Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Handleidng van W7 naar W10

Gestart door Nol, zondag 19 januari 2020, 19:54:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Ik wil (moet) upgraden van W7 naar W10 want 7 is inmiddels gestopt met ondersteuning nu is de vraag wat de beste handeling is om dat te doen.
Is het verstandig om eerst een windows image backup te maken op een externe HDD voor het geval dat het fout gaat en ik terug moet ?
Wat moet ik safe stellen ?
Hoe groot moet de vrije ruimte zijn waar 10 op komt te staan ? Ik heb de eerste HDD gesplitst naar 2 schijven, de eerste waar nu 7 op staat is 150Gb en de 2e met data er op is 1.850Gb
W7 is legaal en ik heb met het kleine progje de productkey de keys van IE en W7 en Office 2003 opgeslagen
Wat is jullie advies hoe ik het beste 10 er op kan zetten ?
Kan (moet) ik de handleiding van Hans volgens zijn topic uitvoeren om geen problemen te krijgen met de activatie etc ?
Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen

Reinier

Als je op zeker wilt spelen maak je een complete schijfimage ( dus incl. bootsector ) van je huidige Win7 installatie.
Deze image schrijf je weg op een ext. HDD.

Vervolgens volg je de handleiding van Hans om het installatie-medium van jouw keuze te maken, een usb-stick of dvd.
Dan start je vervolgens de pc op en druk op F8 ( of een andere F-toets, dat is moederbord afhankelijk ) om het opstart-menu te tonen.
Kies de stick of dvd als opstartstation en de installatie begint.

Als je nog steeds gebruik wilt maken van de gratis upgrade, moet je tijdens de installatie voor upgrade kiezen.
Echter je Win7 moet dan wel echt up-to-date zijn, dus met alle updates geïnstalleerd, anders krijg je een foutmelding tijden de installatie.
Het grote voordeel van een upgrade is dat vrijwel alle programma's gewoon blijven werken en een upgrade meestal ( dus niet altijd ) probleemloos verloopt.

Mocht het onverhoopt toch problemen opleveren, kun je achteraf gewoon de gemaakte schijfimage terug zetten voor een volledig werkende Win7 installatie.

Het beste is en blijft een schone installatie van Win 10 maar daarvoor heb je dan een cd-key ( licentie ) nodig die je online kunt kopen voor rond de € 20.
Als je een upgrade doet wordt de Win7 key omgezet in een Win 10 key dus dan is dat niet nodig.
Is Win 10 na de upgrade eenmaal geactiveerd, kun je alsnog, zonder key, een nieuwe, schone installatie uitvoeren, de Win 10 key wordt op de servers van Microsoft opgeslagen en activatie gebeurd dan automatisch als er een werkende internetverbinding is.

Enige punt van zorg is wel dat Office 2003...dat is al zo oud dat ik niet weet of dat problemen gaat geven of niet.
Maar ook daarvoor geldt:  een licentie voor Office 2019 koop je online ook voor rond de € 20.
Succes ermee  :icon_good:


Nol

Het is gelukt en de eerste kennismaking is goed.
Office 2003 werkt ook goed.
Bedankt

Reinier

Fijn dat alles goed gegaan is  :yay: :yay:
Mocht je onverhoopt toch tegen een probleem aan lopen dan kun je dat in een nieuw topic plaatsen.
Succes  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk