Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HDD en SSD onderpresteren/langzaam (reacties in OP)

Gestart door Crownmeat, maandag 28 november 2022, 18:12:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Crownmeat

Ik krijg een foutmelding als ik een reactie plaats... dit is waarom ik jaren geleden mijn probleem heb laten gaan want zodra je een computer probleem wilt oplossen zit alles je tegen :icon_mad:
Deze melding krijg ik als ik een reactie wil plaatsen: CleanTalk: *** Forbidden. Please enable JavaScript. ***. Javascript staat zeker wel aan, ik heb dit dubbelgechecked op zo een website waar je javascript tekst kunt zien.

Al goed hier mijn reactie op de eerste 2 berichten (bedankt alvast voor jullie hulp):

WhySoSlow zie screenshot. Er is dus wel iets gaande met het moederbord(?). Als ik 'more info' klik dan word ik naar een pagina gestuurd die nog niet af is.

Alle drivers zijn zover ik weet up to date. Ik heb het net nog in apparaatbeheer gechecked, ook voor het moederbord en de harde schijven.
Of die automatische updater aanstaat weet ik niet maar ik ben er vrij zeker van dat alles goed is.



Speccy link:

http://speccy.piriform.com/results/TcULClHZJYpJFgN7JpovL6p


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo


Sinds een aantal jaar heb ik een prebuild pc die al sinds het begin last heeft van lange laadtijden met games en het langzaam overzetten van bestanden.
Toen was dat niet zo een probleem en ik heb het nooit gefixed maar onderhand heb ik er aardig last van en heb ik het probleem dieper onderzocht.

Het gaat om een harde schijf en SSD (hierop is windows geïnstalleerd), beide blijken mij veel te langzaam te zijn. (Zie bijlage)
Met de Passmark benchmark tool zie ik dat alles goed werkt behalve deze 2 schijven.
Nou weet ik niet hoe ik de waardes van de benchmark precies moet interpreteren maar vergeleken een ander pc heeft mijn pc een enorm lange laadtijd voor bepaalde spellen.
Ook valt me op dat de SSD in de benchmark niet heel veel beter presteert dan de HDD als het gaat om schrijfsnelheid.
Als ik het zo zie is de schrijfsnelheid ook het probleem bij beide.

De schijven zitten nog lang niet vol en het probleem bestond dus al vanaf het eerste gebruik.
Ik heb de kabels gecontroleerd en de HDD in een andere socket gezet maar geen verschil.
Aangezien zowel de SSD als de HDD slecht presteren neem ik aan dat het probleem in de moederbord zit.
Visueel kan ik niks geks opmerken en de Beep boot geeft bij opstart maar 1 'beep' was dus aangeeft dat er geen foutmelding is van de moederbord.

Nu ben ik op het punt aangekomen om een nieuwe moederbord aan te schaffen omdat ik verder niet weet wat ik nog kan controleren. Ik heb geen tweede moederbord waarmee ik de performance kan vergelijken.
Maar zekerheid wat de oorzaak is heb ik dus niet.

Heeft iemand enig idee waarom mijn harde schijven zo traag kunnen zijn?

Bonusvraag: Is mijn HDD sowieso oud en traag en is het waard om een nieuwe aan te schaffen ook al ligt het probleem bij het moederbord?

Specs van mijn pc:

I7-8700K processor
NVIDIA GTX 1070
2x 8GB DDR4 RAM PC4-19200 (Totaal 16GB)
ASRock H310M-HDV moederbord
Kingston SA400S37240G 240GB SSD (C: schijf, hierop is windows geïnstalleerd en verder vrij weinig)
WDC WD20EURX-63T0FY0 2TB 5400RPM Harde schijf (E: schijf)
Voeding Inter-Tech SL-700 plus PSU (700 Watt)

John

Doe dit ook ff :yess: :icon_o_O:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.
Dus de link plaatsen a.u.b., geen screenshot, dank u.
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Crownmeat

Op de pc kan ik geen reactie plaatsen. Zie eerste post voor mijn antwoorden.

John

Download en installeer deze ook ff, en kijk hoe je hdd er aan toe zijn https://crystalmark.info/en/download/ Speccy zag er mijn inziens goed uit, geen rare dingen :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Crownmeat

#4
Ziet er goed uit toch?

