Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Bureaublad 'verdwijnt', taakbalk blijft en pc is niet werkbaar

Gestart door Antoine1987, zaterdag 01 september 2018, 14:49:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Antoine1987

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.

In de afgelopen maanden is het af en toe voorgekomen dat opeens het bureaublad 'verdween'. De achtergrond van het bureaublad was nog steeds zichtbaar, maar er waren geen pictogrammen meer zichtbaar. De taakbalk is nog wel zichtbaar, inclusief de programma's die actief zijn. De actieve programma's kan ik niet zien. Via alt+tab kan ik wel wisselen tussen de verschillende actieve programma's (ik zie ze oplichten op de taakbalk). Als ik op de Windows toets druk is er geen zichtbare reactie. Mijn cursor is ook niet meer zichtbaar. Wel zie ik als ik de muis naar linksonder en klik dat ik de verschillende actieve programma's kan activeren, maar ik zie de cursor nog steeds niet. De startknop kan ik niet activeren met de muis. De oplossing voor dit probleem was steeds de pc uitschakelde via de knop aan de achterzijde van de computerkast. Als ik de pc daarna direct inschakelde kreeg ik direct hetzelfde probleem te zien. Als ik de pc pas na een paar uur inschakelde was het probleem er niet meer.

Gisteren had ik een ander probleem met mijn pc en besloot ik Windows 10 opnieuw te installeren. Dat deed ik met een flash drive. Het installeren verliep prima, maar na een paar uur kreeg ik het probleem zoals hierboven beschreven. Het enige dat wel anders was is dat door de Windows installatie de schaling van het scherm nog op de standaard kleine formaat stond. Op het moment dat het probleem zich voordoet wordt de schaling groter. Dat is het formaat dat op de foto te zien is.

Ik sloot de pc weer af met de knop en probeerde hem opnieuw op te starten. Ik kreeg de opties voor het bootmenu te zien (F2, F11, etc.), toen heel kort het Windows logo en daarna werd alles zwart. De computer hoor ik dan nog wel draaien, maar er is niks meer te zien. Als ik de pc opnieuw afsluit en opstart gaat dat steeds precies hetzelfde. Ik heb nu Windows 10 al drie keer opnieuw geïnstalleerd, maar kreeg steeds hetzelfde probleem: na een paar doet het bureaublad weer vreemd en als ik hem opnieuw opstart kom ik bij het zwarte scherm. Ik heb geprobeerd hem in veilige modus op te starten, maar dat werkte helaas niet. Als ik taakbeheer probeer te starten via CTRL ALT DELETE krijg ik ook een zwart scherm te zien.

Ik denk dat het misschien aan de grafische kaart ligt, dus ik heb geprobeerd de drivers te updaten. Helaas lukt dat niet, omdat het probleem steeds terug keert voordat het downloaden en installeren voltooid is.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Deze pc heb ik in december 2015 gebouwd met de volgende onderdelen:
- Grafische kaart Geforce GTX 970
- Moederbord ASRock B85M Pro4
- be quiet! Pure Power L8 CM 630w voeding
- SSD schijf

Groeten, Anton

Reinier

Wat is het merk & type van die 630 Watt voeding..?
Heb je een SSD of een HDD als OS-drive...?

Het klinkt bijna alsof er tussentijds updates worden geïnstalleerd...ik zou op een andere pc de laatste driver voor de videokaart downloaden en deze op een usbstick zetten en na her-installatie proberen te installeren.
Mijn advies is om Advanced installation te kiezen i.p.v. Express...je krijgt dan een scherm met onderdelen die geïnstalleerd worden.
Daarin zie je o.a. PhysX en Geforce Experience.
Haal alle vinkjes weg m.u.v. het kale stuurprogramma ( basic driver ).

Kijk wat dat oplevert.....

Iets wat je ook kunt doen is Windows opnieuw instellen m.b.v. de installatie-stick die je voor installatie gebruikt.
Dit zijn de herstel-opties van Win 10.

Dan zijn er nog verschillende mogelijkheden om problemen met het beruchte "zwarte scherm" op te lossen.
Meer info daarover in dit artikel.



Antoine1987

Bedankt, ik zal dat gaan proberen.

Ik heb een SSD schijf en de voeding is be quiet! Pure Power L8 CM 630w

Reinier

Als je er de kans voor krijgt na een herstel-poging:
Controleer de firmware-versie van je SSD, mgelijk is er een nieuwe firmware beschikbaar.
Als die er is, even installeren.

Die voeding lijkt me wel in orde, prima en betrouwbaar merk.. :yess:

Antoine1987

Ik heb nu windows opnieuw geïnstalleerd. Daarnaast heb ik ook de VGA kabel verwijdert en vervangen door HDMI.
Nu werkt de pc weer moeiteloos. Ik heb hem nu een nacht probleemloos aan laten staan (ging eerder niet). Alles lijkt weer te werken.

Bedankt voor de adviezen Reinier. Mocht het probleem weer terugkeren, dan laat ik dat weten.

Reinier

Ik heb in mijn systeem zelf een GTX 960 ( ik game nl. niet ) maar ondervond zelf ook wazige problemen met het scherm.
Ik heb daarna DDU gebruikt om het stuurprogramma voor de videokaart volledig te verwijderen en daarna alleen de driver geïnstalleerd zonder de rest van de meuk ( PhysX, Geforce Experience, 3D Vision etc ).
Daarna was voor mij het probleem opgelost, vandaar het eerdere advies om eens alleen de driver te installeren.

Laten we hopen dat jouw probleem opgelost blijft en je voortaan weer normaal gebruik kunt maken van je systeem.
Overigens is de firmware van je SSD wel belangrijk, hiermee heb ik in het verleden ook allerlei vreemde problemen gehad, van BSOD's tot crashes die wezen op een voeding- of geheugenprobleem en daardoor moeilijk te traceren.
Controleer dus zeker op nieuwere firmware, kleine moeite en kan geen kwaad..

Succes, bedankt voor de terugkoppeling en een fijne dag verder.  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk