Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Diverse problemen tegelijk

Gestart door bosjehout, vrijdag 02 april 2021, 10:34:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosjehout

In W10 incl. Thunderbird en Firefox heb ik tegelijk een aantal problemen:
- Bijlagen bij een firefox-mail zijn niet meer te openen.
- Verzenden en opslaan van bericht is niet meer mogelijk. Er komt dan in het bericht een melding.
- Er komen af en toe berichten van voor mij bekende bedrijven waarvan de inhoud ontbreekt.
- Het maken en opslaan van  .odt, .odg, en .ods-documenten lukt niet meer.
- Ik kan op een site niet via een link naar een document.

Kort voor deze verschijnselen heb ik Bitdefender Antivirus Free geïnstalleerd maar voor alle zekerheid weer verwijderd. Problemen blijven.
Heeft iemand een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn?


Reinier

#1
Het is even belangrijk dat je een screenshot maakt van betreffende meldingen en deze plaatst zodat er gericht naar de oorzaak kan worden gezocht.
Als een screenshot maken niet lukt, schrijf dat de tekst van de melding(en) op en vermeld deze hier.

Waar je mee zou kunnen beginnen is alle extensies van Firefox uit te schakelen en dan de browser herstarten.

Wat betreft de email bijlages: daarvoor gebruik je Thunderbird neem ik aan ? ( Je schrijft nl. Firefox-mail )...
In "Extra, Opties, Bijlagen" kan je aanpassen welk programma hij moet gebruiken voor welke bestandsextenties.

Kijk ook in Windows zelf welke app er standaard wordt gebruikt om bepaalde zaken te openen...
Windows gebruikt bijv. standaard Microsoft Edge om pdf-bestanden te openen, zelf gebruik ik daarvoor Acrobat Reader of PhantomPDF.
Maar dat moet je dan wel zelf als Standaard App invullen.
Hetzelfde geldt voor andere formaten of zelf protocollen als bijv. ":mailto ".

Citeer- Ik kan op een site niet via een link naar een document.
Wil de link niet openen vanuit Thunderbird of vanuit Firefox..?
In geval van Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/hyperlinks-in-berichten-werken-niet
In geval van Firefox:  https://support.mozilla.org/nl/kb/hyperlinks-in-berichten-werken-niet

bosjehout

Hierbij de beelden die ik maakte toen het fout ging.

Ik zal nog wat geadviseerde acties doen en kom dan hierop terug.
Ik gebruik inderdaad Thunderbird. (was een foutje in mijn tekst).
In het Thunderbird menu is er na intoetsen van "extra" geen keuzemogelijkheid "opties" of "bijlagen".
PDF bestanden worden geopend in Adobe reader. Tekst (ODT) in LibreOfficeWriter, Spreadsheets (ODF) in LibreOfficeCalc. Dit werkt al jaren goed dus dan zou het toch nu niet allemaal anders moeten?
Als ik in Firefox een website lees en er staat een link naar een andere website dan wil ik via die link naar die bedoelde website. Er gebeurt echter niets.

Reinier

Het lijkt erop dat zowel LibreOffice als ook Thunderbird tegen een probleem aanlopen wat betreft opslaan.
Hoe is het gesteld met de beschikbare vrije schijfruimte..?

Het niet werken van hyperlinks in Firefox is veelal te wijten aan de instelling Standaard browser in Apps en onderdelen of het http(s) protocol.
Controleer dit dus eerst even.

Pearl

CiteerKort voor deze verschijnselen heb ik Bitdefender Antivirus Free geïnstalleerd
Why? W10 heeft een uitmuntende AV met Defender.

