Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Upgraden of nieuwe pc?

Gestart door Dutchegg, vrijdag 03 april 2020, 10:26:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchegg

Beste allen,

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd of ik m'n huidige pc verder moet upgraden of aan de gehele vernieuwing moet.
Mijn huidige pc is al wat aan de oudere kant. Door de jaren heen regelmatig hardware vervangen.

Ik ben nu op het punt dat ik merk dat de laatste games niet helemaal soepel meer gaan. De pc zelf werkt verder probleemloos.
Zouden iemand met mij mee kunnen denken wat een logisch upgrade is op dit moment. Zelf denk ik dat de processor op dit moment de grootste upgrade is. Misschien wat meer RAM.
De specs op dit moment zijn:

mobo Gigabyte P55M-UD2 (<= oud!)
Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
RAM 8GB (nog 2 slots vrij)
GeForce GTX 1050 Ti

De ambitie voor de pc is dat ik er op een normaal niveau m'n games en huis-tuin-keuken dingen op kan doen. High end machine is niet de behoefte maar één die langer meegaat.
Budget wise: liefste zou ik het goedkoop houden en duurzaam door de huidige pc te upgraden met een paar 100 € dan een hele nieuwe te kopen.

Graag hoor ik het - ook als er nog aanvullende info nodig is.

Reinier

Ik ga al snel denken aan een upgrade kitje bestaande uit moederbord, processor en werkgeheugen...

Iets als dit bijv.
Het betreft een AMD Ryzen 5 3600 processor, MSI moederbord ( niet mijn voorkeur ) en 8 Gb DDR4 ramm met een snelheid van 3000 MT/s.

Wil je liever bij een Intel processor blijven, dan zou dit een optie kunnen zijn.
Intel Core i5 9600K processor, ook MSI moederbord en 16 Gb i.p.v. 8 Gb DDR4 geheugen met een snelheid van 3000 MT/s.

Prijstechnisch zijn de AMD kits aanzienlijk voordeliger als die met Intel processors.
Aangezien het overgrote deel van de games nog steeds 1 cpu-core gebruiken, soms 2, zou ik voor een Intel kit kiezen.
Gebruik je ook video- en fotobewerkings programma's of 3D CAD etc, ga dan voor een AMD kit.

Dutchegg

Super bedankt! Dit is inderdaad al wel wat ik verwachte.

Zit toch al zo'n 150€ verschil tussen de 2. Is er nou echt een aanzienlijk verschil tussen de 2?
Is de Intel het verschil op een manier waard? (anders dan de 16gb ram ipv 8)

Moet hier ook een andere cooling op?

Reinier

De i5 9600K is een cpu met een TDP van 95 watt, basis kloksnelheid = 3.70 GHz, turbo = max.  4.60 GHz, 6 cores / 12 threads.
De R5 3600 heeft een TDP van 65 watt, basis kloksnelheid = 3.6GHz, turbo = max. 4.2GHz, 6 cores / 12 threads

Jouw huidige i5 750 is ook een 95 Watt cpu dus wat voeding betreft verandert er niks..
Zou je gelinkte Intel kit kunnen krijgen met 8 Gb i.p.v. 16 Gb, dan zou dat hooguit zo'n € 45 schelen in de prijs....
Dan nog is de Intel fors duurder...
Deze is dan wel een fractie sneller geklokt en de turbo snelheid ligt iets hoger maar of het dat verschil waard is moet je voor jezelf beslissen.

Het enige "maar" van beide kits is dat ze allebei een moederbord van MSI hebben en daar ben ik geen fan van.
Dat komt mede door het feit dat MSI gemiddeld veel BIOS updates voor hun moederborden uitbrengt en dat is iets waar de meeste gebruikers zelden of nooit naar kijken.
Dat gebeurt pas als er problemen optreden.

Je kunt uiteraard ook zelf iets samenstellen, dat is in de meeste gevallen mijn werkwijze.
Wat moederborden betreft gaat mijn voorkeur uit naar Asus, Gigabyte of ASRock, in deze volgorde.
Het moederbord en de voeding zijn de basis voor een goed en stabiel systeem met lange levensduur en zijn zaken waarop je, naar mijn overtuiging, niet moet bezuinigen.

Je zou ook eens naar deze setups kunnen kijken.
De onderdelen die je niet nodig hebt laat je weg maar dan heb je een goede indicatie van de prijzen voor moederbord, cpu en geheugen en de combinatie daarvan.

Dutchegg

Iemand had mij de https://www.informatique.nl/198583/gigabyte-b365m-d3h-matx-4xddr4.html aangeraden. Zou dit een goed alternatief kunnen zijn?
in combinatie met Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK (x8gb) en de https://www.megekko.nl/product/4278/261303/Socket-AM4-Processoren/AMD-Ryzen-5-3600-processor

Reinier

Dat zou een goed alternatief kunnen zijn inderdaad...
Het is, net als je huidige bord, een micro ATX formaat...
Persoonlijk zou ik dat niet willen, de warmte ontwikkelende componenten zitten mij te dicht op elkaar en warmte leidt onherroepelijk tot snellere veroudering van elektronische componenten.
Zelf ga ik voor een normaal ATX bord, maar als jij er geen moeite mee hebt is dat prima.

Helaas voor jou gaat dat Gigabyte bord hem niet worden want dat is een bord voor Intel processors en je kiest een AMD Ryzen 5 3600...
Die laatste heeft een AM4 socket en past dus niet in een LGA 1151 socket.

Die Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK past prima bij de AMD R5...

Ik zou serieus naar dit bordje van ASRock kijken....scherp geprijsd, veel mogelijkheden en displayport en hdmi uitgangen.

Dutchegg

Reinier, dank voor al je hulp. Ik denk dat ik een goede keuze kan maken!

Reinier

Succes met je uiteindelijke keuze.  :icon_good:
Wat het uiteindelijk geworden is hoor ik graag,event. via een PB...
Fijn weekend en blijf gezond  :icon_good: :zwaai:

SMF spam blocked by CleanTalk