem.
Haal de modem/router eens een minuut van de stroom en sluit hem daarna weer aan.
Wacht daarna 2 min totdat deze weer volledig is opgestart en probeer dan nog eens...?

Desnoods kun je de probleemoplosser binnen Windows draaien om eventuele netwerkproblemen op te lossen of in elk geval een oorzaak te vinden.
Hoe je dat doet : => https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/problemen-met-netwerkverbindingen-in-windows-10-oplossen-166a28c4-14c1-bdb1-473c-09c1571455d8

Marike

Nou is mijn laptop ook weer van slag dus het moet aan de router of de connectie liggen. We hebben onlangs een nieuwe modem gekregen van de Ziggo dus die is nog nieuw. Ik zal mijn broer straks ook eens bij het eten vragen of hij wel eens last heeft met de verbinding van bv marktplaats.

Reinier

Er mist dus òf een correct stuurprogramma voor je netwerkadapter ( UTP of WiFi ) of je hebt een defecte netwerkkabel....

Maak eens een screenshot van het scherm Apparaatbeheer met de Netwerk-adapters uitgeklapt en plaats die..?
Wat ik dus wil zien is het volgende:



Marike


Reinier

Geen vraag- of uitroeptekens dus de stuurprogramma's zijn goed.
Conclusie: je netwerkkabel is rot of de kabel zit niet goed in die Ziggo-modem.
Je kunt die gasten ook bellen en ze vragen om een lijnmeting te doen of e modem uit te lezen.
Het zit in elk geval niet in de laptop.

Marike

Dan zal ik morgen even bellen met de Ziggo maar eerst ff kabels checken!
En dan hopen dat via die lijnmeting er iets uitkomt.
Maar hoe zou het dan komen dat ik site A niet kan bezoeken en site B wel ?

Reinier

Dat kan met een DNS- of certificaatprobleem te maken hebben of de modem/router deugt niet.
Zowel de al wat oudere Technicolor  als ook de nieuwere Connectbox ( Compal of Arris ) staan bekend om hun niet al te geweldige WiFi signaal.
In het verleden hadden deze nogal eens last van "packet loss", dat er data-packets verloren gingen maar dat zou allang uit de wereld moeten zijn.
Ook de gebruikte Intel Puma 6 chip in deze modem is bekend / berucht vanwege beveiligings- en latency problemen.

Je zou ervoor kunnen kiezen de modem in zgn. bridge-modus te laten zetten, dat wordt het in feite een dom doorgeef-luik.
Gevolg daarvan is dan dat je wel een eigen router moet aansluiten om te kunnen internetten.
Maar dat heeft dan weer als voordeel dat je een router kunt kiezen die een veel beter WiFi-signaal biedt... :icon_good:

Marike

#25
Bovenste = telefoon
2e gaat naar pc (lampje brandt niet)
3 gaat naar router.

Lampje brandt niet omdat de computer uit stond dus onnodige opmerkingen haha  :icon_rolleyes:

Reinier

dit is de modem/router op de foto...vandaar dat er 4 gele netwerk uitgangen op zitten.
Als er geen datatransport plaats vindt knippert er geen led bij betreffende aansluiting, dat is het geval als de computer niet aan staat zoals je al opmerkt.
Bij een netwerkverbinding van 1 Gbit moeten er 2 ledjes knippen, zowel links als rechts van de netwerkaansluiting, bij 100 Mbit is dit er maar 1.

Maar wat wil je hiermee duidelijk maken want dat mis ik even...?

Marike

#27
Citaat van: Reinier op dinsdag 15 juni 2021, 13:36:41
Maar wat wil je hiermee duidelijk maken want dat mis ik even...?

Nou niks eigenlijk, ik kon het bericht niet meer verwijderen dus liet het maar staan. Ik had het net gepost en toen kwam ik op het slimme idee dat het lampje niet brandde omdat de computer niet aan staat. En niet omdat de kabel niet werkt. Mijn hersenen werken een beetje langzamer met dit warme weer :P

Maar goed ik heb dus een juffrouw van de Ziggo aan de lijn gehad. En die vertelde mij dat ik maar een speedtest moest doen via de Ziggosite en dat de waarde rond de 300 hoort te zitten. Bij lager dan 225  moet ik de kabels checken en dan kan er een monteur langskomen als het niet aan de kabels ligt.

Echter als het wel aan de kabels ligt zijn de kosten voor ons, ligt het aan iets van buitenaf dan zijn de kosten van de monteur voor Ziggo. Op de netwerkkabel staat: utp category 5 patchcable 26 awgx2p . Op de Ziggo site staat dat er 5e of 6 op moet staan. Dan is 5 zeker niet een goede kabel? Ik zal in ieder geval een nieuwe kabel bestellen bij die luitjes de computerwinkel.

Bijlage uitslag van die test.



Reinier

Die speedtest is veel te laag als'ie op 300 zou moeten zitten, je haalt net de 90 niet.
Dat is dus minder dan 1/3 van de snelheid die je zou moeten hebben...

Daarbij wil ik wel even opmerken dat die snelheid helemaal 0,0 , nada, niks te maken heeft van het feit dat bepaalde websites wel en andere niet te bereiken zijn.

Normaliter zijn de netwerkkabels voor een Gb netwerk van de categorie CAT 5e of CAT 6, hogere nummers worden eigenlijk alleen in grote(re) bedrijfsnetwerken gebruikt, niet in een huissituatie.
CAT 5 is gelimiteerd op 100 Mbit, dat is toevallig maar iets hoger als wat jij nu aan snelheid haalt ( nog geen 90 ).
CAT 5e is geschikt voor 1 Gb dus ik zou als 1e die kabel vervangen en nog eens een speedtest draaien... :icon_good:

Marike

Ik heb ook al eens eerder met de Ziggo gebeld en toen snapten ze het probleem ook niet.
Ik nog zeggen dat ik bepaalde sites wel kon bereiken maar niet alle en dat die speedtest dus geen oplossing voor ons probleem is.
Maar wel handig om ff een nieuwe kabel te halen. Ga ik morgen (voordat je niet meer op straat kunt vanwege de hitte) ff halen.
En dan maar weer bellen met de Ziggo en hopen dat ze het op kunnen lossen.
Kan een hele oude router ook nog het probleem zijn of maakt dat niet zoveel uit?

SMF spam blocked by CleanTalk