Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuw AMD- of Intel systeem; advies gevraagd

Gestart door FGH, maandag 30 november 2020, 16:00:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FGH

Ik moet voor mijn nicht een nieuw systeem samenstellen voor een bepaald budget (rond de € 1000,-). De PC wordt gebruikt voor werk, video`s renderen en gaming voor de kids (niet de allerlaatste games in de hoogste settings). Nu heb ik een AMD en een Intel systeem samengesteld; graag jullie mening en advies.

AMD

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed          
Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi          
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB    
Antec P5                   
be quiet! Pure Rock Slim                
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS          
Corsair TX550M V2                
WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)       
                  
Intel
Intel Core i5-10400F Boxed             
Asus TUF Gaming B460M-PLUS (WI-FI)       
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB    
Antec P5                   
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS         
Corsair TX550M V2                
WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)       
- Alleen misschien nog een andere processorkoeler???


Reinier

Je bent bij het Intel systeem de processor-koeler vergeten...of wil je een straaljager in je systeem..?  :ohyeah: :ohyeah:

Ik zou voor het AMD systeem gaan want dat presteert beter op gebied van renderen en gamen.
Wel zou ik voor een B550 moederbord kiezen en niet voor een B450 ( en zeker geen MSI ).

Vraag is ook of je wel een bord met WiFi nodig hebt..?
WiFi heeft over het algemeen een hoge(re) lag dan een vaste kabel-verbinding ( desnoods via Powerline adapters )
WiFi is voor gamen niet aan te raden...
Verder weinig op aan te merken..  :icon_good:

Gerrit

ik zou de 450 bordjes mijden als de pest of corona of u wilt een kachel
de vrm's worden veel te heet 4.2 is voor de nieuwe cpu's gewoon te weinig loopt een enorme stroom door

FGH

Op dit moment is Wifi op het moederbord een must.
Wat is een goed B550 moederbord wat past bij de Ryzen CPU en niet te duur is? Ik koop alles bij Azerty.

Reinier

#4
Zou deze Gigabyte kiezen:
https://azerty.nl/product/gigabyte/4383012/b550-aorus-elite-v2-moederbord-atx-socket-am4
Bord heeft alleen geen onboard WiFi.

Deze hebben dat wel maar de meerprijs is ronduit belachelijk...
https://azerty.nl/category/componenten/moederborden/Amd_moederborden/socket_am4#!sorting=15&limit=30&view=grid&moederbordchipset=AMD_B550&Wifi_ingebouwd=Ja

Aangezien een losse usb WiFi adapter rond de € 20 kost en een PCI-e WiFi kaart tussen de € 17- 50 en daarnaast een externe adapter meestal een beter signaal oplevert als een ingebouwde zou ik voor een bord zonder WiFi onboard kiezen, of de onboard WiFi moet een externe antenne hebben.
https://azerty.nl/category/componenten/moederborden/Amd_moederborden/socket_am4#!sorting=15&limit=30&view=grid&moederbordchipset=AMD_B550&Wifi_ingebouwd=Ja

Maar dan nog ben je afhankelijk van de positie en als deze antenne bij het I/O shield is geplaatst heb je door de metalen behuizing alsnog een blindspot van het WiFi signaal.
Wellicht is een set Powerline adapters een betere keuze.

FGH

Ik heb op Youtube video`s gezien waar er een aparte tp-link kaart in de pc wordt gezet voor wifi. Is dat een betere optie dan onboard wifi?

Reinier

#6
Dan heb je het over zoiets: https://azerty.nl/product/tp-link/4045731/archer-tx3000e-netwerkadapter-pcie
Dat is inderdaad een optie.
Voordeel van deze is de verplaatsbare antenne waardoor je enige ruimte hebt om het beste signaal te zoeken.
De lengte van de antenne-kabel is echter maar 1 mtr. en dus is de speelruimte vrij beperkt.
Ding kost wel € 50 ( excl. verzendkosten )....

Zelf zou ik eerder kiezen voor iets als dit: https://azerty.nl/product/devolo/3653983/magic-1-lan-starter-kit-bridge
Iets duurder, dat wel maar stabieler en vrijwel zeker sneller met lagere lag.

FGH

Ik heb zelf een tp-link wpa 4220 kit, maar waar ik eerst wel gewoon wifi had op de slaapkamer, is dat nu niet meer het geval.

Reinier

Dan druk je er toch een netwerkkabel in, of mis ik iets..?  :icon_rolleyes:

FGH

Heb ik ook al geprobeerd, maar het hielp niets. Maar dat is mijn probleem en heeft eigenlijk niets te maken met het bovenstaande.
Misschien een sterkere tp-link of een mesh systeem

Reinier

In sommige gevallen kunnen problemen ontstaan indien de adapters op verschillende groepen of fases worden gebruikt of als er moderne installatie-automaten met aardlekschakelaars
als zekering worden gebruikt.
Daar is overigens wel een oplossing voor, met name als het gaat om 3 fasen ( 380 V )in een woning of bedrijfspand zodat het signaal van de adapter over alle fasen beschikbaar is.

Wellicht is opnieuw koppelen / installeren een oplossing...?
Zelf heb ik een setje van Devolo ( zonder WiFi ) voor de tv op de slaapkamer, dat werkt top maar die tv heb ik een jaar of 3 geleden in de ban gedaan..... :icon_biggrin1:

Gerrit

bij tp link kun je via deze app alles vanaf de smartphone instellen ook de fouten zien :icon_good: heb hem zelf ook

FGH

OK, bedankt voor de tip met betrekking tot de app. Zal er eens naar kijken.

Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid het systeem wat ik ga bouwen:

Intel Core i5-10400F Boxed                   
Asus TUF Gaming B460M-PLUS (WI-FI)          
MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB                
Seagate Barracuda ST4000DM004 4TB            
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS               
Cooler Master NR600                     
Corsair TX550M V2                            
WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

Reinier

Ik voorzie geen problemen, zou prima moeten werken... :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk