Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe PC gebouwd. Binnen 1 dag al problemen

Gestart door jamlego, maandag 11 november 2019, 22:12:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rdruten

Je hebt een Ryzen 5 3600 toch? Een processor die 88 graden wordt is foute boel. En 88 graden binnen 10 sec is te extreem.
Dan denk ik toch ergens aan een montagefout.
Deze proceasor heeft een TDP van 65 watt.
Ik heb een 2600 met TDP 65 watt en deze komt onder full
Load met stock koeler niet boven de 60 graden uit.

jamlego

Ja stopcontactdoos ook goed inderdaad.
Kan het echt zijn dat 2 vingerafdrukken op de thermal paste ervoor zorgt dat heel de cpu niet naar behoren werkt?
Heb een ryzen 5 3600 idd.

Gerrit

met randaarde? en het contact is binnen niet verbrand?
neem aan dat u ook nog een verdeelstekker heeft aangesloten.....controleer die ook
u heeft enorm veel fouten dat is echt niet normaal

Rdruten

Citaat van: jamlego op zondag 24 november 2019, 14:51:34
Ja stopcontactdoos ook goed inderdaad.
Kan het echt zijn dat 2 vingerafdrukken op de thermal paste ervoor zorgt dat heel de cpu niet naar behoren werkt?
Heb een ryzen 5 3600 idd.
Nee.
Een koeler die niet goed contact maakt wel. Weinig contact, scheef/losjes.

jamlego

Ja verdeelstekker heb ik. Niks is verbrand.
Ik heb ook een andere forum geopend op een andere website en hoor daar de meeste mensen zeggen dat het aan de koeler ligt, en/of aan de thermal paste.
Dus ik ben van plan om een andere koeler te halen, niet zo duur maar wel beter in ieder geval dan de stock koeler die ik nu heb. Thermal paste zal ik erop smeren (zonder hem per ongeluk aan te raken deze keer :eusa_naughty:)

Wat denken jullie ?

Rdruten

Mijn antwoord staat boven je reactie.
Heb je al een andere koeler geprobeerd? Ben nu wel nieuwsgierig.
Een processor die binnen een halve minuut 80+ graden wordt heeft er alle schijn van dat de koeling niet goed is/zit, verkeerde waardes uitgelezen.

jamlego

Update: Heb een nieuwe cpu koeler gehaald (Cryorig H7), heb thermal paste erbij gekregen.
Heb de nieuwe cpu koeler geinstalleerd (deze keer zonder de thermal paste aan te raken).
Heb van te voren natuurlijk de thermal paste van de cpu verwijderd. Dit heb ik gedaan met alcohol ketonatus 96 %.
Ik heb geprobeerd om isopropanol te kopen. Maar ik verbaasde me echt dat geen een winkel/drogisterij het verkoopt.
Alcohol ketonatus is dan hierbij een iets mindere spul maar goed.

De resultaten zijn helaas niet goed. Na een testje op prime95 valt mijn pc nóg sneller uit. Binnen 3 sec. :(

jamlego

Update 2:
Het lijkt nu toch goed te gaan. opnieuw prime gedaan. en nu staat ie op 65 graden best constant.
Dus het lijkt nu opgelost te zijn!  :yay:

Reinier

Ga eens een uurtje of 2 lekker gamen en kijk hoe het dan is...
Daarbij de opmerking dat een nieuw geplaatste koeler met verse pasta of pad nog niet optimaal koelt, dat kan tot 2 weken duren.
De pasta moet zich eerst goed "zetten" en deels indrogen, pas dan is de situatie optimaal.

Gerrit

snap er niets van als ik cpu burn draai word die van mij nooit meer dan 58 graden en dat na een uur :icon_rolleyes:
en ik heb de 2600 die ook in de hoogste stand 85 watt verstookt ipv wat vermeld word van 65 watt heeft u hem soms overclockt ?

jamlego

Heb hem niet overclockt nee. Ik weet ook niet waarom de temp iets hoger dan normaal is. Maar in ieder geval valt mijn pc niet meer uit, en dat is al een hele last weg :)

Reinier

Dan is de oorzaak blijkbaar toch temperatuur gerelateerd...
Zou in dat geval nog eens naar de airflow in de behuizing kijken, of je kast-ventilatoren wel de juiste kant op draaien of er 1 of 2 fans bij plaatsen..

Vergeet niet dat processor en videokaart vrij dicht op elkaar zitten...het 1 heeft invloed op het ander.
Dat is 1 van de redenen dat ik geen fan ben van mini- of micro ATX moederborden...
Zelf kies ik altijd voor ATX borden, iets groter maar meer ruimte = betere airflow.

SMF spam blocked by CleanTalk