Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop start niet normaal op

Gestart door Dtox, donderdag 16 juni 2022, 10:30:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dtox

#15
Ok, duidelijk!
Ik heb nu zowel de batterij als de accu losgekoppeld en de laptop start inderdaad gewoon op zodra ik de netstroomkabel in de laptop stop.

Maar als ik de accu gewoon in de laptop heb zitten en ik haal de netstroom er vanaf, dan blijft de laptop gewoon goed draaien. Het is niet zo dat hij dan binnen een paar minuten aangeeft dat hij al leeg is.

Gerrit

de bios batterij gewoon laten zitten
ik spreek over de accu ook vaak batterij genoemd
uit uw verhaal word steeds duidelijker dat de de controle chip uw accu niet goed vind en er een probleem intern de accu is.
mijn vraag aan u is start hij op met de biosbatterij erin en de accu losgekoppeld en gekoppeld aan de netstroom.

Gerrit


Dtox

Citeerde bios batterij gewoon laten zitten
ik spreek over de accu ook vaak batterij genoemd
uit uw verhaal word steeds duidelijker dat de de controle chip uw accu niet goed vind en er een probleem intern de accu is.
mijn vraag aan u is start hij op met de biosbatterij erin en de accu losgekoppeld en gekoppeld aan de netstroom.
Ik heb hem gestart zoals u aangaf, zonder de accu (batterij) en met de bios batterij. De eerste keer toen ik dit deed gebeurde er niks (hij ging niet aan). Daarna nog een keer de bios batterij losgekoppeld, even gewacht, en daarna weer vast gemaakt. Toen de netstroomkabel weer aangesloten en toen ging hij wel aan (de accu/batterij was losgekoppeld).

Citeeren bij lenovo maak ik altijd dankbaar gebruik van de volgende tool: https://pcsupport.lenovo.com/nl/en/solutions/downloads
Net gedownload, moet ik hier iets specifieks mee doen?

Gerrit

het is een testtool om uw laptop hardware na te lopen en u op fouten te wijzen
het verwijderen van de biosbatterij maakt dat uw bios teruggaat naar de standaardwaardes en ook uw datum van de bios gaat terug naar het bouwjaar
hetgeen betekend dat u de datum weer gelijk moet zetten tevens klopt uw tijd niet ,dan duurt het opstarten vrij lang of totaal niet.
om u te wijzen op eventuele fouten en deze te controleren gewezen op de tool van lenovo

Dtox

Citeerhet verwijderen van de biosbatterij maakt dat uw bios teruggaat naar de standaardwaardes en ook uw datum van de bios gaat terug naar het bouwjaar
hetgeen betekend dat u de datum weer gelijk moet zetten tevens klopt uw tijd niet...

Dat is wel opmerkelijk, wanneer ik de bios batterij los verwijder en daarna weer vastmaakt, gaat de tijd niet terug naar de standaardwaardes zoals u zegt. Hij blijft netjes op de tijd en datum van nu staan.

John

Volgens mij klopt dat ook, hij synchroniseert met internet.
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Dtox

Ik heb vannacht die tool laten draaien en er kwamen geen bijzonderheden uit.

Gerrit

helaas de bios tijd is niet windows tijd
eerst start de bios op dan kernel( vroeger ms dos) en dan de windowsschil
dus controleer de tijd en datum in uw bios
anders zat er geen batterij in uw moederbord deze is voor de bios om de instellingen te behouden, deze is gelukkig ook niet met het internet verbonden
als u hierop gaat zoeken cmostime bios word ook wel cmos genoemd is eigenlijk een eprom

Dtox

Citeerhelaas de bios tijd is niet windows tijd
eerst start de bios op dan kernel( vroeger ms dos) en dan de windowsschil
dus controleer de tijd en datum in uw bios
anders zat er geen batterij in uw moederbord deze is voor de bios om de instellingen te behouden, deze is gelukkig ook niet met het internet verbonden
als u hierop gaat zoeken cmostime bios word ook wel cmos genoemd is eigenlijk een eprom
Net nogmaals gedaan, bios-batterij en laptop-batterij losgekoppeld voor ongeveer 30 seconden (ook de powerknop ingedrukt om echt alle spanning er af te krijgen). En daarna de laptop weer opgestart, direct naar de bios gegaan, maar daar staat gewoon netjes de tijd en datum van vandaag. Hij springt niet terug naar een andere datum/tijd.

Gerrit

en dat komt doordat de batterij een kleine condensator oplaad net als met alle digitale klokken.
u zal de batterij gedurende 30 minuten eruit moeten laten, dan is de condensator ontladen uw bios zo dement als een deur(alles vergeten)
zou de handleiding betreffende bios instellingen bij de hand houden

Dtox

#26
Ok, en als ik dat dan doe, wat is daar dan het voordeel van? Reset hij dan heel de bios? En in wat voor zin gaat mij dat dan verder helpen?

Citeerzou de handleiding betreffende bios instellingen bij de hand houden
Die heb ik niet..

John

Beste Dtox, neem ff contact op met Lenevo, https://support.lenovo.com/nl/en/contact-us?linktrack=footer%3Asupport_contact%20us leg je probleem daar voor, misschien dat zij een snellere oplossing hebben voor je probleem, op afstand blijft het lastig hier :yess: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Gerrit

als u niet in bezit bent van uw laptophandleiding zou ik inderdaad contact opnemen met lenovo.
de bios instellingen is voor de een een horde en voor een ander seconden werk.
maar dan moet je wel een handleiding bezitten omdat elke bios net weer anders is

Dtox

Ik heb contact gehad met Lenovo (zoals jullie hadden aanbevolen).

Ik moest de laptop op starten met de 'novo button' (ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is een klein gaatje aan de zijkant van de laptop) als hij wel zou opstarten door dit knopje in te drukken dan is de powerbutton kapot.
En dit is dus de oorzaak!

Ik wil iedereen bedanken voor de alle tips en ik ga nu op zoek hoe ik de knop weer kan herstellen.

Nogmaals hartelijk dank!

SMF spam blocked by CleanTalk