(blijkbaar kan ik opeens weer posten via pc)


Ik ben er 90% zeker van dat het probleem bij de moederbord zit.
Bij nadere visuele inspectie zie ik wel een pinnetje (connector?) eraf maar volgens mij is dat om een kabel op aan te sluiten en dus geen probleem. (zie bijlage)

John

Je zou is op je moederbord op zoek kunnen gaan naar bolle of lekkende elco's, (zijn die ronde tonnetjes aldaar) wel goed kijken :icon_eek1: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Crownmeat

Citaat van: John op dinsdag 29 november 2022, 16:52:52
Je zou is op je moederbord op zoek kunnen gaan naar bolle of lekkende elco's, (zijn die ronde tonnetjes aldaar) wel goed kijken :icon_eek1: :icon_o_O:

Had ik gedaan ook speciaal daarvoor. Er valt niks te zien behalve dat missende pinnetje.
Misschien dat ik morgen de hele moederbord er maar eens uithaal om te kijken maar ik sta daar niet om te trillen.

Jurjen

Zo snel te zien zie ik niets geks.
Wat ik altijd doe om te checken voor schijven is HDD check via: CHECK en samsung magican.
daar kun je ook een benchmark en smart test uitvoeren.

als die te laag uitvalt vervang ik de ssd.
daarnaast is die ssd en hdd wel prut, vind ik persoonlijk.. :redface:


Hans

Die meldingen die je krijgt van Cleantalk komt waarschijnlijk omdat jou ip nummer ergens op een spamlijst staat, wij gebruiken Cleantalk om spammers tegen te gaan.
Heb het even gecheckt voor je en inderdaad bij Cleantalk sta je bekend als een spammer.

Gerrit


Crownmeat

#10
Citaat van: Gerrit op woensdag 30 november 2022, 12:24:49

conclusie scannen op virussen https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/


Mijn pc is weer virus/malware vrij.

Citaat van: Jurjen op dinsdag 29 november 2022, 22:45:36
Zo snel te zien zie ik niets geks.
Wat ik altijd doe om te checken voor schijven is HDD check via: CHECK en samsung magican.
daar kun je ook een benchmark en smart test uitvoeren.

als die te laag uitvalt vervang ik de ssd.
daarnaast is die ssd en hdd wel prut, vind ik persoonlijk.. :redface:

Ik heb die 'check' gedownload en mijn SSD laten nakijken en die bleek goed te zijn. Om mijn gehele HDD te scannen zou die 4 uur nodig hebben en dat ga ik niet doen. Ik werk thuis en heb de pc nodig plus ik denk niet dat de fout in de HDD zit maar in de moederbord. (Ook weer een beetje bewezen omdat de SSD gewoon goed bleek te zijn met dat programma en die loopt net als de HDD ook traag)
Ook heb ik in de BIOS geprobeerd de HDD van ahci naar IDE te zetten op aanraden van dat programma maar mijn BIOS heeft die optie niet.
Daarnaast heb ik ook weer de kabels in ander aansluitingen geplaatst en in de BIOS de SSD als SSD laten herkennen ipv HDD. Niks maakte verschil.
Ook nog eens visueel de moederbord geïnspecteerd.

Opzich zijn beide wel aan vervanging toe, dan zou ik 1 SSD van 1 of 2 terrabyte halen. Maar omdat mijn moederbord waarschijnlijk ook vervangen moet worden en ik denk aan een videokaart upgrade gaat dit gelijk weer in de kosten lopen.
Hopelijk is die videokaart upgrade niet nodig als de rest het weer goed doet.


Ik moet toch tot een conclusie komen en ik ga het moederbord eerst vervangen.

(Update: ik heb een email gestuurd naar ASRock (moederbord fabrikant), kijken of zij me kunnen helpen)




Ik hoop dat cleantalk me kan vergeven.

Gerrit

tja en als......https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager
zou dan eerst eens kijken met de tool van kingston .......want hij kon niet door cristal uitgelezen worden
daarna zou ik eens gaan kijken voor moederborddrivers en uw pc is maleware vrij niet virusvrij :koffielezen:
dus een online virusscan zou ik zeker doen https://www.eset.com/nl/thuis/online-scanner/

SMF spam blocked by CleanTalk