Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Windows 10

Gestart door Willem66, zaterdag 02 maart 2019, 18:56:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem66

Ik heb een desktop met windows 10 (oudje)en die is zeer traag geworden door waarschijnlijk alle updates??
Zelf dacht ik om terug te gaan naar 8.1 of iemand een andere optie.
Zo ja,wat en hoe?
Ben een beetje een leek op dit gebied.

lucas

Op wat voor computer configuratie draait Windows10 eigenlijk?

Willem66


Gerrit

mag ik iets verklappen........elk vorig windows is een stuk trager dan 10 :icon_good:
u zou eens in taakbeheer kunnen kijken waarom hij zo traag is en welk programma veel gebruikt.......vaak heel vaak bagger bijna altijd eigenlijk.
als ik op een 14 jaar oude laptop windows draait een neo processor dan lijkt mij dat elke desktop processor zonder enige moeite het ook draait.
vandaar mijn conclusie dat er meer aan de hand is dan een besturingssyteem

Reinier

De C-schijf moet minimaal 10 tot 20% van de totale schijfgrootte aan vrije ruimte hebben.
Is dat minder dan wordt Windows aanzienlijk trager.

Je zou ook eens Schijfopruiming kunnen draaien.....

En inderdaad, elke Windows-versie vóór Win 10 is trager...zoals Gerrit reeds opmerkte.
Je kunt ook overwegen om een schone installatie te doen, dan is het weer supersnel.

Willem66

Ok,maar ik wil terug naar windows 8.1 of zo.

Gerrit

zal niet gaan vrees ik word niet meer ondersteund dus u kan er dan niets mee.......ook gevaarlijk is zo lek als een mandje.....
in uw geval zou ik eens gaan informeren over linux bv mint of unbuntu beide "veilig" en leuk om er eens mee te spelen u zal zich verbazen over de mogelijkheden.
u kunt ook opstarten van bv een usb stick zonder te installeren "on the fly" kunt bekijken of het wat is......verandering van spijs doet eten :ohyeah: :ohyeah: :ohyeah:

Willem66

Dank voor de tips,maar zie door de bomen nu het bos niet meer.
Dus wat kan ik het beste doen op een eenvoudige manier??

Gerrit


Reinier

#9
Wat je kunt doen is:
a) Schijfopruiming uitvoeren
b) Windows opnieuw installeren
c) je HDD vervangen door een SSD, daarmee wordt de pc minstens 6x sneller als op het moment dat hij nieuw uit de fabriek kwam ( met opstarten en starten van programma's ).
d) Crystal disc info installeren en starten, maak een screenshot van het resultaat en plaats dat hier.
Dat zou er zo uit moeten zien:


Als je eens vertelt hoe groot schijf C  is en hoeveel "vrije ruimte" er nog beschikbaar is..?

Uiteraard kun je terug naar Win 8 of 8.1 maar zoals Gerrit al aangaf: je bereikt er niets mee.

Win 8.1 is zo wie zo minimaal 8 - 10 % trager dan Win 10, dus daar haal je geen voordeel uit.
Win 8.1 heeft ook meer veiligheids-lekken als Win 10 dus het is ook niet veiliger.

Dan is het nog maar de vraag of Win 8.1 nog wil activeren omdat de productcode waarschijnlijk ongeldig is geworden door de installatie van Win 10.
Als dat het geval is krijg je met irritante activatie-schermpjes te maken en worden bepaalde functies uitgeschakeld zoals het instellen van een bureaublad achtergrond,
bureaublad icoontjes kun je niet aanpassen etc.

De keuze wat he wilt / doet is geheel aan jezelf, van ons krijg je alleen een welgemeend advies.... :yess:

Willem66

Dank je,,maar het enigste wat mij nog wel lukt is windows eropnieuw opzetten,al dat andere gaat mij echt boven de pet!!

Reinier

Dan is de keuze dus vrij makkelijk en beperkt: Win 10 opnieuw installeren.
Zet vóór je daar aan begint je Documenten, Afbeeldingen en andere zaken die bewaard moeten blijven op een ext. HDD of usbstick.

Je kunt ook kiezen om je pc "opnieuw in te stellen".
Wat dat is en wat dat doet lees je hier.

Opnieuw instellen of opnieuw installeren wordt door Microsoft hier uitgelegd. :icon_good:

Willem66

Reinier en anderen,bedankt voor de hulp maar weer👍🏻👍🏻

Reinier

Graag gedaan en succes met je uiteindelijke beslissing  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk