Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Probleem terugvinden bestanden op tot ext. schijf omgebouwde HDD (na crash)

Gestart door fr1076, zaterdag 23 juni 2018, 17:41:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fr1076

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus nog even zoeken, maar ik heb het volgende probleem:

Mijn oude PC (nog met Windows XP) is uiteindelijk toch gesneuveld. Bij de pc-shop nog getest met een andere voeding maar een rookwolkje gaf het eindsignaal...
De harde schijf was al wel verwijderd en deze is nu opgemaakt tot een externe harde schijf.
Ik heb een andere PC gekocht met Windows 10. Deze doet het prima en ik heb de externe harde schijf (dus mijn oude harde schijf) er op aangesloten.
Veel bestanden kan ik terugvinden, heb veel foto's, muziek en beeld kunnen kopiëren en ook wat tekstbestandjes.
Maar ik had ook veel administratie en Pdf's van instanties Deze had ik in mappen op het bureaublad van XP staan. Deze kan ik nergens meer vinden.
Heeft iemand een idee waarom ik zoveel kan herleiden, maar enkele zaken niet?
Heeft dit met een conflict tussen XP en Windows 10 te maken? Of met instellingen (bijvoorbeeld betreffende gebruikersrechten of iets?).
Ik waardeer alle hulp en jullie reacties! 
Alvast bedankt!

Frenk

Reinier

Die bestanden moeten er gewoon nog zijn, waarschijnlijk onder Gebruikers => jouw naam => Desktop..
Daar zou in elk geval minimaal de link moeten staan naar die bestanden, als je daar de eigenschappen van bekijkt zie je het volledige pad naar het bestand.

Hans

Die zouden in je Windowsmap op je oude schijf moeten staan Gebruikers/openbaar/ desktop, als je de naam van de bestanden nog weet kan je ook windows zelf daar op laten zoeken.

fr1076

Bedankt voor jullie reacties.

Een kleine update: ik heb de bestanden die op het bureaublad stonden inmiddels teruggevonden! Probleem was dat ik ze niet kon openen ivm gebruikersrechten en daarom kon ik ze niet vinden.
Inmiddels heb ik ook uitgevogeld hoe ik die rechten naar mijn nieuwe PC haal.
Enige probleem nu nog is de hoeveelheid. Het lukt me in Windows 10 alleen om rechten aan te passen per map en vervolgens per bestand. Gezien het aantal bestandjes is dat een behoorlijk tijdrovend klusje...
Dus mocht iemand een trucje hebben om voor meerdere mappen/bestanden tegelijkertijd deze rechten aan te passen dan hoor ik dat tenslotte nog heel graag!   :)

Alvast bedankt weer!

Reinier

Volg de aanwijzingen in de handleiding in de bijlage hieronder.
Pas deze aanwijzingen toe op de totale schijf van de XP-computer, daarmee verander je dus de toegangsrechten van alle bestanden op de schijf in 1 keer.
Het gaat hier met name om het toevoegen van een gebruiker met de naam "Iedereen" met volledige rechten / beheer.
Daarmee zou jouw probleem opgelost moeten zijn... :icon_good:

fr1076

Bedankt hiervoor.
Maar het lukt me helaas niet...

Hoe kan ik deze wijziging doorvoeren voor de oude schijf (met XP)?
Ik kom er alleen maar via het configuratiescherm van Windows 10 en dan werkt het niet (?) ...

Reinier

Je moet wel als Administrator ingelogd zijn...
Hier werkt het probleemloos, heb deze handleiding nl. zelf gemaakt...

Klik Start => In het zoekveld type je "computer", klik bovenin op "computer", deze opent.
Daarna re-muisknop op de XP-schijf en dan "eigenschappen" , daarna handleiding volgen.

fr1076

Het lukt me echt niet...
Maar ik heb een andere manier gevonden. Iets tijdrovender, maar het werkt.
Ik kan per map via eigenschappen-beveiligen mij als administrator toevoegen en vervolgens op 2 plaatsen aanvinken dat het gaat om de map en daarna om alle bestanden in de map en submappen.

Weet niet of dit de eigenlijke weg is, maar het werkt goed!

Maar desondanks bedankt voor alle geboden hulp!


Reinier

Citeermij als administrator toevoegen
Dab ben je dus niet als Administrator ingelogd en heb je dus niet voldoende rechten...
Maar goed, als jouw manier werkt is het ook goed toch, uiteindelijk gaat het om het resultaat.
Fijne avond en succes verder  :icon_good:

fr1076

Helemaal mee eens! Het is allemaal gelukt.
Ik heb al mijn bestanden kunnen overzetten naar mijn nieuwe PC. Ben erg blij!

Bedankt voor alle reacties en hulp.
Dit topic mag worden afgesloten.

Groeten!

Reinier


SMF spam blocked by CleanTalk