Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

probleem internet

Gestart door adri1969, donderdag 28 januari 2021, 14:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

adri1969

goedemiddag,

Sinds enkele dagen heb ik een probleem mbt internet. Ik heb altijd normaal gebruik kunnen maken van youtube, facebook, twitter, enz. nu is het zo, dat pagina's van voornoemde social media blijft laden. en op youtube blijven video's bufferen, als youtube al laadt.

Ik heb uiteindelijk windows 10 teruggezet naar oorspronkelijke installatie, waarna ik de oorspronkelijke webbrowser weer wilde downloaden (chrome), maar download blijft hangen na enkel kb's. hetzelfde geldt voor ccleaner, en andere veiligheidsgerelateerde software. uiteindelijk browser opera gedownload (ging gewoon goed), probleem hetzelfde als voorheen. nu heeft opera een ingebouwde vpn. Als ik deze inschakel, gaat alles goed: social media toegankelijk, youtube video's zonder bufferprobleem..

Mijn kennis van pc is erg basic, en de pc, die ik gebruik, is al een oud bakkie. Wat zou het probleem kunnen zijn? En hoe zou ik het opkunnen lossen?

Bij voorbaat dank

Gerrit

vaak zijn het hardware drivers die niet optimaal werken of stokoud helpend handje
hoor weer van u :icon_good:

adri1969

Dank je wel voor de snelle reactie. het downloaden van de AVG driver updater lukte niet. Kwam tot ongeveer 30%, en gaf toen een foutmelding, ik moest mijn netwerkverbinding nakijken.

uiteindelijk gezocht naar een alternatief voor AVG, en vond driver booster 8. deze geinstalleerd, en uitgevoerd. Er bleken inderdaad 3 drivers verouderd, en heb deze geupdate mbv voornoemd programma.

Internet geprobeerd zonder VPN, als eerste twitter. Deze laadde inderdaad meteen goed. Toen ik echter een youtube filmpje wilde kijken, begon het bufferprobleem meteen weer. En het downloaden van de chrome browser werd ook snel afgebroken, met als melding het ontbreken van een netwerkverbinding.  Wederom met VPN geen probleem, En, voor zover ik weet, heb ik geen noord-Koreaanse provider :-)

nogmaals dank

Gerrit

denk eerder dat het te maken heeft met dns vernieuwen het gebeurd zeker na een minuut of 5 zeker :yess:
ten teken dat u iets niet helemaal goed heeft ingesteld bij uw provider.....of deze heeft "vergeten"het aan u door te geven dat de instellingen veranderd zijn.....tmobile kwaaltje

adri1969

Ik weet niet, wat er bedoeld word met DNS vernieuwen. Ik heb als provider KPN, en heb niets over veranderde instellingen gehoord...

Reinier

Zou dan eens met de KPN helpdesk bellen en vragen of ze een lijnmeting willen uitvoeren n.a.v. jouw verbindings-problemen.
Desnoods kunnen zij op afstand jouw Experiabox resetten...
Daarmee zou het probleem getraceerd en opgelost moeten kunnen worden...

derkdejong

heb je na die driverbooster wel je systeem opnieuw opgestart, dus via start/afsluitmenu/optie 'opnieuw opstarten'?
en maak je modem eens een minuut stroomloos door het stroomkabeltje uit te nemen (dus bij het modem loskoppelen, en niet de stekker uit het stopcontact want de stroomadapter kan nog lang net voldoende spanning hebben om het ding niet stroomloos te krijgen).

derkdejong

en nog wat: haal die driverbooster maar snel weer van je systeem, want maker iobit heeft een nogal slechte reputatie qua privacy én qua allerlei mee geïnstalleerde ellende die je (nog meer) bandbreedte kost.....

adri1969

De driver booster had ik al gedeinstalleerd.
een meting op afstand had ik door KPN al laten doen, en er was geen probleem gedetecteerd. het modem is ook ,op afstand, gereset. dit bracht geen soelaas. ook het loskoppelen van het modem leverde niets op.

bedankt voor het meedenken.

Reinier

Citeerde pc, die ik gebruik, is al een oud bakkie.
Dat maakt niks uit, een oude HP laptop uit 2006 heb ik onlangs nog voorzien van een SSD en er Win 10 op gezet, ondanks dat er geen drivers waren voor Win 10.
Ding werkt gewoon, de vingerafdruk scanner uitgezonderd, maar hij werkt en voor zo'n oud beestje nog redelijk vlot ook.

Doe eens het volgende:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Hiermee krijgen we een idee over de hardware van betreffende computer en kunnen we verder kijken.

Rest nog de vraag of deze pc verbinding maakt met internet via WiFi of d.m.v. van een netwerkkabel naar de Experiabox...?

adri1969

http://speccy.piriform.com/results/Yd6FcDEIFwGVLbbHCT5AFJ8

De verbinding is bekabeld, gebruik makend van de standaard draadloze verbindingsset van KPN (stopcontact). De verbindingsset is al uitgesloten van storing (zonder gebruik is probleem hetzelfde).

misschien belangrijk te vermelden: gebruikmakend van de link voor speccy laadde de pagina van piriform niet, rechtstreeks zoeken in browser lukte wel meteen (?).
vanochtend exe van spotify gedownload: geen probleem, installeren werd afgebroken, want "geen verbinding met internet..

Reinier

Ik vermoed dat het probleem zit in de moederbord chipset, de Nividia nForce 430, daarvoor zijn nl. geen Win 10 drivers beschikbaar.
Gezien het moederbord gaat het om een oud type HP pc...

Je zou kunnen proberen om deze driver te downloaden en kijken of deze wil installeren.
Deze is bedoeld voor Win8.1, Win8, Win7 en Vista en zou in principe moeten werken..
Kijk of dat het probleem oplost..?

Als dat niet lukt, dan geef ik je bij deze het advies om een usb WiFi adapter te kopen, iets als dit : Link.

De netwerkadapter op het moederbord is maar 100 Mbit....
Zo'n WiFi adapter is een stuk sneller....

adri1969

het downloaden van de driver lukte niet, maar ik ga sowieso de wifi adapter proberen.

dank je wel voor alle adviezen, ik laat nog weten, of het adapter verschil maakt.

Gerrit

nee u uw "lease"verloopt omdat door een verkeerde instelling van uw netwerk u geen vervolg krijgt en na bv 5 minuten uw verbinding vervalt, door het opnieuw opstarten krijgt u een nieuwe "lease"echter na 5 minuten is die ook weer verlopen.
dat noemt men dns lease.
het kan wezen dat u een puntje vergeten bent bv .net en in plaats daarvan bv een komma heeft geplaatst.
bovenstaande is de meest voorkomende fout

adri1969

#14
Wat zou ik dan kunnen doen, aangaande de DNS lease. ik heb nooit in instellingen gerommeld, dus de typefout kan ik me niet voorstellen. Moet ik dan contact opnemen met KPN?

Even een kleine update: ik heb zojuist alles even losgekoppeld. De wireless adapter (ook in een ander stopcontact gedaan), en het modem 1 minuut van de stroom gehaald (zoals voornoemd). daarna gekeken, wat surfen zonder VPN doet. het is erg wispelturig. websites met .nl openen supersnel, de meeste websites met .com (facebook, youtube, twitter, maar ook zoiets als nerdist) openen niet. een enkele .com website opent wel, maar heel weinig. en ook is de beeldopbouw dan erg traag.

misschien dat deze info helpt.

SMF spam blocked by CleanTalk