Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

CPU goed genoeg?

Gestart door nelis1990, zaterdag 03 november 2018, 21:35:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nelis1990

Ik heb een AMD FX (tm) 8350 CPU en een GTX 1060 videokaart maar m'n game hapert nog vaak. Kan het aan m'n processor of RAM geheugen? (8 GB)

lucas

#1
Om welke game gaat het in dit geval ?

Vermeld ook even merk, type en het vermogen ( in Watt ) van je voeding aub.

Download en installeer Speccy https://www.ccleaner.com/speccy en doe dan het volgende:

Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

nelis1990

Call of Duty: Black Ops 4

http://speccy.piriform.com/results/ZAFFXgWD2f7v8MSC8heQYm3


CPU Core voltage 1,278V
3,3V - 3,36V
5V - 4,970V
12V - 12,144V



Reinier

Een overzicht van de systeem-eisen voor die game vindt je hier.
Als je uitgaat van de aanbevolen eisen ( recommended specifications ) zie je dat de processor niet voldoet, getuige ook deze benchmark.
Daaruit blijkt dat de aanbevolen Ryzen R5 1600x bijna 50% beter presteert als jouw huidige FX 8350.
Ook de hoeveelheid werkgeheugen zit daar onder ( 8 i.p.v. 12 Gb ram ).

Dit betekent niet dat de game onspeelbaar is, je moet alleen de settings terug schroeven, dus op medium i.p.v. high of ultra.

Je zult echter, met de nieuwste en toekomstige games, steeds vaker met dit euvel geconfronteerd worden aangezien de systeem-eisen steeds hoger worden.
Wil je top gamen op high of ultra dan zul je een sneller processor, betere videokaart en meer geheugen moeten hebben.
Waar 8 Gb voor veel games nu nog volstaat is 16 Gb over een jaar de norm...


nelis1990

Hoi Reinier,

Bedankt voor je bericht.
Echter, schokt het beeld nog steeds wanneer ik alles op low zet.

Ligt dit dan nog steeds aan mijn CPU?

Reinier

Tja, dat is een beetje koffiedik kijken...
Je videokaart heeft een TDP van 120 Watt, Nvidia adviseert een systeemvoeding van minimaal 400 Watt ( Bron )

De FX 8350 is wel een flinke stroomvreter....de TDP ligt rond de 125 watt maar onder belasting kan het stroomverbruik flink oplopen...
Daarvoor verwijs ik je naar onderstaande reviews:
1) https://www.bit-tech.net/reviews/tech/amd-fx-8350-review/7/
2) https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-fx-8350-processor-review,7.html
3) https://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-reviewed/4

Uit de reviews blijkt dat het stroomverbruik dusdanig kan zijn dat dat, samen met de videokaart, het vermogen van je voeding te boven gaat....
Dat kan tot gevolg hebben dat de kloksnelheid van de processor daalt of andere componenten ( zoals je HDD ) niet naar behoren functioneren.

Jouw voeding is een Antec 450 Watt maar deze heeft geen 80-Plus of betere certificering en beschikt daarnaast over 2  12 Volt rails i.p.v. 1 enkele.
Dat betekent dat het maximale vermogen van de voeding over 2 rails verdeeld wordt..
Voor een game-computer is 1 enkele 12 Volt rail beter en geniet dus de voorkeur.
Als je met deze setup verder wilt zou ik er voor kiezen om een andere, zwaardere voeding te kiezen met minimaal een 80 Plus Bronze certificering, iets uit dit overzicht.

Uit die lijst geniet deze 520 Watt Seasonic mijn voorkeur ( zit ook in mijn pc met een Core i7 6700K en een GTX 960 videokaart ).

Wat ik je verder nog kan adviseren is alle Nvidia software van de pc te verwijderen m.b.v. DDU als de pc in "Veilige Modus" draait.

Herstart daarna de pc, download de meest recente driver voor je videokaart bij Nvidia en kies tijdens de setup voor "Aangepaste / Advanced Installatie" en niet voor "Express Installatie".
Je krijgt dan een scherm met installatie-onderdelen.
Haal alle vinkjes weg behalve bij de driver / stuurprogramma.

Dus geen PhysiX, 3D Vision of Geforce Experience, allemaal meuk waar je niks aan hebt maar mogelijk problemen oplevert.

Na installatie pc herstarten en kijk hoe het dan gaat..?



Michiel

#6
Citaat van: nelis1990 op maandag 05 november 2018, 08:41:35

Ligt dit dan nog steeds aan mijn CPU?

Zet gewoon even taakbeheer open terwijl je gamed, in het 'prestaties' tabje kan je dan perfect zien hoeveel CPU kracht er gebruikt wordt.
even rechtsklikken op de grafiek en alle logische kernen laten tonen en dan kan je makkelijk zien of er cpu kernen op 100% staan wanneer je je game hebt openstaan.
Is dat het geval, dan is je CPU inderdaad ondermaats. (ik vermoed ook wel zo iets, tegenwoordig zijn de games al geschreven voor 4 cores, maar die verwachten een vrij hoge snelheid per core. De FX is helaas al even achterhaald voor de nieuwere games.)

