Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

welk moederbord kopen?

Gestart door rgeuskens, dinsdag 14 augustus 2018, 18:54:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rgeuskens

Ik wil overstappen van Intel naar AMD, maar heb maar heel weinig ervaaring met AMD. Ik wil een Ryzen 7 1700X kopen, maar weet nooit echt goed wat voor een moederbord ik moet kopen, omdat de ene zegt dat moederbord 1 goed is, maar de andere zweert dat je die niet moet kopen, maar juist moederbord 2. Ik wil een moederbord waarmee je kan overclocken, niet te duur is en waar genoeg ramsloten op zitten. buitenkant maakt niet heel veel uit. het liefste wil ik geen Mini, maar het is niet het einde van de wereld. mijn budget is maximaal 115 euro.

Alvast bedankt!
Roy

Reinier

Je kunt beter even doorsparen want je kiest nu een "oude" processor, nl. de 1e generatie Ryzen...
De "nieuwe" is nl. de 2700, die is wel ietsje duurder maar ook een stuk sneller en zuiniger...
Investeren in verouderde hardware is niet slim...

rgeuskens

welk moederbord moet daarbij? ik wil wel een beetje overclocken, maar niet al te veel.

Reinier

#3
Ik zou, afgaande op je budget, voor 1 van deze 2 borden kiezen.

Het ASRock bord heeft een iets modernere chipset met wat meer opties maar kost € 116.
Dit bord heeft ook een betere LAN-chip aan boord ( Intel ), de Asus heeft een Realtek LAN-chip.

Beide borden bieden ook ECC ram ondersteuning, in tegenstelling tot de meeste andere die alleen non-ECC geheugen ondersteunen....

Het moederbord is, naast een A-merk voeding, de basis voor een goed werkend, stabiel systeem, daarop moet je niet ( willen ) bezuinigen.
Dat is de reden dat ik bewust geen MSI moederbord adviseer.
Mijn ervaringen doen mij altijd kiezen uit: Asus, Gigabyte of ASRock ( met name de laatste mede om hun klantenservice / product-ondersteuning ).

Overigens levert overklokken extra slijtage op aan je hardware ( extra warmte ( dus meer koeling nodig ), hoger energie-verbruik, etc ).
Je kunt dan beter voor een standaard snellere processor kiezen.
Tot slot nog een laatste opmerking: De Ryzens hebben baat bij snel geheugen, als je ermee denkt te gaan gamen, minimaal 16 Gb kopen maar snel geheugen is duur..

SMF spam blocked by CleanTalk