Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

vpn server

Gestart door piet10, maandag 01 juni 2020, 20:16:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

piet10

Beste

Zou mij iemand wat tips kunnen geven hoe je een vpn serverkast bouwt zoals verbindingen maken, weet iemand hier een goede site voor. zie bijlage deze wil graag opbouwen

met vriendelijke groet,
piet10

Reinier

#1
Als ik de foto in je bijlage zo bekijk krijg ik heel sterk het idee, met alle respect, dat je geen flauw benul hebt waar je over praat, of wat een VPN-server daadwerkelijk is...?
Ik zou deze kast snel naar de oud ijzerboer brengen als ik jou was, scheelt je een aanbouw aan je huis. :ohyeah:
Lees je eerst eens in over wat VPN is , wat het doet, wat je ervoor nodig hebt etc.

Als je even op deze link  klikt zul je zien dat er verschillende mogelijkheden zijn.

Je kunt een vpn server opzetten op een Windows pc, op een NAS, op je eigen router, op een Raspberry Pi etc.
Met name de laatste is prijstechnisch interessant omdat de hardware goedkoop is, de software is gratis en het apparaatje is 2x het formaat van een lucifer-doosje....
Daar hoef je dus niet zo'n opengewerkte zeecontainer voor te hebben als op jouw foto...

piet10

Beste Reinier

Hier gaat het om straks via verschillende internetverbindingen een beveiligde vpn te maken weet wel wat vpn betekent
Virtual Private Network) mijn vraag is gewoon wat informatie omtrent bouw kast waar moet ik zoeken kast antiek weet het maar wat wil je ook gratis gekregen haha.

met vriendelijke groet,
piet10

Reinier

#3
En wat versta jij dan onder verschillende internetverbindingen ?
Als je daarmee alle interne netwerkgebruikers bedoeld, zoals smartphone, tablet, laptop en desktop pc, dan is een vpn-server in je router opzetten de makkelijkste manier, dan loopt alles naar internet via de vpn.

piet10

Beste Reinier

Een voorbeeld heb verschillende portofoons vroeger was een antenne plaatsen en klaar was kees, nu alles digitaal gaat zou dit toch een ideale oplossing zijn om de serverkast te gebruiken om de verbindingen tot stand te brengen.Als je maar overal internet hebt,  (bv poorten open, relais/server/nas in het server rack etc dat zijn vragen die komen langs).

met vriendelijke groet,
piet10

Reinier

Sorry hoor maar ik snap er nog steeds geen ene hout van...
Portofoons, oké, op welke frequentie werken die dingen en wat is het nut van een portofoon met een internetverbinding..?
Een portofoon maakt verbinding via de ether, niet via een vpn-verbinding dus wat je wilt en hoe is voor mij echt een raadsel...

Hans

Citaat van: Reinier op woensdag 03 juni 2020, 14:58:01
Sorry hoor maar ik snap er nog steeds geen ene hout van...
Portofoons, oké, op welke frequentie werken die dingen en wat is het nut van een portofoon met een internetverbinding..?
Een portofoon maakt verbinding via de ether, niet via een vpn-verbinding dus wat je wilt en hoe is voor mij echt een raadsel...

Ik ook niet

piet10

Beste Reinier en Hans

Klopt de portofoons laten lopen via de ether en dan een vpn hier aan koppelen dus op een beveiligde ether zodat deze niet te achterhalen is via ipadres niet dat dit urgent is maar is mogelijk (natuurlijk wel als je in de server komt vandaar dat het brein hier wil inkijken natuurlijk?) Misschien ben ik iets duidelijker sorry voor de omslachtigheid.

mvg piet10

Reinier

Sorry hoor maar je praat complete onzin...
Een apparaat wat via de ether verbinding maakt ( portofoon, 27 Mc bakje, HAM radio's van zendamateurs ed. ) hebben helemaal geen IP-adres.
Ik had al eerder aangegeven dat het handig was om je in te lezen over wat VPN is en waar het voor dient / gebruikt wordt.
Dit is uitsluitend gerelateerd aan apparaten die gebruik maken van een internet-verbinding, al het andere heeft daar totaal niks mee te maken.

Als je wilt voorkomen dat portofoons worden afgeluisterd d.m.v. een scanner moet je anders te werk gaan, nl met een scramble filter of toonslot.
In dat geval moeten zowel de zender als de ontvanger hierover beschikken.
Maar nogmaals, dat heeft niks met internet of VPN te maken.

piet10

Beste Reinier en Hans

Wou graag een serverkast laten fungeren als ipv van antenne dus bijvoorbeeld alle portofoons via de serverkast laten verlopen,dus ik zit in holland en wil graag iemand van zeeland spreken via mij portofoon dus dat dit de serverkast regelt.Dus mij verbindingen lopen via de serverkast ipv van antenne.

mvg piet10

Reinier

Is simpelweg niet mogelijk.
De enige manier om dat te bereiken is gebruik te maken van zgn. repeaters.
Dan kun je met een portofoon vanuit Limburg zelfs verbinding maken met iemand in Noord Holland of Groningen.

Uiteraard heb je daarvoor wel een licentie ( radio-amateur ) nodig.
Meer info omtrent genoemde repeaters :
https://amateurzender.nl/repeaters/
https://www.ham-radio.nl/repeaters/

piet10

Beste Reinier en Hans

Ik zat er volkomen naast met mij aaname jullie hebben volkomen gelijk,we sluiten maar dit topic bedankt toch voor de goede raad.

mvg piet10

SMF spam blocked by CleanTalk