Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop start niet normaal op

Gestart door Dtox, donderdag 16 juni 2022, 10:30:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dtox

Goedemorgen,

Ik heb sinds een paar weken een probleem met mijn Lenovo laptop (Legion Y520), hij start alleen nog op als ik de accu los koppel en de bios batterij eruit haal. Daarna moet ik ze weer vastmaken en de netwerkspanning erop zetten en dan start gaat hij gelijk op.

Dit probleem is ontstaan toen ik een paar weken geleden mijn laptop schoon ging maken en ook de ssd er uit haalde (omdat ik deze wilde vervangen, wat ik een weekje later ook heb gedaan).

Ik heb al zitten Googlen wat het probleem zou kunnen zijn en er wordt veel gerefereerd naar het bios (default bios instellingen terug zetten of iets dergelijks), maar als ik dit doe dan zie ik geen verschil. Of ik doe het niet goed, dat kan uiteraard ook.
Het bios is gewoon een 'ouderwets' blauw bios, ik dacht dat het er nieuwer uitzag, maar ik weet dat helaas niet zeker, dat zou ook van mijn desktop kunnen zijn (zo vaak kom ik niet in het bios)...

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven wat ik nog meer kan proberen.

John

Het moederbord batterij al vervangen :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Dtox


Jurjen

Er staat gewoon een optie in de bios naar default settings.
daarna save changes en exit.

als je dat hebt gedaan, is dit prima.

Zodra jij ze daarna weer "vast maakt" laad de batterij dan wel op? ( of ziet die überhaupt een batterij)
Krijg je wel een start screen? of een bios als je de batterij laad zitten en dan wil opstarten? of gebeurd er echt helemaal niets?
Draaien de fans?

Bij het schoonmaken van de laptop kan er natuurlijk iets niet goed zijn gegaan, waarmee heeft u dit precies gedaan?




John

default bios instellingen terugzetten, daarna save en exit the bios, zo ook gedaan :icon_o_O: Je zal idd weinig verschil zien in de bios maar alles staat dan weer daar naar de fabrieksinstellingen :yess: Je accu is ook nog goed :icon_o_O:
Oeps Jurjen was me voor :icon_biggrin1: :icon_good: :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Dtox

CiteerEr staat gewoon een optie in de bios naar default settings.
daarna save changes en exit.
Ja, precies zo gedaan. Default setting en daarna opslaan. Maakte geen verschil

CiteerZodra jij ze daarna weer "vast maakt" laad de batterij dan wel op? ( of ziet die überhaupt een batterij)
Ja, zodra hij is opgestart zie ik gewoon het accu icoontje en ook dat hij aan het opladen is.
De accu is ook gewoon nog goed, als dit niet het geval zou zijn dan zou hij wel opstarten als hij aan de netstroom zit neem ik aan? Het is ook raar dat als ik de laptop 'opnieuw opstart' hij wel gewoon afsluit en normaal opstart. Het probleem doet zich alleen voor als ik de laptop geheel afsluit en daarna wil aan wil zetten.

CiteerKrijg je wel een start screen? of een bios als je de batterij laad zitten en dan wil opstarten? of gebeurd er echt helemaal niets?
Draaien de fans?
Ik krijg geen start screen te zien, hij doet gewoon helemaal niks, er gaan geen fans draaien, niks!

CiteerBij het schoonmaken van de laptop kan er natuurlijk iets niet goed zijn gegaan, waarmee heeft u dit precies gedaan?
De fans uitgezogen met de stofzuiger :redface: en voor de rest gewoon een beetje stof verwijderd met een doekje.

John

Power on knop nog goed, misschien iets harder drukken om te kijken wat die dan doet :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Dtox

Citaat van: John op donderdag 16 juni 2022, 11:29:40
Power on knop nog goed, misschien iets harder drukken om te kijken wat die dan doet :icon_o_O:
Haha ja, daar heb ik ook aan gedacht. Ook dat doet hij niet. Ik zat ook nog te denken om hem dan helemaal uit elkaar te halen en de powerknop met alcohol voorzichtig schoon te maken, maar dat durf ik nog niet echt aan.