En idd, de schujfruimte, een schijf waar Windows op staat heeft minimaal 20% vrije ruimte nodig.
Kijk met Treesize wat er veel ruimte inneemt indien te weinig.
https://www.jam-software.com/treesize_free

bosjehout

Inmiddels alle extensies van Firefox uitgeschakeld. Dat maakt geen verschil.
Over die "Extra, Opties, Bijlagen", na kiezen van "Extra" dient zich geen "Opties en Bijlagen" aan. Waar zou ik die controle kunnen doen van welk programma er moet worden gekozen voor een bestandsextensie?
Vanaf mijn externe harde schijf heb ik de backup (van voordat problemen begonnen) van Thunderbird
gebruikt. Dat gaf geen verbetering, dus de oude versie weer geäctiveerd.
De vrije ruimtes:  50 van de 110 GB vrij op lokale C-schijf, Windowsdata 789 GB van de 800. Dat lijkt me ruim voldoende.   
Bij je advies over Hyperlinks zeg je "Controleer dit dus even". Kan je me stap voor stap zeggen wat ik daarbij moet doen?

Hoewel ik vrij zeker ben dat dit niet van invloed is laat ik toch maar even weten dat ik een dual boot machine heb (Zorin en W10). In Zorin heb ik geen enkel probleem. Maar ik wil bij voorkeur uitsluitend in W10 werken.

Reinier

#6
Instellingen => Apps en onderdelen => linker menu Standaard Apps aanklikken.
Bij Standaard Apps controleren of de juiste programma's zijn ingesteld zoals Firefox bij Webbrowser en Thunderbird bij email.

Daaronder staan links naar de andere instellingen zoals op de afbeelding is te zien.
Op de afbeeldingen daaronder zie je wat er ingesteld zou moeten zijn bij Apps per bestandstype en per protocol.

Dit geldt dus voor Firefox als webbrowser.
Voor Thunderbird geldt hetzelfde, voor .eml maar ook voor Mailto: , daar moet Thunderbird staan.

Overigens heeft het gebruik van backups in Thunderbird nogal wat voeten in aarde omdat er een profiel wordt opgeslagen in een verborgen map in Appdata ( wat ook een verborgen map is ).
Je kunt Thunderbird in zo'n geval beter verwijderen ( bijv. met Ccleaner ) en opnieuw installeren, dat is de makkelijkste manier.

bosjehout

Goede morgen heren,

Dank voor alle steun. Echter, omdat het probleem mij te lang zonder positieve ontwikkelingen bleef heb ik de PC naar een professional gebracht. Binnen een paar uur heb ik hem weer opgehaald en hij doet het weer perfect. Ik begrijp dat het probleem werd veroorzaakt door één of meer TEMP-bestanden......

Nogmaals dank.

M.v.g. Bosjehout

Reinier

Dat is ook een manier om van het probleem af te komen inderdaad...
Krijg er wel mijn twijfels bij hoelang dit goed blijft werken indien het daadwerkelijk om tijdelijke bestanden in TEMP-mappen ging..
Deze bestanden komen nl. niet uit de lucht vallen dus het kan zijn dat deze in een later stadium toch weer aangemaakt worden en het probleem wederom opduikt.

In elk geval adviseer ik je om Systeemherstel te activeren, en wel zo: https://www.windows-helpdesk.nl/systeemherstel-aanzetten-in-windows-10/
Systeemherstel is in Win 10 nl. standaard uitgeschakeld !
Met Systeemherstel kun je snel terug naar een eerdere situatie...
Succes verder en bedankt voor de terugkoppeling.  :icon_good:

Pearl

CiteerIk begrijp dat het probleem werd veroorzaakt door één of meer TEMP-bestanden......
Dat heb je verkeert begrepen, kon erdoor schijfruimte tekort zijn geweest maar die man die het heeft gerepareerd zal het wel weten.

Laat elke dag een incrementele back-up maken, heb je altijd een werkende up-to-date Windows achter de hand.
http://nl.softoware.org/backup-software/download-qiling-disk-master-free-333178-for-windows.html
Gebruikte eerst Aomei maar die gaf vaak een BSOD, wel een bootable medium maken indien er problemen ontstaan.

bosjehout

Heren,
Voor jullie info, ik heb in SyncBackFree de periodieke backup van het systeem ingesteld.
Dank voor de reacties.

SMF spam blocked by CleanTalk