Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Pc stopt soms met blauw scherm: MEMORY_MANAGEMENT

Gestart door RenX, donderdag 11 maart 2021, 22:54:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Heren,

Systeem:

Intel I7 6700
MSI Z270 Gaming Pro Carbon
Kingston 32 GB 3600MHZ (4x 8GB)


Ongeveer een maandje geleden heb ik wat dingen aan mijn computer veranderd.
Er is een MSI Z270 Gaming Pro Carbon moederbord in gekomen en mijn 16 GB 2133mhz (2x 8 GB) hebben plaats gemaakt voor een kit van 32GB 3600mhz (4x 8GB).
De computer draait in principe goed, hij is heerliijk snel, alleen krijg ik af en toe abrupt, een blauw stop scherm van Windows: MEMORY_MANAGEMENT.
Vreemd, dit heeft ie nooit gedaan, tot sinds dus de uitbreidingen.
Eergister had ik het terwijl ik enkel op Youtube zat.
Ik ben gaan Googlen en hier uit maakte ik al gauw op dat de kans groot is dat ik een probleem met het RAM kan hebben.
Ik heb de Windows Memory Diagnotic tool als eerst gebruikt, deze gaf al gauw fouten aan.
Toen heb ik Memtest86 gedraaid, geen idee waar ik naar zat te staren, maar ik drukte maar gewoon op start test.
Ook hier kwamen fouten uit.

Toen zijn alle latjes eruit gegaan en heb ik alle latjes 1 voor getest, geen fouten
Toen heb 1 lat in alle 4 sleuven gehad en steeds weer opnieuw getest per sleuf, geen fouten
Toen nogmaals alle latjes er weer in gedrukt en opnieuw getest, wel weer fouten
De XMP instelling in bios staat op 3600 mhz.

Kort gezegd, 1 voor 1 de latjes testen gaat goed, geen fouten te zien.
De slots werken ook prima en zonder fouten.
Alle 4 de latjes tegelijk testen betekent wel fouten.
Moederbord ondersteund wel tot 64 GB 3800 mhz
Ik weet even niet meer wat hier dus fout gaat. :icon_rolleyes:

Alvast bedankt. :icon_good:













Reinier

Welke BIOS / UEFI versie zit er in het bord..?
Wat is het exacte type van deze geheugenmodules ( Kingston xxxxx )
Zijn deze modules allemaal uit dezelfde productie-serie..? ( Kun je uitlezen m.b.v. Speccy )
Heb je het geheugen ook getest per 2 modules, dus 16 Gb per keer in dual-channel mode..?

Firmware van je SSD up-to-date..?

Gerrit

klopt wat u vermeld heb exact hetzelfde met de 3200mhz werkt normaal ga je gamen plots een blauw scherm of terug naar de desktop.
de enige oplossing hiervoor is terug naar default memory settings en dat is 2100mhz.
en als u net zoals ik gaat lezen staat er altijd voor 2 bankjes geld dit,,,,,,voor 4 bankjes plots werkt het niet meer de controlller kan het niet aan , en dat vergeet men vaak te vermelden :icon_mad: :icon_mad: :icon_mad: :icon_mad:

Pearl

#3
Zijn geen Mhz maar MT/s.
https://nl.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz

Test de reepjes apart via een bootable USB stick met memtest 86+, weet je ook welke het probleem geeft.
De Windows memtest laat wel eens een steekje vallen.
https://www.memtest.org/

RenX

Heren, bedankt voor jullie reactie.
Ik wou nog eerst zelf even wat extra testen doen voor ik ging antwoorden, vandaar mijn late terug koppeling:

Pearl
Dit heb ik al uitgevoerd, appart getest en de slots apart getest, geen van allen gaan dan de fout in op 3600mhz

Gerrit
Gamen gaat bij mij wel, het gebeurd heel sporadisch dat hij bij mij een blauw scherm geeft, in dit geval gebeurde het bij mij terwijl ik op youtube zat. Maar dit probleem wat u omschrijft is dus inderdaad wat ik ervaar.
Ik snap het verhaal dat de controller het wellicht niet aan kan, maar ik heb expres dit moederbord gekocht, juist om dat deze tot zelfs 3800 mhz aan moet kunnen.
Ook met 2 bankjes op 3600 mhz in dual gaat het mis.

Reinier

De versie is E7A63IMS  v1.90 Release: 07/03/2018, dit is de laatste die ik kon vinden.
SSD firmware zal ik even controleren, maar kan dat invloed hebben op het geheugen?
Ik heb de modules als kit gekocht , alle 4 zijn identiek: Kingston KHX3600C17D4/8GX




Het gaat om 3600 mhz modules, maar dat is de snelheid die ze lang niet halen. Ik heb zelf weer wat testen gedaan met Memtest86.
Ook in Dual Channel, maar daar gaat het dus al gauw mis,
Ook heb ik ze geprobeerd in Channel 2 , ook dat ging mis.
Beide testen op 3600 en 3400 mhz gedaan en dan krijg ik dus fouten.
Als ik de instelling op automatisch zet in bios, (wat gerrit zegt) allen in mijn geval is dat 2400 MHZ, dan gaat hij met alle modules er in probleemloos door de test heen.
ook als ik mijn freqeuancy op 2800 MHZ zet, gaat het spul probleemloos door de test heen.
Maar als je dus de latjes 1 voor 1 test op 3600mhz, dan gaan ze wel probleemloos door de test
Zie bijlage.

Dual Channel 3600 MHZ


In channel 2 op 3400 MHZ


Op automatische setting, in mijn geval is dat 2400 MHZ


Hier een gelukte test op 2800 MHZ


Ik snap het probleem dus niet helemaal, Het moederbord kan 3800 mhz hebben, ik heb 3600, maar eigenlijk wilt het enkel op 2800 zonder problemen draaien. :icon_rolleyes:
Alvast nogmaals bedankt.