Dtox

Dit is nu de volgorde hoe ik hem wel aan krijg:

- De laptop is uit en niet door de aan/uit-knop aan te krijgen
- De onderkant verwijderen van de laptop
- Accu losmaken
- Cmos batterij losmaken
- Even wachten
- Cmos batterij vastmaken
- Accu vast maken (onderkant weer vastmaken)
- Als ik nu de aan/uit-knop in druk gebeurt er niks.
- Zodra ik de netspanningskabel in de laptop steek gaat hij gelijk aan (hoef ik geen knop voor in te drukken).

Jurjen

#9
Zolang die knop niet "lam" is heeft dat geen zin.
Als jij de accu en de batterij eruit haalt, en dan op de knop drukt en wel opstart is het dus niet de knop.

Je zou toch echt bijna zeggen dat die batterij niet lekker is.
Heb je de juiste?  :icon_o_O:

te laat zie ik!
en als je de voeding er gelijk in doet start die dus niet? zonder de knop in te drukken?
Je moet dus die accu & batterij eruit halen en opnieuw plaatsen?
niet 1 van de 2?  :abra_cadabra:

Dtox

CiteerZolang die knop niet "lam" is heeft dat geen zin.
Als jij de accu en de batterij eruit haalt, en dan op de knop drukt en wel opstart is het dus niet de knop.
Naar mijn idee is hij niet lam, ik hoor hem ook 'klikken'. De knop doet helemaal niks ook niet met opstarten.
Als de laptop aanstaat en ik druk dan de knop in gebeurt er ook niks (ik weet eerlijk gezegd niet of dat hoort of niet, nooit op gelet)

Citeeren als je de voeding er gelijk in doet start die dus niet? zonder de knop in te drukken?
Je moet dus die accu & batterij eruit halen en opnieuw plaatsen?
Klopt, als de laptop uitstaat en ik doe dan de netspanningskabel erin (zonder de accu en batterij te ontkoppelen) dan doet hij niks.


John

Heeft deze Legion Y520 wel eens een bios update gehad, en is alle software nog up to date :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Gerrit

interne kortsluiting batterij vervangen aub (controle chip heeft een fout bemerkt)
te testen door de batterij los te koppelen en enkel de voeding aan te sluiten.
vaak hoeft u dan niet de de bios batterij te wisselen
vertel u uitkomst

Dtox

Citeerinterne kortsluiting batterij vervangen aub (controle chip heeft een fout bemerkt)
te testen door de batterij los te koppelen en enkel de voeding aan te sluiten.
vaak hoeft u dan niet de de bios batterij te wisselen
vertel u uitkomst
Ik had de batterij al vervangen.

Ik heb hem nu zo opgestart:
- batterij losgekoppeld
- Accu losgekoppeld
- Paar tellen wachten
- Accu weer vastgemaakt
- Batterij losgelaten
- Proberen op te starten door de aan/uit-knop in te drukken, gebeurt niks.
- Netstroomkabel aangesloten en hij start weer gelijk op.

Heb ik zo correct gedaan?

Gerrit

nee
u moet de batterij/accu niet aansluiten slechts de netvoeding
u wilt weten wat er loos is, dan moet u dingen gaan uitsluiten stap 1 is altijd accu/batterij loskoppelen
waarom? omdat de accu vaak defect is en de interne chip de accu blokt om uw systeem te beschermen tegen bv verkeerde spanning
de laadstroomled brand al bij geringe stroom en is geen indicatie van uw accu/batterij toestand
een vervangen batterij is soms ook defect vooral als het clone zijn uit een land waar je meestal op de hoek eten haalt

SMF spam blocked by CleanTalk