Voordeel van de FX is dat het een black edition betreft, dus dat je eventueel nog wel wat winst kan halen uit een overclock mits goede CPU koeling.

De GTX1060 is in ieder geval sterk genoeg voor 1080p gaming.

edit: CoD Black Ops 4 is niet echt een zware game voor die hardware.. dat zou wel moeten werken. probeer Reinier zijn post even ivm drivers.

nelis1990

Ja, dan heb ik toch wel een nieuwe PC nodig gok ik..

Mijn moederbord is al best oud en wil overstappen naar een Intel processor.
Kunnen jullie mij misschien helpen met een goed moederbord zoeken? Ik heb niet echt verstand van waar ik op moet letten. Ik weet dat ik voor de Intel Core i7-7700K CPU wil gaan en dus een 1151 socket moederbord nodig heb. Maar ik zie moederborden van 50/60 euro maar ook van 120/140 euro...
Is het prijsverschil echt alleen het uiterlijk, zoals lichtjes etc of echt ook qua performance?


Reinier

#8
Als je niet van plan bent de processor te gaan "overklokken" ( waarvoor je een betere koeling van de processor, luchtstroom in je behuizing en iets zwaardere voeding nodig hebt ),
dan heb je in principe ook geen moederbord met de duurste chipset nodig.
De Intel Core ix K series zijn geschikt voor "overklokken" maar ook op een moederbord met chipset die daar niet voor geschikt is, uitstekend bruikbaar omdat de K-processors van zichzelf al een hogere basis kloksnelheid hebben als de niet K-processors.
Overigens is "Overklokken" riskant als je niet weet waar je mee bezig bent en leidt het tot snellere en meer slijtage van je hardware !

Prijsverschillen in moederborden worden veelal veroorzaakt door:

       
  • merk ( fabrikant ) van het moederbord
  • chipset ( bepalend voor de "features" van het bord zoals hoeveelheid en types usb-poorten, single of dual BIOS etc ).
  • AMD of Intel-processor ( licenties etc )
  • A of B-merk

Persoonlijk maak ik altijd een keuze uit moederborden van Asus, Gigabyte of ASRock ( in deze volgorde ) en dat is wat ik anderen ook adviseer.
Dit zijn ook vaak de duurdere keuzes als je op chipset en "features" gaat vergelijken met merken als bijv. MSI maar MSI wil ik niet.
In het forum kom ik vaak problemen tegen van systemen met dat merk moederbord maar zie ook dat er voor veel MSI moederborden erg veel BIOS-updates uitkomen.
Dat is voor mij een teken dat zo'n bord niet goed is uit-ontwikkeld, de meeste gebruikers controleren na aankoop nooit of er een nieuwere BIOS beschikbaar is èn het feit dat een BIOS updaten altijd een zeker risico met zich mee brengt, hoe klein ook.
Een BIOS-flash die mislukt leidt in de meeste gevallen tot een moederbord wat niet meer werkt, zeker in geval van een bord met een enkele ( single ) BIOS-chip.

Daarnaast is een moederbord uiteraard DE basis voor een goed en stabiel werkend systeem ( naast een A-merk voeding ) en daarom een cruciaal onderdeel.
Mijn advies en mening is dat je daarop niet moet bezuinigen.

Je moet als 1e in kaart brengen welk type aansluitingen je nodig hebt of denkt te gaan gebruiken, en welk type.
Denk aan usb-poorten => 4x usb 2, 4x usb3, 1x usb-c, 1x usb 3.1 gen 1 etc.
Noteer dat....
Vervolgens ga je kijken wat het moederbord nog meer moet bieden zoals 1, 2 of 3  PCI-e 16x sloten e.d.
Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je bijv. geen dure Z390 chipset nodig hebt maar kunt volstaan met een B360, dat scheelt maar zo een paar tientjes.

Aangezien je voor een Core i7 7700K wilt gaan ( vorige generatie Core i serie ) hoeft het moederbord geen ondersteuning te hebben voor de 8e generatie Core i...
Beide zijn nl. wel socket 1151 maar de 8e gen Core i werkt lang niet op alle socket 1151 moederborden.
De vraag is of je een nieuw systeem moet willen met verouderde onderdelen zoals deze processor. :icon_rolleyes:

Natuurlijk heb ik makkelijk praten maar het draait uiteindelijk allemaal om geld en is je budget de leidraad, je wilt de best presterende hardware voor je geld.
Daarbij speelt ook de verwachte levensduur / gebruiksduur een rol.
Een handig beginpunt daarbij is de Tweakers Best Buy guide.
Je kunt de onderdelen uiteraard naar gelang aanpassen waardoor ook de eindprijs veranderd.

As je een budget opgeeft voor je nieuwe systeem willen we wel eens voor je kijken wat er haalbaar is wat betreft hardware.
Dan ook even vermelden wat je nog meer met de pc wilt gaan doen ( denk aan 3d ontwerpen, foto- of videobewerking etc ) of welke games je er specifiek mee wilt kunnen spelen op minimaal medium instellingen..?




nelis1990

Bedankt voor de uitleg.
Een maatje van mij heeft de i7-7700K CPU en is er erg tevreden over.

