Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardeschijf constant geluid

Gestart door DrakenComputer, vrijdag 02 november 2018, 09:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrakenComputer

Mijn harde schijf maakt sinds kort constant, al 2 maanden ofzo,  zoemend geluid, al vanaf het opstarten van de pc. En soms houdt hij op voor paar minuten om daarna weer te gaan zoemen

Programma's die ik open heb staan is alleen het internet Mozilla. Harde schijf WD merk is 2e/ data schijf. SSD is de eerste en daar staat Win10 op

Heb dit pc al 2 jaartje denk ik

Reinier

Download en installeer CrystalDiskInfo en start het op.
Maak ma analyse een screenshot van het scherm en plaats die als bijlage.
Dat zou er zo uit moeten zien:

DrakenComputer

Hallo, de bijlage is bijgevoegd.

Ziet het er goed uit?

Michiel

toon eens even de rest van de kenmerken.

Je hebt al 140 heringedeelde sectoren, afhankelijk of er nog 'pending' sectoren zijn, dan is de schijf aan het sterven.
Die 140 is al vrij hoog, maar kan geen kwaad als het verder stabiel blijft.

DrakenComputer

Hallo

Oh dat heb ik nietgezien,

Ik heb nieuwe gemaakt en als bijlage toegevoegd

Reinier

Kan resonantie zijn, dat is te verhelpen door de schijf vast te zetten met rubbertjes tussen de schroeven en de bracket waar de schijf in vast zit.
Het kan echter ook het lager van de motor zijn, in dat geval zal het in de nabije toekomst waarschijnlijk erger worden tot het punt dat het lager de geest geeft.
Dan ben je al je data kwijt en kan de schijf in de kliko dus hou het in de gaten hoe het zich ontwikkelt..

DrakenComputer

oke dan ga ik het even uitzoeken, bedankt

DrakenComputer

Ik weet eigenlijk niet waar en hoe ik hierop moet letten? Elke dag de crystalinfo uitvoeren en hier op de forum delen?

John

Nee hoor, alleen als je veranderingen aan je systeem ondervindt, dus hou het gewoon goed in de gaten :icon_eek1: :icon_biggrin1: :icon_good: :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

#9
Let op of het geluid veranderd wat betreft volume of dat er een krakend, knarsend of ratelend geluid bij komt, dan is het vaak foute boel..

DrakenComputer

Oke ik zal erop letten, wat de waarden betreft, ik weet niet waar ik moet op letten en welke nummers goed zijn.

Hij is nu nog steeds aan het hard zoemen, net een soort van touw geluid wanneer je die heel hard in het rond zwaait

DrakenComputer

Ik doe hem maar even uit voor nu, morgen ga ik even van binnen kijken hoe de harde schijf erin zit

Michiel

schijf is OK, zat even verkeerd te kijken.

Lijkt eerder de fan te zijn..

Veng

Grote kans dat het toch de HDD motor is. Ik zou in elk geval zorgen voor een goede back-up van de data op die schijf want dat het geluid min of meer plotseling ontstaan is is geen goed teken. Mechanica die plotseling vreemde geluiden gaat maken......
En als het een fan is is het net zo goed een teken van einde levensduur.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

DrakenComputer

Het is de harde schijf :(. Ik heb de zijkant van de computerdoos opengemaakt en aan de harde schijf gevoeld en je voelt het ook dat hij BBBBZZZZZZ doet. Ik zie dat er rubbers in zit tussen de bracket en de harde schijf dus retonatie is het niet

Hoe kan ik alvast een backup maken en vervangen door een andere schijf?

Op de ssd heb ik WIN10 en harde schijf de documenten etc etc. Kan ik de harde schijf ook vervangen door een ssd? Ik bedoel ik heb eigenlijk al een dus lijkt me dat het niet mogelijk is?


SMF spam blocked by CleanTalk