Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Thunderbird reageert vaak niet en enkele andere probleempjes.

Gestart door Leonardo1958, zaterdag 25 juli 2020, 16:25:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leonardo1958

Hallo,

Ik heb drie problemen:

1. Ik gebruik Thunderbird voor mijn emails. Ben ik op zich erg tevreden over. Alleen sinds enkele weken gebeurt het vrijwel elke keer dat als ik een andere map wil openen, Thunderbird vastloopt. Bovenin het scherm verschijnt de melding: Thunderbird reageert niet. Je ziet dan voor een halve minuut of langer een blauw wieltje draaien (m.a.w. "even wachten") en dan ineens gaat het wel weer. Erg lastig, vooral als je een aantal mailt hebt verzonden en die vanuit de map Verzonden naar een eigen map wilt verplaatsen.

2. Wat ook steeds vaker gebeurt is dat bij het verzenden van emails er geen verbinding met de outgoing server gemaakt kan worden. Wifi werkt op dat moment prima, de outgoing server staat ook correct ingesteld. Het enige dat ik dan kan doen is de mail opslaan, computer afsluiten en opnieuw opstarten en dan Thunderbird nogmaals opstarten. Dan gaat het verzenden wel weer. M.a.w. het ligt dus wel aan mijn computer... maar wat?

3. Dit lijkt erg op een ander probleem dat ik heb, namelijk dat als ik een paar dagen internet open heb staan (ik werk veel met online databanken waarin ik zoek, en laat dat graag open staan zodat ik de volgende keer mijn zoekopdracht en de resultaten nog intact heb), het openen van nieuwe websites niet meer lukt. Alles gaat dan heel traag, linksonder zie je meldingen bijv. dat een TLS. handshake wordt uitgevoerd, dat er verbinding wordt gemaakt, maar de website opent niet. Ook dan moet ik de computer afsluiten en opnieuw opstarten, dan gaat het wel weer. Maar dat is erg lastig als ik middenin een klus zit. Het opstarten duurt sowieso een minuut of vijf als ik alle openstaande programma's en websites weer opnieuw moet openen en in de databases weer op de juiste resultaten van een specifieke zoekopdracht heb teruggevonden.

De harde schijf is voor 1/8 vol, ik schoon de computer maandelijks op met allerlei programmaatjes (o.a. CCleaner). Het is niet echt een heel groot probleem maar het is wel erg irritant als je de computer steeds weer opnieuw moet opstarten. Vaak begint Windows ook allerlei dingen bij te werken en te installeren zodat alles nog langer duurt voor ik weer verder kan werken.

Ik ben benieuwd of er leden van dit forum zijn die me hiermee uit de brand kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Leonardo1958

Reinier

#1
Gebruik zelf ook al een paar jaar Thunderbird maar de door jou genoemde problemen heb ik nog nooit zelf ervaren...
Wellicht kun je iets met deze How To..?
https://support.mozilla.org/nl/products/thunderbird/how

Verder kun je eens in de logboeken kijken of er daar, onder Systeem en Toepassingen, fouten zijn gelogd die betrekking hebben op Thunderbird ?
Kijk ook naar gelogde kritieke fouten ( die met een rood uitroepteken ) en vermeld deze in je volgende post ( leesbaar screenshot of de fout met foutID of bestand wat de fout veroorzaakt ).

Het kan ook nog zijn dat de HDD slecht wordt en defecte sectoren bevat, dat veroorzaakt ook dit soort verschijnselen als data niet of niet goed gelezen kan worden.
Je kunt de conditie van de schijf controleren m.b.v. Crystal Discinfo.
Voeg een leesbare screenshot bij van het resultaat, iets als dit:



P.S:
Morgenvroeg vertrek ik voor een paar dagen naar het buitenland dus krijg je na vanavond van mij geen reactie meer.
1 van de collega's neemt het dan over...

Gerrit

we gaan eerst eens kijken naar de toestand van uw schijf crystaldiskinfo
dan is ook een vraag mijnerzijds heeft u uw schijf op ecohufterstand? (uw schijf schakelt uit na 10 minuten ofzo)
grrrrrr te laat :icon_mad:

Leonardo1958

Gerrit,
Hierbij het rapport dat ik zojuist draaide van ChristalDiskinfo. Alles goed, zo te zien.
Mijn beeldscherm schakelt na ca 20 minuten uit. Een druk op de aan-uit toets activeert het scherm dan weer. Of de harde schijf daarbij ook wordt uitgeschakeld weet ik niet, ik vermoed van niet.

Dus, wat is de volgende stap die ik kan proberen?

Bij voorbaat dank!

Leonardo1958

Gerrit

#4
ik zou dat even controleren vaak aanleiding van problemen bv: u bent een document aan het typen cq bewerken u bent na 1 uur klaar wil opslaan.......
vandaar mijn vraag nav uw klachten dit controleren
u beeldscherm ach doet niets aan uw overige hardware de ecohufterstand kan ook uw usb poorten uitschakelen en nog meer ellende, zet alles uit behalve uw beeldscherm.
de eco stand doet uw hardeschijf dmv herhaaldelijk opstarten en uitzetten enorm slijten besparing .....nee kost geld en data

Leonardo1958

Reinier,

Onder Windows logboeken toepassingen kijk krijg ik 24781 meldingen waaronder een paar foutmeldingen. Zo op het eerste oog niets over Thunderbird.
Onder Windows logboeken systeem krijg ik 46242 meldingen waaronder een paar foutmeldingen. Zo op het eerste oog niet over Thunderbird.
Ik heb onder logboeken systeem eerst gezocht, na een kwartier scrollen was de de knop op de schuifbalk een centimeter gezakt...
Hoe krijg ik hier een screenshot van?............ Dat wordt een klus waar ik een week mee bezig ben om alles in een jpg bestand te koperen...... Is vast niet je bedoeling.  :icon_biggrin1:

De link naar support/mozilla.org leverde niks op.

Groet,

Leonardo1958


Leonardo1958

Hallo Gerrit,
Ik heb het probleem alleen met internet en met thunderbird, alle andere bestanden (van word, excel etc) gaat altijd prima. De problemen die je beschrijft (USB uitgeschakeld, alles uitgeschakeld behalve beeldscherm e.d.) herken ik niet. Bij het aanzetten start er niets opnieuw op, maar gaat alleen het beeldscherm weer aan. Ik denk dus dat ik de door u zo "geprezen" ecohufterstand niet gebruik.
Ik heb uw advies opgevolgd en met ChrystalDiskinfo gekeken of er iets mis is, maar dat is dus niet zo. Wat kan ik verder doen? Zie ook mijn post aan Reinier van 22:56:53.

Met vriendelijke groet,
Leonardo1958

Gerrit

u gaat naar start uitvoeren type cmd  en dan als admin uitvoeren:
achter de knipperende c: typt u het volde commando:
sfc /scannow 
let op de spatie na sfc
uw pc gaat nu uw windows controleren op fouten:
kan enige tijd duren nav de hoeveelheid fouten

Leonardo1958

Hey Gerrit,
Wilt u dat even vertalen naar Windows 8.1? Bij mij zit er geen startbutton.

Mvgr.
Leonardo1958

Leonardo1958

Oh ja, en hoe stel ik in dat ik dat als administrator kan uitvoeren? Dus in Windows 8.1.

Reinier


SMF spam blocked by CleanTalk