Waarom is er zo veel vraag naar SQL als ik Excel kan gebruiken?

Gestart door lucas, dinsdag 03 november 2020, 18:04:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucas

Waarom is er zo veel vraag naar SQL als ik Excel kan gebruiken en de helft van het werk kan doen en nooit meer code hoef in te voeren? Ik kan letterlijk een macro schrijven en heb een knop.
Ik heb met enige regelmaat spreadsheets moeten vertalen naar applicaties met een SQL database erachter, simpelweg omdat de code te complex werd en de hoeveelheid data enorm toenam.

Ja, een spreadsheet is ideaal als je kleine hoeveelheid data moet beheren. Enkele honderden records of misschien zelfs een paar duizend lukt prima. Versiebeheer is iets lastiger want als twee gebruikers dezelfde spreadsheet openen en dan wijzigingen gaan aanbrengen dan levert dat wel enige problemen op. En daarnaast moet er toch nog even iemand zijn die de code ervoor schrijft...

Ik kreeg in het verleden te maken met een manager die in Excel allemaal data bijhielden betreffende rentes en munteenheden en dit regelmatig naar een CSV bestand exporteert om in een andere applicatie opgenomen te worden. Maar dat kost enige tijd omdat hij de spreadsheet moest openen, data moest aanpassen en daarna allerlei macros moest gebruiken om vervolgens de CSV naar de ontwikkelaars te kunnen sturen.

Dus werd dit vervangen door een website met SQL Server backend. Nu kon hij heel makkelijk de data nog steeds aanpassen omdat alles nog steeds netjes in een grid stond met uitgebreide opties erbij, maar zodra de nieuwe data nodig was, konden ontwikkelaars deze rechtstreeks uit de database trekken. En dit alles scheelde enorm veel tijd voor iedereen. Temeer ook omdat de Excel sheet met 20 pagina's en soms 44 kolommen en 1.500 rijen gewoon uit zijn voegen was gegroeid.

Verder konden we met de applicatie ook nog meteen de data valideren voor deze werd toegevoegd of gewijzigd.

Maar vooral om het gehele traject sneller te maken. Da's de belangrijkste reden om data te beheren in databases in plaats van spreadsheets. Maar bij kleine hoeveelheden data is het verschil minimaal en kun je kiezen wat het beste past. Maar bij grote projecten schiet je jezelf in je voet met Excel...

SMF spam blocked by CleanTalk