Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

syteemkopie maken op een externe harde schijf nuttig of noodzakelijk?

Gestart door Dolphin55, dinsdag 08 december 2020, 00:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolphin55

Een goedendag allemaal,


Wellicht kan iemand advies geven over het volgende.

Als ik kijk hoe de schijfruimte van mijn Aspire XC-885 door windows back up wordt gebruikt zie ik o.a. staan, dat een systeemkopie ruim 110 GB inneemt.

Moet ik nu ook nog een syteemkopie maken op een externe harde schijf?

Met dank!

Dolphin55




Reinier

Het antwoord op jouw vraag lijkt mij vrij eenvoudig en voor-de-hand liggend:
een backup maak je bij voorkeur op een externe opslag ( usb-stick of schijf / cloud ).
Daarmee voorkom je dat je niets meer kunt als de HDD / SSD van je pc kapot gaat en je dus al je data kwijt bent.
Ook geeft dat enige zekerheid dat je data intact blijft in geval van ransomeware maar dan moet je uiteraard geen permanente toegang tot deze data instellen via een synchronisatie-app of een gedeelde map in je netwerk.

Daarbij nog de opmerking: 1 backup = geen backup.
Wil je het goed doen, dan moet je er 2 maken, 1 op ext. schijf en 1 in de cloud.
Waarom..?
Voor als je huis in brand gaat bijv. of er schade ontstaat door overstroming, blikseminslag etc...

Overigens is de backup-functie van Windows zelf niet erg betrouwbaar, het terugzetten van zo'n backup werkt vaak niet.
Je kunt voor een systeemkopie / schijfimage beter iets anders gebruiken zoals het gratis Minitool of Macrium Reflect Free.

Dolphin55

Duidelijk, Reinier,

Kan ik dan, na de back-ups te hebben gemaakt, zoals je aangeeft, deze systeem back up verwijderen, waardoor ik meer schijfruimte overhou(d)?

En, hoe voorkom ik, dat de pc weer automatisch een systeem kopie aanmaakt?

Weer dank.

D55


Reinier

Uitzetten van het maken van backups / systeemkopie: https://www.ambachtservicebureau.nl/windows-10-backup-instellen-en-gebruiken/

Ja, als je een backup of systeemkopie / schijf-image op een ext. HDD hebt èn je hebt de herstel-media gemaakt, dan kun je de kopie op je HDD weggooien...

Dolphin55


Reinier

Prima, dan moet het verder goed komen.
Indien je nog een dvdrom-station in de pc hebt zou ik een herstelmedium op cd / dvd maken om de pc mee op te starten, anders blijft alleen een usbstick over.
Succes weer en tot de volgende keer.
Op voorhand reeds Fijne Feestdagen gewenst. :Kicon_good: :Kicon_good:

Dolphin55

Een systeemherstelschijf had ik al gemaakt, maar toch bedankt voor deze tip.

Jij ook mooie feestdagen toegewenst!

M.v.g.

D55

SMF spam blocked by CleanTalk