Ik speel vooral games op de PC en doe verder niks met 3D ontwerpen etc. Ik speel Destiny 2, altijd alle Call of Duty games en Battlefield.
Voor een nieuw moederbord, geheugen en CPU had ik zelf onderstaande setup in gedachten:

Moederbord: (twijfel tussen deze 2)

https://www.alternate.nl/GIGABYTE/GA-H110-D3A-socket-1151-moederbord/html/product/1357065?lk=17219
of
https://www.alternate.nl/MSI/H110M-ECO-socket-1151-moederbord/html/product/1241709?lk=17219

CPU:
https://www.alternate.nl/Intel(R)/Core-i7-7700K-4-2-GHz-(4-5-GHz-Turbo-Boost)-socket-1151-processor/html/product/1305350?event=search

RAM:
https://www.alternate.nl/Corsair/16-GB-DDR4-2666-Kit-werkgeheugen/html/product/1216665?lk=13472

Verder heb ik nog een voeding van 450W van Antec.


Mijn budget is toch wel tussen de 600-700 euro.
Is bovenstaande een goede setup denk je? Zo niet, hebben jullie tips door het bedrag tussen de 600-700 euro?





seogoeroe

Hoi,

Mijn eigen ervaring heeft me geleerd dat AMD fx serie niet ideaal is om te gamen.
De nieuwe generatie AMD cpu's zijn daarentegen top!
Bij mij zit er een Intel I7-7700K in en daar kan ik nooit over klagen.
In samenwerking met mijn Titan X GPu is het een bom!

Reinier

#11
Ben van beide geen voorstander en dit is waarom:

* Dat ECO-bord is van MSI dus die valt voor mij op basis van fabrikant direct al af, maar ook omdat het een micro-ATX bordje betreft.
Te klein naar mijn zin en meer temperatuurs-invloeden omdat alles zo dicht op elkaar zit.
Je zult daar met de luchtstroom ( koeling ) rekening mee moeten houden.
Sterke warmte-wisselingen zijn 1 van de meest invloedrijke dingen als het gaat om "veroudering" van electronische componenten ( soldeerverbindingen, waarden van weerstanden, condensatoren etc ).
Zelf kies ik altijd voor een normaal ATX bord.

* Beide borden hebben maar 2 geheugen-sloten.

Als je optimale prestaties uit je processor en geheugen wilt halen moet je een dual-channel geheugenopstelling gebruiken, d.w.z. minimaal 2 geheugenbanken bezetten.
Daardoor heeft het systeem de beschikking over de dubbele geheugen bandbreedte wat beter is voor de prestaties dan met 1 enkele ram-module ( single channel )
Je kiest voor 16 Gb ram, set van 2 dus dat is in orde.
Maar dan heb je wel beide geheugensloten bezet en zit je vast als je het geheugen wilt uitbreiden.
Je zult dan beide ram-modules moeten vervangen i.p.v. dat je er nog 2 bij kunt steken....
Ik kies dan zelf dus altijd voor een bord met 4 geheugensloten.

Mijn keuze zou bijv. dit Asus bord kunnen zijn.
Dat heeft ook 2 M2 sloten voor SSD's en met een M2 SSD waar Windows op draait is het systeem razend snel, veel sneller als met een normale HDD maar ook sneller als met een SATA SSD.

Die voeding moet je ook afscheid van nemen...ik heb je al eerder een link gegeven naar een Seasonic-voeding een paar berichten geleden...
Je blijft met die Antec met het punt zitten dat deze niet zijn volledige vermogen kan leveren op 1 enkele 12V rail.

Met jouw budget gaat dat niet makkelijk worden........
Ik reken voor het gemak de gemiddelde prijzen:

Processor Core i7 700K => € 380
Processor-koeler ( niet meegeleverd bij processor ) => € 40
Geheugen 16 Gb kit van 2x 8 Gb => € 138
Moederbord => € 100
Voeding => € 65
Dat resulteert in een totaalbedrag van € 723  maar de prijzen veranderen bijna dagelijks en per leverancier.
Ga uit van € 750, dan zit je redelijk safe.

Maar in dit geval moet je dus je huidige kast, videokaart en event. dvdrom her-gebruiken. :icon_good:

Gerrit

de 8350 voldoet prima bij mij maar zoals eerder aangegeven heb ik een echte voeding van 120euro en 650 watt en de 750ti kaart met 75 watt tdp de 8350 kan  de 200watt makkelijk overschrijden.
daarom nu weer een luchtkoeler de waterkoeler kreeg hem niet koel en moest op volle kracht draaien. de luchtkoeler doet het prima verder heb ik 6 120mm koelers en 2 80 mm koelers.
en nog kan het gaan laggen bij mijn civ spellen wat zuigt aan de cpu.
uitleg laggen is kwestie van warmte hij gaat op een lagere frequentie draaien (koel en stil ) in de bios en je systeem traag :icon_help1:

SMF spam blocked by CleanTalk