Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Pc start niet meer op na windows update

Gestart door kittencandy, donderdag 11 april 2019, 16:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kittencandy

Hallo,

sinds de laatste update van windows 10 wil mijn pc niet meer opstarten. Krijg zo'n blauw scherm met de opties om af te sluiten of geavanceerde opties te bekijken. Ik heb wat gezocht op internet via telefoon en de chkdsk dinges gedaan, wat niks opleverde. Na behoorlijk wat gezeur gaf 'ie aan dat 'ie de update niet volledig kon installeren, dus dat 'ie het dan terug draait, wat 'ie vervolgens niet doet. Ik ben wel zover gekomen dat ik 'm nu in de safe mode heb opgestart en de update van vandaag eruit heb geflikkerd, maar zodra ik opnieuw opstarten deed om terug te gaan naar de normale windows, begon 'ie doodleuk opnieuw met de update half te installeren en zat ik weer in dat scherm. Zit nu weer in de safe mode van windows, waar ik het idee kreeg om dan heel windows maar opnieuw te installeren, maar dat kan dan natuurlijk weer alleen in normaal windows en NIET in safemode. Lekker bezig microsoft..... Hij geeft een error met srttrail.txt, maar ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Iemand enig idee?

Reinier

CiteerDat kan duiden op een defecte harddisk.
Je kan bij de geavanceerde opties onder repareren de command prompt starten.
Als je dan het commando: chkdsk /f /r C:  draait controleert HET je HD op fouten en repareert ze als het nog kan.

Staat er in dat srttrail.txt ook nog een foutcode vermeld...??
Zo ja, dan deze graag even vermelden.

Overigens is hier een compleet overzicht van alle herstel-opties binnen Win 10.
Je kunt ook kiezen voor "deze pc opnieuw instellen"... dan wordt alles terug gezet naar de basis-installatie.

kittencandy

bedankt voor de reactie. In srttrail staat:

CiteerGevonden hoofdoorzaak:
---------------------------
Essentieel bestand c:\efi\microsoft\boot\resources\custom\bootres.dll voor opstarten is beschadigd.

Herstelbewerking: Bestandsherstel
Resultaat: Mislukt. Foutcode =  0x57
Tijdsduur = 1671 ms

chkdsk gaf geen problemen aan, maar krijg aan het eind wel "'Failed to transfer logged messages to the event log with status 50".

Ik heb niet heel veel verstand van computers, had her en der gelezen dat er dan een fout in je HD kan zitten. Betekent dat dan dat het hele ding vervangen moet worden, of is het opnieuw installeren van windows 10 voldoende?

Reinier

Die bootres.dll staat ook nog ergens in een andere map op je pc, via een zoekopdracht kun je die wel terugvinden.
Je kunt die andere bootres.dll naar de betrokken efi-partitie kopiëren en het corrupte bestand daarmee overschrijven.
Daarbij moet je wel de rechten overnemen, ( eigenaar worden) , anders wil het niet.

Als dat allemaal abracadabra voor je is raad ik je aan om Win 10 gewoon opnieuw te installeren, na het maken van de nodige backups uiteraard.
Denk dat dat de snelste en meest eenvoudige manier is.

kittencandy

Heb gezocht naar bootres.dll maar hij vond er geen een. Dus wat ermee gebeurd is... Dus genoodzaakt maar windows opnieuw te installeren. Ook geen ramp, alleen wat extra werk. Bedankt voor de hulp.  :bedankt:

SMF spam blocked by CleanTalk