Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Update naar 3080/3070 Advies

Gestart door Lagixy, zondag 04 oktober 2020, 02:19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lagixy

Hallo allemaal, * hoop dat het op de juiste plaats gepost is ! * met de nieuwe consoles opkomst wil ik graag de pc update naar een 3070/3080 en vraag ik graag of dat mogelijk is met myn systeem, ( heb niet veel verstand van upgrade etc van pc's )

dit is het systeem wat ik momenteel heb
Word meeste gebruikt voor Gamen/Streamen

AMD Ryzen 5 2600
AMD radeon RX 5700 XT 8GB
ASRock B450M Pro4-F
Bitfenix Formula 450W
Kingston A2000 SSD 500GB (M.2 2280)
Cooler Master Masterbox NR400
Corsair Vengeance LPX Black 2x 8GB

iedereen alvast bedankt voor het lezen !  :icon_good: Greetz Lagixy

Reinier

Ja, dat kan..
De vraag is echter of je zoveel wilt investeren want dan moet er ook een andere voeding in, en wel een A-merk met 80 Plus certificaat van minimaal 650 Watt...( Bron ).
Iets uit dit overzicht, dit komt nog bovenop de aanschafprijs van de videokaart.

Daarbij zijn er nog diverse stabiliteits-problemen met de drivers van deze nieuwe kaarten.
Mijn advies zou zijn om tenminste 6 maanden te wachten, dan zijn deze kaarten ondertussen ook een stuk goedkoper en voor dat prijsverschil kun je dan waarschijnlijk de nieuwe voeding kopen en zijn de driver-problemen ook opgelost... :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:

Lagixy

bedankt voor je reactie   :BeerChug:

dat ik me PSU moest upgraden dat zat er helaas aan te komen en hier had ik al geld voor apart gezet  :yay: ik heb een budget van 900+ op dit moment om te upgraden  :yay:

Citaat van: Reinier op zondag 04 oktober 2020, 16:00:11
Ja, dat kan..
De vraag is echter of je zoveel wilt investeren want dan moet er ook een andere voeding in, en wel een A-merk met 80 Plus certificaat van minimaal 650 Watt...( Bron ).
Iets uit dit overzicht, dit komt nog bovenop de aanschafprijs van de videokaart.

Daarbij zijn er nog diverse stabiliteits-problemen met de drivers van deze nieuwe kaarten.
Mijn advies zou zijn om tenminste 6 maanden te wachten, dan zijn deze kaarten ondertussen ook een stuk goedkoper en voor dat prijsverschil kun je dan waarschijnlijk de nieuwe voeding kopen en zijn de driver-problemen ook opgelost... :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:


ja daar zeg je iets ! Dat is wel een Goed advies +1
heb ik in iedergeval nog genoeg tijd om uit te gaan zoeken wat ze allemaal bedoelen met de 10 verschillende kaarten als je er 1 wilt bestellen want zie door de bomen het bos niet meer en snap er geen ene K*T van wat ze met die Namen bedoelen

Voorbeeld
EAGLE OC 10G
3080 ICHILL X4

Fijne Zondag Avond nog allemaal  :zwaai:


Reinier

#3
Model Eagle met een kleine Overclock af fabriek en deze heeft 10 Gb Vram.
Type RTX 3080 met een Ichill koeler ( benamingvan de kaart fabrikant, in dit geval van Inno3D ) die 4 fans heeft..

Laat je niet verleiden door allerlei marketing kreten.
Uit div. reviews ( bijv. deze ) blijkt dat de kaarten van MSI vrijwel altijd de stilste zijn wat betreft geluidsproductie van de koeler en heel vaak ook als beste presteren in hun prijscategorie.

Er is ook reeds enige tijd wat commotie over hardware-componenten van de nieuwe RTX 30xx kaarten waarvan gamers o.a. crashes en andere uitval-verschijnselen rapporteerden.
Nvidia heeft daarop volgende verklaring doen uitgaan: https://tweakers.net/nieuws/172722/nvidia-condensatorsamenstelling-rtx-3080-is-geen-indicatie-voor-kwaliteit.html
Verschillende fabrikanten experimenteren met andere spanningen of under-clocks om deze problemen uit te bannen.

Het lijkt er dus op dat er nog genoeg te doen is...
Naar mijn bescheiden mening is het nooit verstandig om met dit soort zaken voorop te lopen als consument:
a) Alles wat nieuw is kost altijd de hoofdprijs, vooral als de voorraad beperkt is zoals in dit geval.
b) de kans is groot dat je driver-problemen ervaart zoals nu blijkt omdat het test-lab nooit alle problemen tegenkomt
c) de duurste modellen altijd als 1e uit komen en de goedkopere later.
Juist bij deze goedkopere kaarten kan wel eens een heel goed alternatief zitten wat voor minder kosten bijna gelijk presteert.
d) er na verloop van tijd steeds meer varianten bij komen zoals de snellere Ti kaarten..

Daarom is het altijd raadzaam om een paar manden de kat uit de boom te kijken en gebruikers van het 1e uur de frustraties van slechte werking te laten verkroppen en hun problemen te melden.
De fabrikant kan dan de maanden na release de drivers verder ( uit )-ontwikkelen zodat jij daarna met plezier aan de slag kunt.

Wat de voeding betreft: zelf ben ik groot fan van Seasonic, door hun fatsoenlijke prijsstelling maar ook uitstekende support van de NL importeur zoals ik zelf heb mogen ervaren.
In alle 3 mijn pc hier in het thuis netwerk zitten Seasonic voedingen van 520 en 620 Watt met Bronze certificaat, al jaren  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk