Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Geheugen probleem

Gestart door Happylife, woensdag 18 januari 2023, 22:39:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Happylife

Beste forumleden

Ik ben in het bezit van een HP EliteDesk 800 G4 DM 65W. Intel Core i5-8500T.  8 GB DDR4-2666. Met Windows 11 Professional (x64) Version 22H2 (build 22621.1105).
Ik wilde het geheugen uitbreiden met 8GB DDR4-2666. Na het plaatsen van het nieuwe geheugen in bank 2 startte de PC niet op en gaf 3 piepen en 2 piepen met een rood knipperende aan/uit knop, hetgeen een geheugenfout betekende. Ik heb toe het nieuwe geheugen in bank 1 gezet en bank 2 leeggelaten en de computer startte weer gewoon op. Het oude geheugen toen in bank 2 gezet en bank 1 leeg geen enkele fout. Toen het nieuwe geheugen in bank 2 en bank 1 leeg geen fout. Toen het oude geheugen in bank 2 en het nieuwe in bank 1 wederom geheugenfout. Het komt erop neer zodra de twee geheugenbanken bezet zijn er een foutmelding komt en zodra in één bank geheugen zit, ofwel in bank 1 of bank 2, alles goed is. Het geheugen is conform de voorschriften van HP
Ik heb de bios naar de fabriekswaarden gezet en toen ingesteld volgens de aanbevelingen van HP. De bios is geüpdatete naar de laatste versie. Het maakte geen verschil.
Wie heeft een idee wat hier loos is? Alvast bedankt.

G.K. Blijleven

derkdejong

het wil zeggen dat de twee geheugenstrips niet kunnen samenwerken.
dus dat ze andere specs hebben.
het veiligst is het als je nog een strip met hetzelfde typenummer als de oorspronkelijke plaatst, dat zou geen problemen moeten geven.

Jurjen

Zoals hierboven gezegd,

als het 1 nieuwe bank is in combinatie met de oude dan kunnen ze niet samen.
Ik had eigenlijk gelezen dat je 2 nieuwe banks had gekocht  :redface:


Happylife

Bedankt voor de reacties. Ik bestel een identieke geheugenstrip


tommy

Citaat van: Happylife op woensdag 18 januari 2023, 22:39:51
Beste forumleden

Ik ben in het bezit van een HP EliteDesk 800 G4 DM 65W. Intel Core i5-8500T.  8 GB DDR4-2666. Met Windows 11 Professional (x64) Version 22H2 (build 22621.1105).
Ik wilde het geheugen uitbreiden met 8GB DDR4-2666. Na het plaatsen van het nieuwe geheugen in bank 2 startte de PC niet op en gaf 3 piepen en 2 piepen met een rood knipperende aan/uit knop, hetgeen een geheugenfout betekende. Ik heb toe het nieuwe geheugen in bank 1 gezet en bank 2 leeggelaten en de computer startte weer gewoon op. Het oude geheugen toen in bank 2 gezet en bank 1 leeg geen enkele fout. Toen het nieuwe geheugen in bank 2 en bank 1 leeg geen fout. Toen het oude geheugen in bank 2 en het nieuwe in bank 1 wederom geheugenfout. Het komt erop neer zodra de twee geheugenbanken bezet zijn er een foutmelding komt en zodra in één bank geheugen zit, ofwel in bank 1 of bank 2, alles goed is. Het geheugen is conform de voorschriften van HP
Ik heb de bios naar de fabriekswaarden gezet en toen ingesteld volgens de aanbevelingen van HP. De bios is geüpdatete naar de laatste versie. Het maakte geen verschil.
Wie heeft een idee wat hier loos is? Alvast bedankt.

G.K. Blijleven

Heel gek kwam bij mij ook voor. Sommige laptops willen speciaal aan een model of onderdeel blijven of een merk, natuurlijk

derkdejong

niet 'sommige laptops', nee, élk moederbord stelt zijn eigen eisen aan de te gebruiken geheugenlatjes.

Pearl

Vraag mij altijd af waarom mensen meer intern geheugen willen, sommige denken dat de boel sneller wordt wat niet het geval is, de boel wordt minder langzaam indien er niet meer hoeft te worden geswapt naar het wisselbestand, staat die op een SSD dan merk je daar ook weinig van.

8GB intern is voor dagelijks gebruik voldoende alleen bij video bewerking kan meer wel handig zijn.

Happylife

Ik gebruik Photoshop en dan is 16 GB ook wel handig

G.K. Blijleven


Gerrit

en ik zou als ik u was de onderstaande link ook even doorlezen.
https://www.cgdirector.com/guide-to-pcie-lanes/
vaak zijn er problemen hiermee doordat bios instellingen niet goed staan
in uw geval had ik eerst het geheugen op een lagere frequentie geprobeerd werkte bij mij dus.
ook is het vaak als u een merk koopt de voeding vaak aan de krappe kant is en uitbreidingen meestal tot problemen leiden.
als in uw geval u een veeleisende programma's gebruik maakt zou ik toch ernstig overdenken om een systeem zelf samen te stellen.
met een degelijke moederbord voeding koeling cpu en geheugen
en de merk computers zijn leuk voor standaard maar niet voor zware programma's koeling is te zwak voeding ook en het zijn uitgekleden moederborden
al met al zou ik toch even gaan nadenken wat verlang ik en wat kan ik ermee.
hopelijk helpt dit bericht tot nieuwe inzichten :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk