Schermopname lukt niet als ik op te nemen beeld op volledig scherm zet

Gestart door Leonardo1958, zaterdag 29 juni 2024, 12:44:50

Vorige topic - Volgende topic

Leonardo1958

Beste forumleden,
Voor mijn werk neem ik af en toe belangrijke informatie op om als MP4 bestand te bewaren. Bijvoorbeeld fragmenten van het NOS Journaal, Nieuwsuur etc. Als je een uitzending in NPO Start opent verschijnt die in verkleinde vorm in je beeld (dus niet beeldvullend). Het opnemen gaat dan goed. Maar zet ik de uitzending in NPO Start dan op "volledig scherm" (dus beeldvullend), dan wordt alleen het geluid opgenomen, maar geen beeld (alleen zwart)!
Ik heb diverse opnameprogramma's gebruikt, maar allen geven ditzelfde probleem. Het moet dus iets met (instellingen van?) mijn computer te maken hebben, niet met de opnamesoftware (zoals OBS Studio etc.).
Dit probleem is ineens ontstaan; tot eergisteren (27 juni 2024) werkte het allemaal prima en kon ik ook beeldvullend materiaal opnemen, maar nu ineens kan dat niet meer.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Bij voorbaat hartelijke dank!

John

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Leonardo1958

Hallo John, dank voor je reactie.
Ik heb systeemherstel (van vorige week) gedraaid maar het probleem blijft. Oudere systeemherstelpunten komen in het configuratiescherm niet tevoorschijn en kan ik dus niet uitproberen.
Wel merk ik dat als ik een videobestand (mp4) dat ik in mijn computer heb staan, afspeel op full screen en dan opneem, het wel gewoon goed gaat. Full screen kan ik dus alleen niet opgenomen als dat van internet komt (in mijn geval dus een zender van NPO Start).
Heeft de NPO sinds kort een soort van blokkade ingevoerd om full screen opnames te kunnen maken? Zijn er misschien mensen onder jullie die dat bij zichzelf ook even willen testen? Dus door een opname te maken van een tv uitzending via NPO Start, en dan in NPO Start op full screen zetten. Neemt je computer dan ook een zwart scherm op, of zie je wel het full screen beeld?
Ben benieuwd naar reacties!!
Bij voorbaat dank

Leonardo1958

Dank voor je reactie Pearl.
Als ik de link volg en ik kijk op de website van deze video-editor dan lijkt het mij een editor voor het opnemen van persoonlijke dingen die je met de webcam opneemt. Maar dat is niet wat ik doe, ik neem fragmenten van met name nieuwsberichten en actualiteiten op die via NPO Start worden uitgezonden. Deze mogelijkheid vind ik op de website van Clipchamp niet terug.
Ik heb sowieso dit weekend veel andere opname-software gedownload en geprobeerd, maar ze geven allemaal hetzelfde resultaat: ik kan de uitzending wel op full screen bekijken maar niet opnemen, dan neem ik een zwart scherm op. Het ligt dus niet aan de software (zoals Clipchamp en veel andere), maar er gaat iets anders mis.
Zou jij zelf een opname in je computer willen maken van een tv uitzending via NPO Start en mij laten weten of jij hetzelfde probleem hebt? Ik begin steeds meer te vermoeden dat de NPO het maken van opnames heeft geblokkeerd. Wat desastreus voor mijn werk zou zijn!
Bij voorbaat dank!

John

Gerrit

Leonardo1958

Citaat van: John op maandag 01 juli 2024, 21:43:51Heb je hier wat aan, https://downloadgemist.nl/ url erin en downloaden maar :icon_o_O:
Ik heb dit geprobeerd, maar de URL wordt niet herkend, wat ik ook invoer. Er schijnt een vaste format te bestaan waar de URL uit moet zijn opgebouwd maar ik weet niet hoe dat programma de titel van een bepaalde uitzending herkent, je kunt een titel immers op verschillende manieren schrijven en je kunt niet uit een lijst kiezen. Ik heb diverse pogingen gedaan, maar wat ik ook doe, er wordt niets herkend. Bovendien verklaart dit ook niet waarom ik video's van YouTube etc wel gewoon kan opnemen in full screen modus met mijn software, alleen de NPO niet. En de NPO kon tot vorige week ook gewoon, alleen nu dus niet meer.

Leonardo1958

Citaat van: Gerrit op dinsdag 02 juli 2024, 20:05:17ik neeem het op via de videokaart simpel en klaar
Hoi Gerrit, ja, zo doe ik het ook maar bij de NPO neemt mijn programma dan sinds afgelopen week alleen zwart op.
Zou de NPO het afgeschermd kunnen hebben? Maar hoe weten ze dan dat wat ik op mijn scherm krijg aan het opnemen ben?
Ik kan een live uitzending (of via Uitzending gemist) wel full screen op mijn scherm krijgen, maar bij het opnemen neemt hij dan alleen maar zwart op. Bij Youtube en bij andere filmpjes van Facebook bijvoorbeeld gaat het wel goed.

Leonardo1958

Citaat van: Pearl op dinsdag 02 juli 2024, 18:31:14Ik gebruik geen Microsoft account, kan je niet verder helpen.

https://www.movavi.com/nl/support/how-to/screen-recorder-windows-10.html
Deze ook gebruikt?

Nee, maar ik heb inmiddels ontdekt dat het in ieder geval niet aan het programma ligt dat opneemt. Ik heb dit weekend meerdere programma's geprobeerd en allemaal nemen ze bij full screen opnames van de NPO een zwart scherm op, terwijl Youtube en filmpjes op bijv. Facebook wel goed gaan. Dus zijn er twee mogelijkheden: óf de NPO heeft het opnemen geblokkeerd (maar hoe weten ze dan dat ik opneem?), óf er is iets in mijn computerinstellingen niet goed en naar dat laatste zoek ik nu dus.
Ik probeer dus gewoon vanaf mijn videokaart op te nemen, zoals ik dat al jaren doe, en opeens lukt dat niet meer (voor wat betreft in ieder geval de NPO, andere kanalen heb ik niet geprobeerd omdat ik daar ook nooit van opneem).

John

Klinkt misschien raar, kan je niet een geschikte camera voor je scherm zetten en zo opnemen :icon_o_O:

derkdejong

ben een bijna-leek op dit gebied, maar ik zie dat je npo start zowel via de browser als via een app kunt bekijken. daarover lees ik nog niets in deze post tot nu toe. bij kijken via de app kan ik me voorstellen dat er een vlaggetje kan worden geplaatst als full screen is ingesteld.
enfin, als het onzin is dan is dat maar zo, maar wie weet is het toch een lichtpuntje....

Gerrit

en als u aangeeft de opname in een andere tabblab weergeven kiest.....rechtermuisknop
word deze dan zwart? zo nee kunt u gaan opnemen
want uw videokaart neemt op wat u ziet en als u geen zwart ziet moet hij dat weergeven

SMF spam blocked by CleanTalk