 

Gerrit

#5
hij kan het aan.......let even op er staan twee kleine lettertjes achter nl oc
en als dat er staat is het dus reclame werkt niet zonder blauwe schermen ook de controller op het moederbord is dan vaak goedkope prul en nog iets wat u vergeet uw cpu kan slechts 2133mhz aan leest u maar in de cpu eigenschappen.

maar uit uw relaas begrijp ik dat u op 2400mhz maximaal kan draaien het zij zo dan.
vervelend die reclame koopt een bord met verwachtingen duur geheugen en dan dit.....kan het voor u helaas niet mooier maken :redface:

https://nl.qaz.wiki/wiki/Memory_controller

Reinier

CiteerSSD firmware zal ik even controleren, maar kan dat invloed hebben op het geheugen?
Uit ervaring kan ik zeggen dat een verouderde SSD firmware tot een hele reeks uiteenlopende foutmeldingen kan leiden.
Dat was in Win 7 al zo en is met de komst van Win 10 niet anders.
Daarbij moet je dan denken aan meldingen als: Kernel Power, IRQ not less or equal, crashes van video-drivers etc.

Punt in deze is dat de fout-omschrijvingen in Windows vaak zo algemeen en niets zeggend zijn dat het zoeken naar de uiteindelijke oorzaak echt een flinke klus is.
Ik heb er in het verleden al eens een week over gedaan, incl. meerdere nieuwe, schone installaties totdat ik er uiteindelijk achter kwam dat de SSD de oorzaak was.
Na de firmware-update nooit meer een probleem met deze SSD ( OCZ Agility 3 ) gehad, sterker nog, de pc van mijn vrouw draait er ( bijna 10 jaar na dato ) flitsend snel Win 10 mee...

Ik bedoel maar..
Heb meermaals op het punt gestaan die pc destijds te aaien met een voor- of klauwhamer maar dat was mijn eer te na.
Het kan, in deze gevallen dus zinvol zijn om de SSD firmware te controleren.

De leden die al wat langer meelopen weten dat ik, zachtjes gezegd, geen fan ben van MSI moederborden ( Mega Shit International noem ik het vaak ) vanwege het feit dat MSI, in vergelijking met andere fabrikanten, in de eerste 1,5 tot 2 jaar bovenmatig veel BIOS / UEFI updates uitbrengt om problemen met hun moederborden op te lossen.
Dat is iets wat de meeste pc gebruikers nooit controleren en daarom een belangrijk iets.
Het geeft mij de indruk dat zo'n bord niet uitontwikkeld is als het op de markt wordt gezet om maar "met de rest mee te kunnen".
Maar goed, daar heb jij nu niets aan maar is de reden van mijn vraag welke BIOS / UEFI versie er in het bord zit.

Wat @Gerrit opmerkt klopt, de Core i7 6700 ondersteunt max. DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V  ( Link Intel ).
In jouw situatie begrijp ik ook jouw keuze voor dit snelle geheugen niet i.c.m. deze processor.....?
Was het nu een Ryzen 5 of 7 geweest, ja, dan wel want die hebben vooral baat bij snel geheugen maar voor deze Intel gaat dat vrijwel niet op...( zie Intel link ).

Ik zou het spul dus gewoon op een stabiele 2400 of 2800 MT/s instellen.
Het verschil in geheugensnelheid zal voornamelijk een gevoelskwestie zijn, ik geloof niet dat je bij gebruik het verschil zult merken tussen 2800 en 3600 MT/s.

RenX

Citaat van: Reinier op zondag 14 maart 2021, 06:11:44
Heb meermaals op het punt gestaan die pc destijds te aaien met een voor- of klauwhamer

:schater:...

Oke erg duidelijke uit leg heren, ik ben een stuk wijzer. Dat verklaard dus een hoop, simpelweg de processor laat het niet toe.
Dan laat ik hem gewoon op 2800 MT/s
Ik koos dit geheugen eigenlijk op basis van wat het moederbord ondersteund.
Niet wetende dat de processor daar ook een grens voor heeft.

Dankje wel heren, dan ben ik daarmee geholpen. :respect:

Reinier

Als de processor in kwestie de snelheid van het geheugen niet aan kan krijg je bij de data-verwerking in de processor een bottleneck, de data gaat zich ophopen zeg maar.
Mijn vermoeden is dat hierdoor de controller over z'n nek gaat omdat de data doorvoer wordt gehinderd...

Mijn huidige werk-pc draait op een Core i7 6700K op een Gigabyte moederbord met een M2 NVMe SSD en 16 Gb ram ( Corsair CMK16GX4M2A2133C13 op 2133 MT/s ).
Tot op heden, na iets meer als 4 jaar na de bouw, 0,0 problemen gehad...

Ik heb heel bewust voor de 6700 K gekozen i.v.m. de hogere standaard kloksnelheid omdat ik niet wil overklokken maar wel een vlotte processor wilde.
Je betaalt iets meer maar daar krijg je ook iets voor terug.
Indien er over een jaar ofzo een andere, nieuwe pc komt wordt dat ongetwijfeld een AMD Ryzen 7 of 9 maar zover ben ik nog niet.
De huidige is net 4 jaar oud en moet nog even mee...( bij mij gemiddeld 8 jaar met af en toe een upgrade )... :icon_good:

Gerrit

conclusie de 2800mt/s is ook al te veel en zal blauwe schermen geven met uw cpu
2400 zal echt het absolute maximum wezen met uw cpu kwa stabiliteit :icon_good:
en ja tis weer een dure les (voor de meerprijs had u een mooie voorhamer kunnen kopen :ohyeah:)

SMF spam blocked by CleanTalk